31 371 Kredietcrisis

Nr. 360 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 april 2011

Op 9 april heeft het IJslandse volk het in december 2010 door onderhandelaars van IJsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland geparafeerde akkoord over Icesave verworpen. Deze uitkomst stelt mij, evenals de IJslandse regering, diep teleur. Na een onderhandelingproces van twee jaar lag er een akkoord voor dat kon rekenen op breed gedragen steun in het IJslandse parlement. De gesloten overeenkomst had het voor IJsland mogelijk gemaakt om onder gunstige voorwaarden een streep te zetten onder deze slepende kwestie. Helaas is deze kans niet benut.

De tijd van onderhandelen is nu voorbij. Het uitblijven van een oplossing dwingt ons en IJsland het recht zijn beloop te laten hebben. De EFTA Surveillance Authority (ESA) zal naar verwachting, nu duidelijk is dat de betrokken partijen niet via onderhandelingen tot een oplossing kunnen komen, zijn infractieprocedure tegen IJsland hervatten. Op 26 mei 2010 oordeelde de ESA al dat IJsland op grond van de EU richtlijn inzake depositogarantiestelsels verplicht is om de Icesave depositohouders tot een bedrag van € 20 887 te compenseren. Hieruit vloeit voort dat IJsland verplicht is om Nederland en het Verenigd Koninkrijk, die dit bedrag hebben voorgeschoten, terug te betalen1.

Wanneer de IJslandse regering besluit zich niet bij het oordeel van de ESA neer te leggen, ligt een gang naar het EFTA Hof in de rede. Nederland en het Verenigd Koninkrijk zullen de ESA indien gewenst ondersteunen bij deze zaak. Nederland heeft zelf geen rechtsingang bij het EFTA Hof. Nog deze week zal overleg plaatsvinden tussen mijn Ministerie en vertegenwoordigers van de ESA. Tijdens dit overleg zal ook aandacht gevraagd worden voor de door de 100 000+ groep bij de ESA ingediende klacht, waarop de ESA nog steeds niet gereageerd heeft. Nederland blijft nauw contact onderhouden met het Verenigd Koninkrijk over de te ondernemen vervolgstappen inzake Icesave. Met het VK bestuderen we ook nog de geschillenbeslechtingprocedure die artikel 111 van het Verdrag mogelijk maakt. In deze procedure speelt de Commissie een sleutelrol.

De uitkomst van het referendum heeft geen invloed op de uitbetaling van gelden uit de boedel van Landsbanki aan prioritaire schuldeisers (waaronder het Verenigd Koninkrijk, Nederland, de lagere overheden en de 100 000+ groep). De IJslandse regering verwacht dat later dit jaar een eerste uitkering gedaan kan worden, die 30% van het bedrag dat de prioritaire schuldeisers tegoed hebben, dekt. De curatoren schatten in dat zij uiteindelijk 90% van de nominale claims van prioritaire schuldeisers uit de boedel kunnen betalen.

Los van de financiële implicaties voor het Verenigd Koninkrijk en Nederland kan het Icesave dossier ook verstrekkende gevolgen hebben voor het functioneren van de interne markt voor financiële diensten. Ik vertrouw er daarom op dat zowel de ESA als de Europese Commissie zich tot het uiterste zullen inspannen om tot een goede oplossing voor deze zaak te komen.

De minister van Financiën,

J. C. de Jager


X Noot
1

Het spreekt voor zich dat hierbij ook rente vergoed moet worden over de periode tot het moment van terugbetaling.

Naar boven