31 305 Mobiliteitsbeleid

32 637 Bedrijfslevenbeleid

Nr. 446 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 maart 2024

Met deze brief informeer ik uw Kamer mede namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de subsidieregelingen laadinfrastructuur. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat alle wegmobiliteit in 2050 emissievrij dient te zijn. Daarom ondersteunt het kabinet ondernemers bij de overstap naar emissievrije voertuigen. Voor de overstap naar batterij-elektrische voertuigen is voldoende laadinfrastructuur een belangrijke voorwaarde. Verwacht wordt dat het merendeel van de elektrische voertuigen bij bedrijven op eigen locatie zal laden. Daarom werkt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, aan een subsidieregeling voor private laadinfrastructuur. De aanwezigheid van publieke laadinfrastructuur langs de weg is echter ook een vaak genoemde voorwaarde voor de overstap naar elektrische voertuigen. Met name voor zwaar wegvervoer is deze laadinfrastructuur nog onvoldoende aanwezig. Het ministerie werkt daarom tevens aan een subsidieregeling voor publieke laadinfrastructuur voor zware voertuigen. Beide regelingen zijn in concept gereed en liggen ter internetconsultatie voor.

Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur

Onderdeel van deze regeling is een loket op de website van RVO, waar ondernemers terecht kunnen voor informatie over laadinfrastructuur. Reden hiervoor is dat een gebrek aan kennis over laadinfrastructuur bij bedrijven kan leiden tot het uitstellen van investeringen. Aanvullend kan een ondernemer binnen deze regeling ook subsidie aanvragen voor maatwerkadvies. Ondernemers krijgen 50% van de kosten voor advies over de benodigde laadinfrastructuur vergoed. Het advies dient onder andere te voorkomen dat bedrijven meer of zwaardere laadinfrastructuur realiseren dan noodzakelijk is.

Ondernemers die een laadpaal voor hun elektrische voertuig willen aanschaffen, krijgen met de subsidieregeling private laadinfrastructuur een deel van de kosten vergoed. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de bedrijfsgrootte (40% voor mkb-ondernemingen en 20% voor grote bedrijven) en het type laadpaal (op basis van het vermogen). In de regeling wordt een link gelegd tussen het vermogen van de laadpaal en het voertuig dat hier vermoedelijk mee geladen zal worden. Zodoende is subsidie voor laadpalen met een hoog vermogen gericht op ondernemers met elektrische vrachtwagens of bussen.

Bedrijven en brancheorganisaties zijn de afgelopen maanden reeds meegenomen in de ontwikkeling van deze regeling. Zo heeft op 29 november 2023 een mkb-toets plaatsgevonden en zijn stakeholders op 17 januari 2024 bijgepraat ter voorbereiding op de internetconsultatie. In beide sessies werd totstandkoming van een subsidie aangemoedigd, omdat veel ondernemers de hoge kosten van de transitie naar elektrisch vervoer als knelpunt ervaren. Daarnaast waren er zorgen over netcongestie. Meerdere ondernemers vrezen dat de realisatie van laadinfrastructuur hierdoor beperkt zal worden. In overleg met netbeheerders wordt onderzocht op welke wijze transportondernemers de noodzakelijke laadinfrastructuur kunnen aanleggen, ook als hun regio te kampen heeft met netcongestie. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om ondernemers gezamenlijk gebruik te laten maken van één zware aansluiting of ondersteuning te leveren bij manieren om zelf stroom op te wekken en op te slaan.

Middelen voor deze subsidie zijn afkomstig uit het Klimaatfonds en de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing. Het budget voor de regeling zal bekend worden met de publicatie van de regeling in het tweede kwartaal van dit jaar. Eerst ligt deze regeling van 4 tot en met 31 maart 2024 voor ter internetconsultatie en kunnen alle stakeholders reageren op het voorstel.

Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur voor zware voertuigen

Met de subsidieregeling publieke laadinfrastructuur voor zware voertuigen beoogt het kabinet de uitrol van publieke laadinfrastructuur voor de logistieke sector te versnellen en zo de laadzekerheid van elektrische vrachtwagens onderweg te verhogen. Daarnaast is versnelling van de uitrol nodig om ervoor te zorgen dat Nederland op tijd voldoet aan de nieuwe AFIR (Alternative Fuels infrastructure Regulation)-doelstelling voor publiek toegankelijke laadinfrastructuur én voorbereidingen te treffen voor de AFIR verplichtingen voor 2027 en 2030.

De subsidie bedraagt een deel van de investering in de aanleg of opwaardering van een publiek toegankelijke laadlocatie. Net als bij de subsidieregeling voor private laadinfrastructuur is de beschikbaarheid van voldoende elektriciteit ook bij de realisatie van laadinfrastructuur een aandachtspunt. Daarom kan er vanuit de regeling ook subsidie worden verstrekt voor batterijopslag.

Gedurende de totstandkoming van de subsidieregeling is de sector geïnformeerd en meegenomen in het proces. De voor deze regeling benodigde middelen komen uit de Klimaatmiddelen die door het Ministerie van EZK zijn toegekend in het kader van het Klimaat- en Transitiefonds. De internetconsultatie van deze regeling loopt van 16 februari tot en met 17 maart 2024.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

Naar boven