Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 juni 2016
In de regeling van werkzaamheden op 9 juni 2016 (Handelingen II 2015/16, nr. 94, Regeling
van Werkzaamheden) is door de Kamer gevraagd om een brief over de ontwikkelingen met
betrekking tot de stakingsdreiging bij Air France, de onderhandelingen met de Franse
vakbonden en de reactie hierop vanuit het kabinet. Daarnaast zijn op 9 juni 2016 Kamervragen
gesteld door de leden Van Helvert en Omtzigt (beiden CDA). Met deze brief geven we
invulling aan het verzoek van uw Kamer. De antwoorden op de genoemde Kamervragen worden
als bijlage bij deze brief verzonden (Aanhangsel Handelingen II 2015/16, nr. 2832).
Aanleiding van de vragen is de staking bij Air France en de berichten in de media
dat er plannen zijn bij Air France om vluchten van KLM op Amsterdam Schiphol over
te hevelen naar Parijs Charles de Gaulle. Air France KLM heeft aangegeven dat hiervan
geen sprake is en dat op dit punt geen toezeggingen zijn gedaan.
De Franse piloten zijn vanaf zaterdag 11 juni in staking gegaan met een mogelijke
verlenging tot en met dinsdag 14 juni. Volgens Air France raakt de staking tussen
de 15 en 30 procent van de vluchten van Air France van en naar luchthaven Parijs Charles
de Gaulle (de middellange afstandsvluchten worden het meest geraakt).
De Franse piloten hebben in hun overleg met de directie van Air France ondermeer aangegeven
dat ze willen dat Air France meer vliegtuigen krijgt. In dit licht is door hen aanpassing
van de zogenaamde productiebalans aan de orde gesteld. De productiebalans is een afspraak
van de onderneming, beide luchtvaartmaatschappijen, en hun pilotenvakbonden en ziet
op een evenwichtige toekomstige ontwikkeling van de activiteiten van beide bedrijfsonderdelen.
De oorspronkelijke afspraak over de productiebalans is reeds in 2006 gemaakt en in
2011 aangepast.
Het kabinet is van mening dat de ontwikkelingen bij Air France niet ten koste mogen
gaan van rendabele verbindingen van KLM en daarmee het bestemmingennetwerk van KLM
op Schiphol. In dit licht is wat betreft het kabinet een aanpassing van de productiebalans
dan ook niet aan de orde: groei moet worden «verdiend» zoals in de strategie van Air
France KLM «Perform 2020» is opgenomen. Prioriteit bij Air France en KLM moet liggen
bij het besparen van kosten en het verhogen van hun productiviteit. Tegemoet komen
aan de eisen van de piloten zonder dat daar hun bijdrage tegenover staat is een verkeerd
signaal; zowel naar de Franse piloten als naar hun Nederlandse collega's. Ook de Franse
overheid is met ons van mening dat er geen sprake kan zijn van dat problemen bij het
ene bedrijfsonderdeel worden opgelost ten koste van rendabele activiteiten bij het
andere onderdeel.
In onze contacten met KLM en Air France KLM zullen wij erop blijven wijzen dat voor
een gezonde toekomst van Air France KLM het noodzakelijk is dat de onderneming flink
snijdt in de kosten. Dat geldt voor beide luchtvaartmaatschappijen; zowel Air France
als KLM.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
S.A.M. Dijksma
De Minister van Financiën,
J.R.V.A. Dijsselbloem