Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 februari 2017
Hierbij bied ik u de rapportages aan van de onderzoeken «Benchmark Luchthavengelden
en Overheidsheffingen 2016» en «Monitor Netwerkkwaliteit en Staatsgaranties 2016»
aan1. Deze onderzoeken zijn in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu
uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek.
Benchmark Luchthavengelden en Overheidsheffingen 2016
De benchmark laat zien hoe het kostenniveau op Schiphol is ten opzichte van tien belangrijke
concurrerende luchthavens. Per luchthaven is berekend wat door luchtvaartmaatschappijen
betaald moet worden voor een pakket van vluchten en vliegtuigtypen dat representatief
is voor Schiphol. Het gaat daarbij om zowel de luchthavengelden die de luchthavens
zelf in rekening brengen als andere heffingen, zoals de tarieven voor verkeersleiding
en overheidsheffingen.
De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:
-
• Schiphol is goedkoper dan alle andere belangrijke West-Europese luchthavens en is
dit jaar zelfs voor het eerst even goedkoop als Dubai. Istanbul is de enige luchthaven
in de benchmark waar luchtvaartmaatschappijen minder hoeven te betalen dan op Schiphol.
Londen Heathrow is het duurst en daarna volgen de luchthavens Frankfurt, Londen Gatwick,
Parijs Charles de Gaulle, Zurich, München, Madrid en Brussel.
-
• In 2016 is Schiphol 13% goedkoper geworden. Ten opzichte van 2003 noteert Schiphol
met +1% een kleinere toename dan alle andere luchthavens.
Monitor Netwerkkwaliteit en Staatsgaranties 2016
De monitor onderzoekt de ontwikkeling van de netwerkkwaliteit op Schiphol en volgt
de naleving van de staatsgaranties in het kader van de fusie van Air France met KLM
in 2004. De monitor richt zich op de kwaliteit van de directe verbindingen vanaf luchthavens
(«directe connectiviteit»), de verbindingen vanaf luchthavens met een overstap onderweg
(«indirecte connectiviteit») en de huboperatie op luchthavens («hubconnectiviteit»).
De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:
-
• Over het algemeen heeft het netwerk van Schiphol zich in 2016 positiever ontwikkeld
dan die van concurrerende luchthavens. De directe connectiviteit en hubconnectiviteit
van Schiphol ontwikkelt zich sterker dan op alle andere onderzochte luchthaven. De
indirecte connectiviteit is gedaald, maar Schiphol blijft wat dat betreft op een vierde
positie staan.
-
• Het netwerk van Schiphol vertoont de grootste overlap met dat van Frankfurt. Frankfurt
is daarmee Schiphols grootste concurrent. Op de specifieke hubmarkten van Europa naar
Afrika, het Midden-Oosten en Azië/Pacific is Istanbul de belangrijkste concurrent
van Schiphol.
-
• De afgelopen jaren heeft het Air France-KLM-netwerk op Schiphol zich beter ontwikkeld
dan op Parijs Charles de Gaulle. Dit houdt in dat Air France KLM zich wat netwerkkwaliteit
betreft steeds goed heeft gehouden aan het naleven van de staatsgaranties die destijds
met Air France KLM zijn afgesproken.
Kabinetsbeleid
De kwaliteit van het netwerk van luchtverbindingen vanaf Schiphol is van groot belang
voor onze economie, werkgelegenheid en voor de vestiging van internationaal opererende
ondernemingen. Het kabinetsbeleid richt zich op het creëren van optimale randvoorwaarden
om dit netwerk te behouden en te versterken. Tegen deze achtergrond wil het kabinet
goed zicht houden op de ontwikkeling van de netwerkkwaliteit van Schiphol en op de
ontwikkeling van het kostenniveau ten opzichte van concurrenten, als belangrijke randvoorwaarde
voor behoud van de netwerkkwaliteit. De twee hierboven genoemde jaarlijks uitgevoerde
SEO onderzoeken zijn goede instrumenten om dit te monitoren.
Ik ben verheugd over de positieve resultaten van beide onderzoeken, die laten zien
dat we op Schiphol over een concurrerend kostenniveau en uitstekende netwerkkwaliteit
blijven beschikken.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma