nr. 45
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 maart 2010
Naar aanleiding van de door uw Kamer aangenomen motie van het lid De Mos
(Kamerstukken II 2009/10, 31 521, nr. 27) tijdens het VAO Taxi op 24 september
2009 (Handelingen der Kamer II, vergaderjaar 2009–2010, nr. 6, blz.
359–367) informeer ik uw Kamer hierbij graag als volgt.
Het lid De Mos heeft de regering verzocht ervoor te zorgen dat een actief
team van «Mystery Guests» vooral de groep straattaxi’s nauwlettend
in de gaten houdt en bij wangedrag direct de taxipas van de taxichauffeur
intrekt. Ik ben het met uw Kamer eens dat wangedrag van taxichauffeurs stevig
moet worden aangepakt. Van een taxichauffeur mag worden verwacht dat hij zijn
vak verstaat, geen ritten weigert, zijn klanten correct behandelt en de juiste
tarieven hanteert. In de uitwerking van de Toekomstvisie Taxi is geschetst
met welke maatregelen het Rijk, gemeenten en de taxibranche gezamenlijk kunnen
sturen op kwalitatief goed taxivervoer. Door middel van dit samenhangende
pakket maatregelen en gericht toezicht, waar mystery guest ritten onderdeel
van uitmaken, wordt naar mijn mening dit wangedrag effectief aangepakt.
Mystery Guest ritten
Zoals aan u tijdens de behandeling van deze motie in het VAO is gemeld,
wordt er door de Inspectie Verkeer en Waterstaat (verder: de Inspectie), in
samenwerking met de politie, al sinds 2006 gebruik gemaakt van Mystery Guest
ritten. Deze ritten zijn een waardevol onderdeel van het palet aan interventie-instrumenten
dat de Inspectie tot haar beschikking heeft. Het instrument heeft met name
meerwaarde omdat overtredingen van een chauffeur die tijdens reguliere controles
onzichtbaar blijven tijdens een Mystery Guest rit wel worden geconstateerd.
Het gaat dan om overtredingen als manipulaties met de taxameter, het al dan
niet gebruiken van deze meter en het onjuist invullen van de rittenstaat.
Daarnaast wordt het rijgedrag van de chauffeur op onopvallende wijze geobserveerd.
De Inspectie legt voor overtredingen die zij onder andere tijdens mystery
guest controles constateert sancties op.
De Inspectie voert op basis van concrete signalen en risico-analyses gericht
en selectief mystery guest ritten uit, onder meer tijdens zogenoemde snordersacties.
Het toezicht richt zich hierdoor op taxibedrijven die zich onvoldoende aan
de regels houden, waardoor de toezichtlast voor goed presterende bedrijven
afneemt.
Naast de Inspectie voeren andere partijen ritten met mystery guests uit.
In samenwerking met de G4 wordt jaarlijks een Mystery Shopper onderzoek uitgevoerd.
Op basis van de uitkomsten en ervaringen van dit onderzoek ontstaat een beeld
van de ontwikkeling van de kwaliteit van de straattaxi. Aandachtspunten worden
op die manier snel zichtbaar. Ook TX Keur voert regelmatig mystery guest onderzoek
uit naar de kwaliteit van de taxi en het (rij)gedrag van de chauffeur.
Intrekken chauffeurspas
Jaarlijks worden 8 000 chauffeurspassen door de Inspectie uitgegeven.
Dit betreft nieuwe aanvragen en verlengingen.1
Vereisten hiervoor zijn onder meer het overleggen van een geneeskundige verklaring
en een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Het intrekken van een chauffeurspas
is voorbehouden aan de Inspectie en aan wettelijke regels gebonden.
In het ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit personenvervoer 2000,
dat nu voor advies aan de Raad van State is voorgelegd, wordt de mogelijkheid
tot schorsen van de chauffeurspas opgenomen. De pas kan door de Inspectie
voor een door haar te bepalen periode worden geschorst, indien naar het oordeel
van de Inspectie sprake is van bijzondere omstandigheden op grond waarvan
schorsing noodzakelijk wordt geacht in het belang van veilig taxivervoer.
De taxichauffeur is verplicht zijn chauffeurspas in te leveren bij de Inspectie
nadat de pas is geschorst. Gedurende de schorsingsperiode mag hij geen taxidiensten
aanbieden. Als de Inspectie informatie van het Openbaar Ministerie krijgt
over een chauffeur die een ernstig strafbaar feit heeft gepleegd – en
dat kan ook zijn dat hij daarvan wordt verdacht – zal de chauffeur worden
verzocht opnieuw een VOG aan te vragen. De chauffeurspas wordt ingetrokken,
als aan de taxichauffeur deze nieuwe VOG niet wordt verstrekt. In het ontwerpbesluit
wordt het daarnaast mogelijk gemaakt de chauffeurspas te schorsen in de periode
tussen het verzoek een nieuwe VOG aan te vragen en de uiteindelijke intrekking
van de chauffeurspas.
De wijze waarop de Inspectie het instrument Mystery Guest ritten inzet,
sluit goed aan bij de motie van het lid De Mos. Door actief en gericht toezicht
worden slecht presterende taxichauffeurs en -ondernemingen aangepakt. Met
de nieuwe mogelijkheid tot schorsen van de chauffeurspas wordt bereikt dat
chauffeurs die ernstige overtredingen begaan snel van de taximarkt worden
geweerd.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings