Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 31293 nr. 647 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 31293 nr. 647 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 september 2022
Het belang van adequate ventilatie is al eerder met uw Kamer gedeeld.1 Adequate ventilatie verkleint het risico op coronabesmettingen. De afgelopen maanden hebben we door het harde werken van vele scholen en gemeenten de ventilatie van schoolgebouwen verder kunnen verbeteren. Zo hebben honderden scholen gebruik gemaakt van het hulpteam ventilatie en zijn er in veel klaslokalen CO2-meters geplaatst. Met het oog op een mogelijke opleving van het coronavirus dit najaar, is het belangrijk om op scholen waar de ventilatie nog onvoldoende op orde is alles uit de kast trekken om dit te verbeteren. Zowel met huisvestingsplannen voor groter onderhoud op middellange termijn, als met extra acties om schoolgebouwen winterklaar te maken op korte termijn. Dit doe ik samen met vele mensen die betrokken zijn bij scholen, waaronder de gemeenten, de PO-Raad en de VO-raad.
Ik informeer uw Kamer hierbij over de laatste stand van zaken omtrent de ventilatie op scholen. In deze brief bespreek ik de voortgang van de aanpak ventilatie, waaronder de Maatwerkregeling Ventilatie in scholen. Ook deel ik met u de uitkomsten van het peilingsonderzoek naar CO2-meters in de klas en de consequenties die ik aan die uitkomsten verbind, namelijk het verplicht stellen van een CO2-meter in ieder klaslokaal, gericht op die scholen die nog geen meter geplaatst hebben. Verder informeer ik u over de inzet van luchtreinigers, de ondersteuning van scholen daarbij en het pilotonderzoek naar het effect van luchtreinigers in de klas. Tot slot deel ik met u de richting voor de langetermijnaanpak rondom schoolgebouwen.
Voortgang aanpak ventilatie
Op 18 juli jl. heb ik de Maatwerkregeling Ventilatie in scholen (hierna: Maatwerkregeling) opengesteld. Middels online communicatie waaronder de websites en digitale nieuwsbrieven van het Ministerie van OCW, de PO-Raad, de VO-raad, Ruimte-OK en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) zijn scholen hiervan op de hoogte gesteld. Met deze regeling ondersteun ik scholen financieel bij de meest urgente ventilatieproblematiek. Dit is belangrijk omdat we afgelopen half jaar hebben gemerkt dat de kosten die scholen moeten maken voor onderhoud soms fors hoger zijn dan de beschikbare hulp. Daar wil ik hen graag bij helpen.
Daarom heb ik € 140 miljoen beschikbaar gesteld. Schoolbesturen kunnen via deze regeling nu maximaal 60% financiering vanuit het Rijk aanvragen, bovenop eventuele gemeentelijk dan wel door scholen gefinancierd onderhoud. Nu de zomervakantie ten einde is, verwacht ik een toename van het aantal aanvragen. Inmiddels zijn er 10 aanvragen binnen voor de basisregeling (een vergoeding van 30% van de kosten). Aanvragen voor de basissubsidie lopen tot en met 31 oktober van dit jaar.
Daarnaast lopen er al 42 metingen. De tweewekelijkse metingen zijn noodzakelijk voor de aanvraag van de zogenaamde vangnetregeling (een vergoeding van 60% van de kosten) en worden uitgevoerd door Ruimte-OK. Tot slot heeft Ruimte-OK 8 urgentieverklaringen verstrekt; dit betreft aanvragen voor de vangnetregeling die voorrang kunnen krijgen. De eerste ronde voor de vangnetsubsidie sluit op 30 september 2022.
Aanvragen voor de Maatwerkregeling kunnen worden ingediend via de website van de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I). De subsidie is aan te vragen via:www.dus-i.nl/subsidies/ventilatie-op-scholen. Hulp bij de aanvraag van de Maatwerkregeling is te vinden via de website www.ventilatiehulp.nl en de helpdesk (0800-0224402). Ook biedt Ruimte-OK scholen hulp en advies bij de aanvraag voor de regeling tijdens de dagbezoeken.
Zoals ik in de brief «Uitwerking aanpak verbetering ventilatie in scholen»2 van 3 februari jl. schetste, zorgt Ruimte-OK dat er een hulpteam klaarstaat dat scholen van deskundig advies kan voorzien. Er zijn inmiddels 784 verzoeken bij Ruimte-OK ingediend voor een bezoek van een expert van het hulpteam. De hulpteams van Ruimte-OK hebben inmiddels al 431 scholen bezocht en van advies voorzien na een dagbezoek op locatie. 176 scholen staan ingepland en worden bezocht door één van de hulpteams. De resterende 177 verzoeken worden op korte termijn ingepland. Er zijn sinds de start van het programma in februari 26.770 bezoekers geweest op de website van Ruimte-OK. Er zijn daarbij 2.971 handreikingen en kennisdocumenten gedownload. De helpdesk is in die periode 509 keer geraadpleegd. De uitkomsten van de bezoeken variëren. Ten eerste zijn er scholen die van de hulpteams laagdrempelig instructies krijgen die leiden tot een optimalisatie van de ventilatie. Daarnaast zijn er scholen waaraan wordt geadviseerd om deelname aan de maatwerkregeling te onderzoeken. Alle scholen die een bezoek hebben gehad van de hulpteams geven aan dat ze op basis van het advies verder kunnen met hun ventilatieaanpak. Tot nu toe is ruim de helft van de scholen geholpen met eerstelijnsmaatregelen en ruim 30% van de bezochte scholen werd geadviseerd deelname aan de Maatwerkregeling te onderzoeken. Ik ben blij dat het lukt om scholen op deze manier zo snel mogelijk te ondersteunen in het winterklaar maken van hun schoolgebouw.
Het is ook echt van belang dat scholen de hulpteams inschakelen bij een hulpvraag. De cijfers laten zien dat scholen die hulp ook opzoeken. De hulpteams zien bijvoorbeeld bij hun bezoeken dat sommige scholen nog steeds denken dat de ramen de hele dag open moeten staan om goed te kunnen ventileren. Bij de ondersteuning leggen de experts van de hulpteams uit dat dit in heel veel gevallen niet hoeft en hoe er wel gericht geventileerd kan worden. Dit scheelt straks in de winter in het comfort voor leerlingen en personeel, maar ook in de energiekosten. De ondersteuning geeft scholen daarnaast meer inzicht in het verschil tussen het ventilatievraagstuk en warmteproblematiek. Er zijn scholen die weliswaar goede luchtverversing hebben, maar een probleem hebben met warmtestapeling. Dit betekent dat de warmte die het gebouw in komt niet goed afgevoerd kan worden. Experts geven tips hoe hier mee om te gaan en bieden een helpende hand. Als bij de ondersteuning wordt gesignaleerd dat er investeringen nodig zijn, worden scholen gewezen op de mogelijkheden van de Maatwerkregeling en daar actief bij geholpen.
Daarnaast hebben we online praktijkvoorbeelden beschikbaar omtrent het ventilatievraagstuk op school en de rol van de Maatwerkregeling.3 De praktijkvoorbeelden zijn te vinden via: www.ventilatiehulp.nl. Tot slot blijven we scholen inhoudelijk advies bieden via de website en de helpdesk (0800-0224402).
Verplichting CO2-meters in de klas
Het is wenselijk dat leerlingen en personeel in de klas meet en weet of de ventilatie in orde is. Daarom heb ik € 17,3 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanschaf van CO2-meters.4 Het Ministerie van OCW, de sectorraden PO/VO, Ruimte-OK en de VNG hebben via digitale nieuwsberichten aan scholen en gemeenten laten weten dat deze middelen beschikbaar zijn. Eerder heb ik bij uw Kamer aangegeven dat ik omwille van de snelheid ervoor gekozen heb scholen snel financieel in staat te stellen de meters aan te schaffen. Dit om een langer durend wettelijk traject voor een verplichtstelling voor te zijn en scholen op hun aanpak te vertrouwen. Om er zeker van te zijn dat scholen deze stap in hun ventilatieaanpak dan ook wel echt nemen, heb ik onderzoek naar CO2-meters in de klas5 laten doen. Alle scholen in het land zijn benaderd voor dit onderzoek en dit leverde een respons van 6.331 scholen op.6 Uit het onderzoek blijkt dat een fors aantal, 60% van de respondenten, in ieder klaslokaal een werkende CO2-meter heeft hangen; maar dat ook 40% aan geeft dit, vaak deels, nog niet op orde te hebben. Scholen hebben meestal een reden waarom zij geen CO2-meter in iedere klas hebben. Een voorbeeld hiervan is dat de meters wel zijn besteld, maar nog niet zijn geleverd, of geïnstalleerd. Dankzij de inzet van een groot aantal scholen hangen er nu sinds begin dit jaar in veel klaslokalen meters, maar ik constateer ook dat dit voor teveel klaslokalen nog niet zo is.
