Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 november 2019
Hierbij ik wil uw Kamer informeren over twee projecten waarin de ILT gebruik maakt
van innovatieve vormen van toezicht op de maritieme sector.
Toezicht op het zwavelgehalte in scheepsbrandstof
In Europese landen is al jarenlange ervaring opgedaan met zwavelinspecties. Nieuw
is dat de norm vanaf 2020 in heel de wereld gaat gelden.
Het ILT-programma Schoon Schip controleert schepen op de Noordzee en in de havens
op verschillende manieren. Al een aantal jaren via een snuffelpaal bij Rotterdam en
met vluchten boven de shipping lanes op de Noordzee.
Dit voorjaar kondigde de ILT al aan te willen gaan vliegen met een superdrone en plannen
om met kleine drones te gaan meten. In november van dit jaar heeft een Kustwachtvliegtuig
boven de shipping lanes op de Noordzee gevlogen. De ILT heeft media uitgenodigd mee
te vliegen. De (internationale) communicatie over deze wijze van toezicht ziet de
ILT tevens als een middel dat helpt om goede naleving te bevorderen.
Toezicht varend ontgassen
Op 15-16 oktober en 24-25 oktober 2019 heeft de verkennende toezichtactie Varend ontgassen
plaatsgevonden. Dit naar aanleiding van de toezegging om in de loop van 2019 een thema-actie
te organiseren gericht op naleving van het verbod op het varend ontgassen in de binnenvaart.
Bij de toezichtactie, waarin ILT, RWS en omgevingsdiensten hebben samengewerkt, zijn
op een viertal locaties verspreid over het land acties uitgevoerd. Dit op basis van
meldingen van derden, waarnemingen van inspecteurs, metingen door e-noses of beelden
door drones. Van passerende schepen hebben acht meldingen/waarnemingen geleid tot
het vermoeden van overtredingen op het gebied van varend ontgassen. Bij deze acht
schepen is nader onderzoek ingesteld. Dit leidde tot de bevestiging dat vijf schepen
inderdaad een overtreding hadden begaan. Bij één schip wordt nog nader onderzoek uitgevoerd.
Bij twee schepen is geen overtreding voor varend ontgassen vastgesteld.
Wat betreft de inzet van nieuwe technologie leveren vooral de e-nosenetwerken langs
de vaarwegen zeer bruikbare informatie voor toezicht varend ontgassen. De regionale
omgevingsdiensten hebben door middel van meldingen en waarnemingen door e-noses een
cruciale rol gespeeld bij de actie. Drones zijn vooral nuttig inzetbaar voor snelle
verkenningen van (illegaal) ontgassende varende en stilliggende tankschepen.
Het streven is om het eindrapport van de toezichtactie, inclusief aanbevelingen voor
het vervolg, begin volgend jaar aan uw Kamer toe te sturen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga