Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31521 nr. 6 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31521 nr. 6 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 januari 2009
Op 26 juni 2008 heeft u de Toekomstvisie Taxibeleid met als bijlage het rapport «Handreikingen voor hoogwaardig contractvervoer» (TK 31 521, nr. 1) ontvangen. Over het in de toekomstvisie toegezegde implementatieplan voor de verbetering van het contractvervoer informeren wij u hierbij.
De afgelopen maanden hebben vertegenwoordigers van de taxibranche, vakbonden, reizigersorganisaties, gemeenten, zorgverzekeraars en rijksoverheid de toekomstvisie uitgewerkt. De sleutel voor verbetering van de kwaliteit van het contractvervoer ligt in de wijze van contracteren en het toezien op de uitvoering daarvan door de opdrachtgevers. Langs deze lijnen hebben wij samen met betrokken partijen een implementatieplan opgesteld. Concreet ziet dit er als volgt uit.
1. Informatie over kwaliteit contractvervoer
Informatie over de kwaliteit van de prestaties in het contractvervoer is een voorwaarde om de uitvoering van de contracten goed te kunnen monitoren. Hiervoor wordt het volgende traject uitgezet:
• bepalen van de kwaliteitsaspecten in de zeven regelingen1 van het contractvervoer; dat kan bijvoorbeeld de dienstverlening door de chauffeur betreffen, de voorzieningen in het voertuig en de tijdigheid van het vervoer;
• bepalen van de indicatoren en de methode(n) om de kwaliteitsaspecten te meten;
• vastleggen in voorbeeld- of modelovereenkomsten van de kwaliteitsaspecten, de indicatoren daarvan, de meetmethode(n) en de wijze waarop de opdrachtgever informatie over de uitvoering van het contract zou kunnen verkrijgen.
Met de resultaten van dit traject kunnen opdrachtgevers de kwaliteit van de uitvoering beter definiëren en bewaken (monitoren).
De planning is dat de resultaten van dit traject in het voorjaar van 2009 beschikbaar zijn.
2. Handboek professioneel aanbesteden
Een te ontwikkelen «handboek professioneel aanbesteden» biedt opdrachtgevers handreikingen voor een betere aanbesteding van contractvervoer. De verantwoordelijkheid voor het contractvervoer is grotendeels gedecentraliseerd naar gemeenten, AWBZ-instellingen en zorgverzekeraars.
Aan opdrachtnemers geeft het handboek handreikingen voor de kwaliteitsaspecten bij aanbestedingen, de te leveren prestaties en de te verstrekken informatie daarover. Opdrachtnemers zijn vooral taxiondernemingen.
Tot slot is een doel van het handboek de rol en betrokkenheid van gebruikers te versterken. Dat geldt in de verschillende fasen van aanbesteding en contractperiode, zoals bij het opstellen van de eisen bij een aanbesteding en bij het monitoren van de uitvoering van contracten.
Het handboek zal per regeling in het contractvervoer voorbeeld- of modelovereenkomsten bevatten met daarin de uitwerking van de volgende thema’s:
a. het betrekken van gebruikers(organisaties) bij het opstellen van aanbestedingseisen en tijdens de uitvoering van contracten, met inbegrip van de mogelijkheden van facilitatie van dit proces;
b. afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over de kwaliteit van de te leveren prestaties;
c. afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over het monitoren van de kwaliteitseisen in de contracten;
d. het opleggen van sancties als de opdrachtnemer niet aan de contracteisen voldoet, zoals een bonus-malus regeling;
e. het bevorderen van juiste beeldvorming door verbeterde informatievoorziening aan de gebruikers;
f. het vormgeven en bekend maken van een klachtenregeling.
De planning is dat het handboek in de zomer van 2009 gereed is.
Het is van groot belang het handboek samen met betrokken partijen actief onder de aandacht van de potentiële gebruikers te brengen, opdat het ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Hiervoor zetten we gezamenlijk een intensieve communicatiecampagne op.
Deze fase start na de zomer van 2009 en zal tot eind 2010 duren. Daarna volgt een evaluatie om te beoordelen of de beoogde resultaten zijn bereikt.
De uitvoering van het implementatieplan is inmiddels gestart. De opdracht hiervoor is uitgezet bij het KpVV, het Kennisplatform Verkeer en Vervoer1.
Wij zijn van mening dat we met het nu ingezette traject perspectief bieden op concrete verbetering van de kwaliteit van het contractvervoer.
Leerlingenvervoer, WIA-vervoer, zittend ziekenvervoer, AWBZ-vervoer, Wmo-vervoer, bovenregionaal vervoer gehandicapten (Valys) en collectief vraagafhankelijk vervoer (Regiotaxi).
Het KpVV ondersteunt als onafhankelijk instituut de decentrale overheden bij het ontwikkelen en realiseren van hun verkeers- en vervoerbeleid. Daarbij staat de huidige en toekomstige klantvraag centraal.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31521-6.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.