31 332 Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen

Nr. 47 MOTIE VAN HET LID BEERTEMA

Voorgesteld 3 februari 2015

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat sinds 2007 terecht wordt geklaagd dat de basisvaardigheden taal en rekenen onder de maat zijn;

constaterende dat de referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen in 2010 met brede steun zijn aangenomen (SP, PvdA, GroenLinks, D66, PvdD, VVD, ChristenUnie, CDA en PVV);

constaterende dat aan de meeste kritiekpunten van de onderwijssector intussen is tegemoetgekomen, behalve aan de kritiek dat de rekentoets nog steeds te talig zou zijn;

verzoekt de regering, de rekentoets op te splitsen in vier gelijke onderdelen, te weten: cijferen/hoofdrekenen, breuken, percentages en contextsommen, en het gemiddelde cijfer hiervan als uitslag toe te passen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Beertema

Naar boven