Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 februari 2011
Met deze brief ga ik graag in op het verzoek van uw Kamer om een reactie op de brief van AnMar Research Laboratories BV te
Eindhoven (hierna: AnMar) van 14 december 2010. In laatstgenoemde brief vraagt AnMar naar het vervolg op de eindrapportage
van het door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (hierna: NMa) in samenwerking met Kiwa Gas Technology uitgevoerde onderzoek
waarover mijn ambtsvoorganger uw Kamer op 12 september 2008 (Kamerstuk 29 372, nr. 73) heeft bericht. AnMar heb ik inmiddels schriftelijk geïnformeerd over de stand van zaken.
In voornoemde brief aan uw Kamer zijn een administratieve en een technische oplossing voor correctie van meetafwijkingen van
de gasmeter aangekondigd.
Ik ben nog steeds van mening dat beide oplossingen noodzakelijk zijn.
Er zijn dan ook twee acties in gang gezet. Als aangekondigd zou de NMa het initiatief bij de gezamenlijke netbeheerders leggen
om een voorstel te doen voor aanpassing van de Meetvoorwaarden Gas – RNB (regionaal netbeheer), met daarin een administratieve
oplossing voor de korte termijn ter aanpassing van de methode van volumeherleiding. De NMa zou de gezamenlijke netbeheerders
tevens vragen om met een voorstel te komen om prikkels te introduceren die (met name de administratieve) lekverliezen beperken.
Dit omdat een aanzienlijk deel van het te hoog berekende volume veroorzaakt wordt door het socialiseren van deze administratieve
lekverliezen.
Uit mijn contacten met de NMa heb ik begrepen dat de gezamenlijke netbeheerders ervoor hebben gekozen om deze voorstellen
op te nemen in het codewijzigingsvoorstel waarmee de Meetvoorwaarden Gas – RNB worden aangepast aan het marktmodel, zoals
geregeld in het thans in de Eerste Kamer voorliggende wetsvoorstel tot wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet
ter verbetering van de werking van de elektriciteits- en gasmarkt (31 374) (hierna: wetsvoorstel marktmodel). De netbeheerders hebben aangegeven dat dit codewijzigingsvoorstel niet conform hun planning
bij de NMa is ingediend, omdat de behandeling van dit wetsvoorstel nog niet is afgerond.
In overleg met en op aandringen van de NMa hebben de netbeheerders kenbaar gemaakt dat het wijzigingsvoorstel ter aanpassing
van de methode van volumeherleiding in april alsnog wordt afgerond en vervolgens bij de NMa ingediend.
Wat betreft het beperken van de (administratieve) lekverliezen hebben energieleveranciers, handelaren en netbeheerders herhaaldelijk
overleg gevoerd. De sector heeft aangegeven dat, na een nog te voeren overleg met de NMa, in juni 2011 tot een gemeenschappelijk
voorstel gekomen kan worden dat ter goedkeuring bij de NMa kan worden ingediend.
De tweede actie is besloten in het wetsvoorstel marktmodel, waarin wordt voorgesteld artikel 42a in de Gaswet op te nemen.
Op basis van het eerste lid van artikel 42a worden bij algemene maatregel van bestuur eisen gesteld aan de meetinrichting
voor gas. Zoals tevens in de brief van 12 september 2008 is aangekondigd wordt in deze algemene maatregel van bestuur de eis
opgenomen dat de meetinrichting geschikt moet zijn om een lokale temperatuurcorrectie toe te passen op de geleverde hoeveelheid
gas. Hiermee wordt invulling gegeven aan de technische oplossing voor correctie van meetafwijkingen. Op korte termijn zal
deze algemene maatregel van bestuur overeenkomstig artikel 42a, vierde lid, van de Gaswet bij uw Kamer worden voorgehangen.
Met dit besluit kunnen alle kleinverbruikers in Nederland de komende jaren, in samenhang met de uitrol van de op afstand uitleesbare
meter, de beschikking krijgen over een meetinrichting voor gas waarop lokale temperatuurcorrectie plaatsvindt.
De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
M. J. M. Verhagen