Die resultaten sluiten niet aan bij de urgentie die ik voel en die wat mij betreft ook noodzakelijk bij alle scholen gevoeld moet worden. Daarom heb ik onder andere overwogen de financiële middelen voor CO2-meters uit de bekostiging te halen. Het is namelijk de bedoeling dat de financiële middelen daadwerkelijk voor de CO2-meters gebruikt worden. Er zijn echter ook scholen die de CO2-meters wél hebben aangeschaft. Ik wil deze scholen niet ontmoedigen in hun ventilatieaanpak, maar juist aanmoedigen. Voor scholen die extra aanmoediging kunnen gebruiken, zal ik die ook bieden.
Met een brief zal ik zowel schoolbesturen als schoolleiders op korte termijn nogmaals oproepen om hun gebouw winterklaar te maken en gebruik te maken van de beschikbare middelen voor de aanschaf van de CO2-meters. Er is voor CO2-meters extra geld beschikbaar gesteld aan de sector, dan moet ik erop kunnen vertrouwen dat alle scholen het geld uitgeven voor dit doel.
Omdat de urgentie mogelijk niet op alle plekken vanzelf gevoeld is zal ik nu ook met een verplichting komen voor alle scholen in het primair en voorgezet onderwijs om in iedere klas een werkende CO2-meter te hebben hangen.
In het Bouwbesluit is nu al geregeld dat alleen basisscholen, waarvoor de aanvraag van een bouwvergunning is gedaan in of na 2015, verplicht zijn in elk lokaal een CO2-meter te plaatsen. Ook als bestaande basisscholen gaan renoveren, moeten zij nu al aan het bedoelde Bouwbesluit voldoen en dus ook CO2-meters plaatsen. Gezien het feit dat de verplichting voor nieuwbouw en gerenoveerde basisschoolgebouwen opgenomen is in het Bouwbesluit, ligt het voor de hand de verplichting voor alle bestaande schoolgebouwen in het primair en voortgezet onderwijs ook op te nemen in het Bouwbesluit. Ik ben hierover in gesprek met mijn collega van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Indien de verplichtstelling niet via het Bouwbesluit bewerkstelligd kan worden, regel ik het in de sectorwetten. Ik informeer uw Kamer in de volgende voortgangsbrief over de uitwerking. Ik teken daarbij aan dat ik graag samen met uw kamer scholen ervan blijf doordringen niet te wachten op een wet en bijbehorende lengte van een dergelijk traject, maar gebruik te maken van alle al bestaande mogelijkheden en gelden.
Naast het verplichten van CO2-meters in de klas vind ik het met name belangrijk dat leerlingen het recht hebben onderwijs te volgen in een gezond binnenklimaat. Frisse lucht is gezond en in frisse lucht kunnen leerlingen en onderwijspersoneel beter leren en werken. Het schoolbestuur moet volgens de CAO en Arbowet zorgen voor de veiligheid en de gezondheid van werknemers. Ik wil ervoor zorgen dat schoolbesturen, vaak in samenspraak met gemeenten, ook verplicht zijn zorg te dragen voor een schoon binnenklimaat voor leerlingen. Dit zal ik vastleggen in de sectorwetten. Het streven is het wetsvoorstel huisvesting, waarin dit opgenomen wordt in het najaar van 2023 bij uw kamer in te dienen.
Daarnaast ondersteun ik scholen op de volgende manier. Bij de aanschaf van de CO2-meters is het van belang dat scholen zeker weten dat zij deze bij een gedegen partij inkopen. Middels de handreiking «Optimaal Ventileren op scholen», de website www.ventilatiehulp.nl en de helpdesk (0800-0224402) krijgen scholen informatie over welke CO2-meters kwalitatief op orde zijn. Ook worden scholen voorzien van tips over het juiste gebruik van CO2-meters. Daarnaast werkt Binnenklimaat NL, de branchevereniging voor onder andere ventilatie, aan een gevalideerd keurmerk voor CO2-meters. Wanneer daar meer informatie over is, zal dit via www.ventilatiehulp.nl bekend worden gemaakt.
