31 839 Jeugdzorg

Nr. 189 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARISSEN VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT EN VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 maart 2012

In reactie op uw brief van 8 december 2011 en zoals toegezegd tijdens het WGO van 19 december jl. (Kamerstuk 33 000 XVI, nr. 162), bieden wij u de transitieagenda voor de decentralisatie van de jeugdzorg naar gemeenten aan.1 Deze agenda hebben wij samen met IPO en VNG opgesteld en beide hebben hiermee bestuurlijk ingestemd.

In de afgelopen periode hebben wij gemerkt, onder andere tijdens bestuurders bijeenkomsten over de transitie in januari en februari in het land, dat er veel enthousiasme is om samen aan de slag te gaan met de transitie.

Conform de Bestuursafspraken 2011–2015 hebben Rijk, VNG en IPO een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de decentralisatieoperatie van de jeugdzorg naar gemeenten goed te laten verlopen. De transitie wordt gezamenlijk door Rijk, VNG en IPO aangestuurd, ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid. Hiervoor zijn goede afspraken tussen Rijk, provincies en gemeenten nodig.

Het is van groot belang dat tijdens de transitieperiode de continuïteit en de kwaliteit van zorg behouden blijft. De bij de transitie betrokken partijen kunnen zich alleen goed voorbereiden op de verandering van werkzaamheden wanneer er afspraken zijn over hoe, wanneer en onder welke landelijke voorwaarden de verschillende taken moeten worden overgedragen, welke herinrichting daarbij gerealiseerd moet worden, wat de risico’s zijn bij deze overdracht en herinrichting en op welke wijze deze moeten worden voorkomen. Op landelijk niveau zijn deze neergelegd in de bijgevoegde agenda. Op lokaal en regionaal niveau werken partijen samen om de transitie daadwerkelijk te realiseren. Dit vraagt de komende jaren veel inzet en vertrouwen van elkaar om samen de doelen te bereiken.

In onze beleidsbrief die op 8 november 2011 (Kamerstuk 31 839, nr. 142) naar de Tweede Kamer is verzonden hebben wij onze visie op de stelselwijziging nader beschreven.

Doel van de stelselwijziging van de jeugdzorg is om de kansen op een goede toekomst van een kind te verbeteren. Kinderen en jongeren die het nodig hebben moeten een steuntje in de rug krijgen om beter te kunnen participeren in de samenleving. Daarvoor is deze stelselwijziging primair bedoeld. We willen met de stelselwijziging overheidsmiddelen effectiever en efficiënter inzetten en de overheid en betrokken instellingen beter in staat te stellen effectieve zorg en ondersteuning te bieden. Bij de zorginhoudelijke vernieuwing van de jeugdzorg gaat het concreet om punten als het aansluiten bij de eigen kracht en bij de sociale context van jeugdigen en ouders, het eerder bieden van vroegtijdige lichte hulp en ondersteuning om de vraag naar zwaardere specialistische hulp terug te dringen, het centraal stellen van de vraag, meer ruimte voor professionals en het aanbrengen van samenhang tussen de verschillende vormen van zorg bij meervoudige problematiek.

Ervaringen met eerdere decentralisatietrajecten en complexe invoeringstrajecten laten zien dat het nuttig is om een stelselwijziging niet als één geheel te bekijken en uit te voeren, maar daar verschillende dimensies in te onderscheiden. In de stelselwijziging van de jeugdzorg en ook in de transitieagenda onderscheiden we twee dimensies, een bestuurlijk en organisatorische transitie en een zorginhoudelijke transformatie. Beide maken integraal onderdeel uit van het veranderingsproces en zijn daarmee niet van elkaar te scheiden. De verbinding moet steeds goed in het oog worden gehouden.

De transitieagenda heeft primair betrekking op de bestuurlijke en organisatorische transitie van de jeugdzorg. De agenda voor de transformatie werken wij de komende periode in overleg met het veld verder uit. Voor zover de zorginhoudelijke transformatie van invloed is op met name de organisatorische inrichting van het stelsel wordt dit eveneens in de agenda opgenomen.

De transitieagenda is uitdrukkelijk een groeidocument, omdat op dit moment nog niet alle activiteiten tot en met 2015 kunnen worden overzien en uitgewerkt. In de eerstkomende periode zal bij de uitvoering van deze agenda het zwaartepunt liggen bij de verdere uitwerking van de afspraken over de bestuurlijke decentralisatie en de herinrichting van de uitvoering voor zover deze voortvloeit uit de in de eerste helft van 2012 te verwachten concept-tekst voor de nieuwe wet. Gaandeweg zullen daarbij de landelijk aan te sturen bestuurlijke en organisatorische veranderingen inhoudelijk worden ingevuld.

Tussen Rijk, VNG en IPO is afgesproken deze agenda minimaal elk half jaar te actualiseren en concretiseren met inhoudelijke activiteiten.

Over de voortgang van de transitieactiviteiten zullen wij u informeren in de voortgangsbrief die wij u in april zullen doen toekomen.

Door samen de schouders onder de stelselwijziging te zetten kunnen we er voor zorgen dat de omslag in het jeugdveld wordt bereikt en geen kind buiten spel staat.

De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. L. L. E. Veldhuijzen van Zanten-Hyllner

De staatsecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven