Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 december 2016
Zoals ik u heb toegezegd in mijn brief van 6 mei 20151, informeer ik u nader over de mogelijke introductie van preclearance faciliteiten voor de Verenigde Staten op Schiphol.
Preclearance houdt in dat de Amerikaanse grens- en douanecontrole plaatsvindt op Schiphol ná de
Nederlandse uitreiscontrole. De controles voor preclearance worden verricht door Amerikaanse functionarissen. De reiziger komt vervolgens in
de Verenigde Staten aan als een lokale passagier en hoeft niet meer door de Amerikaanse
grens- en douanecontrole. Hiermee kunnen passagiers sneller reizen naar of via de
Verenigde Staten. Door zowel de Nederlandse als de Amerikaanse grenscontroles op Schiphol
te laten plaatsvinden, verloopt het grenspassageproces voor de reiziger van Nederland
naar de V.S. efficiënter en verbetert de mobiliteit van de bonafide reiziger.
Het kabinet is van mening dat preclearance past bij de slimme en de innovatieve ontwikkelingen voor grenspassage en past in
het economisch belang van Nederland. Vanuit Europese en nationale kaders is het mogelijk
een preclearance -samenwerking aan te gaan met de Verenigde Staten. Om een vlotte en klantgerichte
afhandeling van passagiers te garanderen, heeft de industrie een positieve houding
tegenover de introductie van preclearance op Schiphol. Voor Nederland is van belang dat de luchtvaartsector haar sterke internationale
positie houdt door onder andere in te zetten op innovatieve passasgiersprocessen.
Om preclearance mogelijk te maken, is een bilateraal verdrag tussen Nederland en de Verenigde Staten
noodzakelijk. Om die reden is het kabinet voornemens te starten met de verdragsonderhandelingen.
Een introductie van preclearance faciliteiten brengt aandachtspunten met zich mee zoals de samenwerking met het Nederlandse
grens-en douanepersoneel, privacy en gegevensuitwisseling, goederen en de bevoegdheden
van functionarissen uit de Verenigde Staten. Nederland stelt daarom voorwaarden aan
de mogelijke introductie van preclearance op Schiphol. Zo zal het kabinet geen concessies doen aan de Nederlandse soevereiniteit
en de sterke internationale positie van de luchthavensector. Gedurende dit traject
zullen de betrokken partijen reeds de nodige testen uitvoeren en voorbereidingen treffen.
Het spreekt voor zich dat daarbij geen onomkeerbare stappen worden genomen.
De onderhandelingen voor dit bilaterale verdrag zullen naar verwachting begin 2017
van start gaan. Nadat de onderhandelingen positief zijn afgerond, kan het verdrag
ondertekend worden. Daarna zal het verdrag ter uitdrukkelijke goedkeuring aan het
parlement worden voorgelegd. Na goedkeuring door beide Kamers, zal voor de goedkeuringswet
de procedure op grond van de Wet raadgevend referendum doorlopen moeten worden. De
goedkeuringswet is referendabel, aangezien het verdrag uitsluitend voor Nederland
zal gelden.
Voorziene inwerkingtreding van het verdrag is afhankelijk van de onderhandelingsduur
en het parlementaire wetgevingstraject.
Over de tussentijdse bevindingen wordt uw Kamer vanzelfsprekend periodiek nader geïnformeerd.
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,
K.H.D.M. Dijkhoff