nr. 80
BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 oktober 2008
Hierbij bieden wij u de MobiliteitsAanpak aan met het motto «Vlot
en veilig van deur tot deur».1 Tegelijkertijd
met de MobiliteitsAanpak bieden wij u de Dynamische Beleidsagenda en de resultaten
van de Quick Scan Gedecentraliseerde Spoorlijnen aan.1 De toegezegde Visie Internationaal Spoorvervoer ontvangt u separaat.
De belangrijkste conclusies uit deze rapporten zijn verwerkt in de MobiliteitsAanpak.
1. MobiliteitsAanpak
De groei van de mobiliteit is heel sterk, zowel op de weg als in het openbaar
vervoer. Deze groei vraagt om extra investeringen. Daarin voorziet de MobiliteitsAanpak:
een concreet pakket van maatregelen. Deze maatregelen worden voorgesteld in
de context van de ontwikkeling van de mobiliteit en het mobiliteitssysteem
in de afgelopen jaren en de prognoses voor de (nabije) toekomst. De MobiliteitsAanpak
bevat een uitwerking van:
– maatregelen op de korte termijn tot en met 2012
– maatregelen voor de MIRT periode tot en met 2020
– een concrete ambitie voor 2028 en een doorkijk naar 2040
De maatregelen voor de korte termijn zijn
uitgewerkt in actieprogramma’s voor wegen, het spoor en het regionaal
OV. Deze moeten de kwaliteit van het mobiliteitssysteem in de komende jaren
merkbaar verbeteren.
De periode tussen 2012 en 2020 staat volledig
in het teken van het bereiken van de doelen uit de Nota Mobiliteit, inclusief
de afspraken uit het coalitieakkoord. Daarvoor wordt het MIRT uitgevoerd,
maar daarnaast worden er in de MobiliteitsAanpak extra maatregelen gelanceerd.
De concrete ambitie voor de periode tot 2028
is uitgewerkt in 10 concepten voor een robuust en samenhangend mobiliteitssyteem.
Ook wordt een doorkijk geboden naar de lange termijn,
aansluitend bij de Structuurvisie Randstad 2040. De Nota Mobiliteit
heeft een looptijd tot 2020 en blijft het inhoudelijke uitgangspunt voor het
mobiliteitsbeleid tot 2020. Maar in dat jaar is het mobiliteitssysteem niet
af.
De MobiliteitsAanpak gaat ook in op de investeringen die met de maatregelen
gemoeid zijn. Voor een overzicht daarvan en voor de hoofdpunten uit de aanpak
verwijs ik graag naar de samenvatting, die u voorin het rapport aantreft.
2. Dynamische Beleidsagenda Nota Mobiliteit
Tegelijk met de MobiliteitsAanpak bieden wij u de Dynamische Beleidsagenda
Nota Mobiliteit aan. Dit document brengt in beeld in hoeverre de prognoses,
waarvan bij de onderbouwing van het maatregelenpakket van de Nota Mobiliteit
werd uitgegaan, bijstelling behoeven. Daarnaast is beschreven in hoeverre
doelen, strategie en maatregelpakketten zijn bijgesteld. Dit in relatie tot
de gebleken haalbaarheid, de effectiviteit van de maatregelen en relevante
ontwikkelingen sinds het verschijnen van de Nota Mobiliteit. De Dynamische
Beleidsagenda is te zien als een actualisering van de ambitie, strategie en
maatregelpakketten van de Nota Mobiliteit door Rijk en decentrale overheden
samen.
Deze actualisering is onder meer gebaseerd op de rapportage van de Nationale
Mobiliteitsmonitor 2008, die u al met de Begroting 2008 hebt ontvangen.
3. Quick scan gedecentraliseerde spoorlijnen
Op verzoek van de Kamer (de motie Anker/Koopmans) is met de Quick Scan
Regionaal Spoor een inventarisatie gemaakt van de groeipotentie van de gedecentraliseerde
treindiensten. Ook is gekeken welke capaciteitsknelpunten op korte en langere
termijn zich voordoen, als deze groei wordt gerealiseerd. Conclusie is dat
voor de periode van 2006 tot 2020 op een aantal gedecentraliseerde lijnen
met een verdere aanzienlijke groei van het spoorvervoer rekening kan worden
gehouden. Op een aantal lijnen vormen capaciteit en punctualiteit nu al een
knelpunt en is actie op korte termijn gewenst. Daar wil het kabinet in deze
periode de aandacht op richten. De resultaten van de Quick Scan zijn opgenomen
in de MobiliteitsAanpak.
4. Visie Internationaal Spoorvervoer
Naar aanleiding van de initiatiefnota «Grenzeloos Genoeg(en)?»
van de leden Koopmans en Cramer heeft op 11 september 2008 een Algemeen
Overleg met de Kamer plaatsgevonden over deze initiatiefnota. Conform toezegging
in dit Algemeen Overleg, geven wij in een separate brief onze visie op internationaal
spoorvervoer. Wij gaan concreet in op alle aanbevelingen uit de initiatiefnota
van CDA en Christen Unie en enkele suggesties die door de Kamer in het Algemeen
Overleg zijn gedaan. Met deze visie wordt tevens uitvoering gegeven aan de
motie van het voormalige Kamerlid Verdaas. Verder wordt ingegaan op de samenhang
van de aanbevelingen uit de Initiatiefnota met een aantal andere dossiers.
Daarbij gaat het om de implementatie van nieuwe Europese regelgeving, het
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer en de quick scan naar gedecentraliseerde
spoorlijnen.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
J. C. Huizinga-Heringa