nr. 70
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID CRAMER C.S. TER VERVANGING
VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 40
Ontvangen 21 november 2008
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
In artikel II wordt voor onderdeel A een onderdeel
ingevoegd, luidende:
0A. In artikel 3.20, achtste lid, wordt «vijftien jaar» vervangen
door: vijfentwintig jaar.
II
Artikel V komt te luiden:
Artikel V
De Wet op de loonbelasting 1964 wordt met ingang van 1 januari 2010
als volgt gewijzigd:
A. In artikel 13bis, achtste lid, wordt «vijftien
jaar» vervangen door: vijfentwintig jaar.
B. Artikel 20b wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding «1.» geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. De in het eerste lid vermelde bedragen worden bij het begin van
het kalenderjaar van rechtswege vervangen door de bedragen die krachtens artikel
10.1 van de Wet inkomstenbelasting 2001 worden vastgesteld ter vervanging
van de in artikel 2.10a van die wet vermelde bedragen.
III
Na artikel XIX wordt een artikel ingevoegd,
luidende:
Artikel XIXA
Artikel 72, eerste lid, onderdeel b, van de
Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 komt met ingang van 1 januari
2012 te luiden:
b. die voor het eerst in gebruik genomen zijn vóór
1 januari 1987, en die, voor zover het vrachtauto’s of autobussen
betreft, niet bedrijfsmatig worden gebruikt;
Toelichting
Dit amendement ziet op twee wijzigingen. Voor de bijtelling en onttrekking
privégebruik van de auto van de zaak wordt uitgegaan van de catalogusprijs
van de auto met inbegrip van de BPM. Voor een auto die meer dan 15 jaar geleden
voor het eerst in gebruik is genomen, wordt daarentegen uitgegaan van de waarde
in het economisch verkeer. Als gevolg van dit amendement wordt deze grens
met ingang van 1 januari 2010 verhoogd naar 25 jaar. De opbrengst van
deze wijziging bedraagt jaarlijks € 21 mln. Deze dient ter dekking
van verdere vergroeningsmaatregelen, zoals een sloopregeling, per 2010.
Ten tweede bewerkstelligt dit amendement een wijziging in de vrijstelling
in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar. Door dit
amendement wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen
ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de
voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven
vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de
vrijstelling gebruik kunnen maken. Een beperking van de vrijstelling ligt
in de rede, gelet op de toegenomen rijwaardigheid van moderne auto’s,
waardoor grotere aantallen oudere auto’s, op reguliere basis, van de
weg gebruik maken, terwijl ze minder energie-efficiënt zijn dan nieuwere
auto’s. Hiernaast kan handhaving van de vrijstelling verstorende effecten
hebben op de invoering van de kilometerbeprijzing. De maatregel treedt in
werking op 1 januari 2012. Deze wijziging heeft een budgettaire opbrengst
tot gevolg vanaf 2012. Het vervallen van de vrijstelling werkt door naar
de provinciale opcenten. Voor de rijksoverheid wordt de extra opbrengst geraamd
op € 3 miljoen in 2012, € 10 miljoen in 2013, € 16
miljoen in 2014, € 22 miljoen in 2015 en € 28 miljoen
in 2016 (structureel niveau is € 60 miljoen). Hierbij is rekening
gehouden met de in het Belastingplan 2009 opgenomen tariefstijging van de
motorrijtuigenbelasting in deze jaren. Voor de provincies wordt de opbrengst
geraamd op € 1,5 miljoen in 2012, € 4,5 miljoen in 2013, € 7,5
miljoen in 2014, € 10,5 miljoen in 2015 en € 13,5 in 2016.
Cramer
Tang
Sap