31 865 Verbetering verantwoording en begroting

Nr. 57 BRIEF VAN DE ALGEMENE REKENKAMER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 februari 2014

Wij staan positief tegenover het besluit van uw Kamer van 10 september 2013 om meerjarig focus aan te brengen in de verantwoordingsstukken, te beginnen met de onderwerpen fraude en decentralisatie (Kamerstuk 31 865, nr. 53). Wij hopen dat dit een impuls biedt aan de verantwoording en het debat daarover in uw Kamer. In ons verantwoordingsonderzoek over 2013, waar wij thans aan werken, zullen we bijzondere aandacht schenken aan de door de Tweede Kamer gekozen focusonderwerpen. Dat zal zijn weerslag krijgen in de resultaten van ons onderzoek zoals wij ze publiceren op Verantwoordingsdag 2014.1

Voor het focusonderwerp fraude inventariseren wij of het algemene fraudebeleid van ministeries voldoet om misbruik en oneigenlijk gebruik tegen te gaan. Specifiek willen wij ons richten op subsidies, door bij een selectie van subsidieregelingen te onderzoeken of er aandacht is voor risico’s op misbruik en oneigenlijk gebruik.

Verder zijn wij voornemens om per begroting op basis van beschikbare (openbare) bronnen de bekende fraudebedragen te inventariseren. Deze inventarisatie kan de Tweede Kamer en de ministeries helpen bij de prioritering van beleid ter voorkoming van misbruik en oneigenlijk gebruik en fraude.

Wij zullen ook de bedrijfsvoeringsparagrafen uit de jaarverslagen van de ministeries beoordelen op juistheid en volledigheid. Dit jaar moet in de bedrijfsvoeringparagraaf van elk departementaal jaarverslag voor het eerst melding worden gemaakt van frauderisico’s.

Voor het focusonderwerp decentralisatie zullen we dit jaar onze aandacht richten op de decentralisaties in het sociale domein:

  • Jeugdzorg;

  • AWBZ naar Wmo;

  • Participatiewet.

We willen aandacht schenken aan de verantwoordelijkheid van het Rijk voor de verdere vormgeving van het stelsel. Wat ons betreft is de inrichting van een goed regime van begroten tot verantwoordingen, met bijbehorende informatiearrangementen, daarbij cruciaal.

Ook zullen we aandacht besteden aan de vraag hoe de controle van en het toezicht op de werking van het stelsel geregeld wordt en aan wie verantwoording wordt afgelegd. In de nieuwe situatie moet enerzijds recht gedaan worden aan de veranderende verantwoordingsverhoudingen (in eerste instantie op gemeentelijk niveau). Anderzijds moet op rijksniveau voldoende geaggregeerde informatie beschikbaar komen voor het invullen van de systeem- en beleidsverantwoordelijkheid van de betrokken minister(s). Belangrijk daarbij is dat onwenselijke administratieve lasten voorkomen worden en dat vanuit de beoogde integrale benadering zoveel mogelijk gebruikgemaakt wordt van al aanwezige kennis en informatie.

Waar mogelijk gaan we in op de (financiële) gevolgen van de decentralisatie in de samenleving. Onze ambitie is om deze gevolgen met moderne technieken, zoals Geo-data, zo concreet mogelijk te laten zien aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Daarbij maken we uiteraard gebruik van onze eerdere publicaties over macrobudgetten (Jeugdzorg2 en AWBZ-Wmo3). Waar mogelijk nemen we ook gegevens mee uit lopende onderzoeken.

Graag zijn wij bereid om met u van gedachten te wisselen over de keuze van de Tweede Kamer voor mogelijke focusonderwerpen voor het volgende verantwoordingsjaar. Wat ons betreft zouden dat ook de huidige twee focusonderwerpen kunnen zijn, omdat deze onderwerpen de komende jaren onverminderd belangrijk blijven voor burgers en voor het beleid en de organisatie van de overheid. De resultaten van ons verantwoordingsonderzoek kunnen wij te zijner tijd uitgebreid toelichten aan uw Kamer, bijvoorbeeld door het geven van briefings waarin wij dieper in kunnen gaan op de focusonderwerpen.

Algemene Rekenkamer

drs. Saskia J. Stuiveling, president

dr. Ellen M.A. van Schoten RA, secretaris


X Noot
1

Zie voor de resultaten over ons verantwoordingsonderzoek over 2011 en 2012: http://verantwoordingsonderzoek.rekenkamer.nl/ .

X Noot
2

Budget decentralisatie jeugdzorg. Toets op de berekening.

Bijlage bij Kamerstuk 31 839, nr. 293.

X Noot
3

Budget voor decentralisatie van AWBZ-begeleiding. Toets op de berekening.

Bijlage bij Kamerstuk 30 597, nr. 251.

Naar boven