Actie Winterklaar
Om te zorgen dat de ventilatieaanpak op alle scholen gerealiseerd is, vraag ik er de komende weken (nogmaals) nadrukkelijk aandacht voor. Daarbij zal ik samen met vele mensen in het onderwijs geen kans onbenut laten het belang van goede ventilatie richting scholen te onderstrepen en mijn partners hebben toegezegd om dat ook te doen.
Hier de acties die ik daarvoor in gang zet nog een keer op een rij. Ik stuur komende week een brief aan scholen waar de ventilatie nog niet op orde is of die niet gereageerd hebben bij het onderzoek, om hen met klem te verzoeken CO2-meters aan te schaffen. Het via de bekostiging beschikbaar gestelde geld is daar specifiek voor bedoeld.
Daarnaast worden in de nieuwsbrieven van het Ministerie van OCW scholen opgeroepen hun ventilatieaanpak winterklaar te hebben. De nieuwsbrieven en websites van de sectorraden PO/VO en van Ruimte-OK besteden hier ook aandacht aan. Ook andere partners, zoals de VNG en het LAKS, hebben een rol in de communicatie richting gemeenten en leerlingen over ventilatie op scholen. Tot slot gebruik ik alle communicatiekanalen die het ministerie voor handen heeft bij het verspreiden van mijn boodschap om het belang van CO2-meters te onderstrepen. Ook bekijk ik hoe we nog beter een check kunnen organiseren op het daadwerkelijk plaatsen van CO2-meters in de scholen. Met een samenspel van verschillende acties wil ik zorgen dat elke school, elke docent en elke leerling of ouder zich bewust is van de ventilatie bij hen op school. En dat zij weten welke acties mogelijk en nodig zijn voor de verbetering ervan.
Ik heb de inspectie voor het onderwijs gevraagd of zij hier een actieve rol in kunnen vervullen. Binnen het huidige wettelijke kader ligt dat voor hen ingewikkeld. Wel hebben de verschillende inspecties tezamen een toezichthoudende rol voor een veilig werkklimaat. Ik zal dit met hen verder verkennen.
Luchtreinigers
Ik vind dat we alle opties die bijdragen aan een gezond binnenklimaat moeten aanmoedigen en verkennen. Ik wil geen kansen laten liggen om coronabesmettingen op scholen te voorkomen of terug te dringen. Daarom wil ik ook de inzet van luchtreiniging optimaal benutten en scholen die dat willen verder ondersteunen in het gebruik hiervan. Dit kan bijdragen aan oplossingen voor de korte termijn en daarnaast ook aan de opbouw van wetenschappelijke kennis over de effectiviteit en veiligheid van luchtreiniging in de klas. Een voorbeeld van een initiatief rondom het gebruik van luchtreiniging is de gemeente Eindhoven die middelen beschikbaar heeft gesteld voor scholen in de gemeente om luchtreinigers te plaatsen in klaslokalen.
Om het gebruik van luchtreinigingstechnieken verantwoord en effectief te doen en zo mogelijk uit te breiden, verzamelen we meer ervaringen met luchtreinigingstechnieken en hoe deze effectief bij kunnen dragen aan het reduceren van het risico op coronabesmettingen in de klas. Daarom steun ik namens het kabinet de pilot in o.a. de gemeente Staphorst. Deze pilot onderzoekt de effectiviteit van luchtreinigers om besmettingen te voorkomen. Voor de uitvoering van de pilot stel ik geld beschikbaar. Het Ministerie van OCW is betrokken bij de voortgang van dit onderzoek. In de gemeente Staphorst hebben 6 scholen samen 75 luchtreinigers geplaatst. De pilot ziet toe op het meten van de effecten van deze luchtreinigers. De onderzoeksresultaten worden in het voorjaar van 2023 verwacht.
Het onderzoeksteam bestaat uit wetenschappers van de Universiteit Utrecht en de Technische Universiteit Eindhoven. Ik wil meer scholen in de gelegenheid stellen hier ook aan mee te doen en waardevolle ervaringen op te doen, die ook bruikbaar zijn voor andere scholen. Een producent van luchtreinigers heeft aangegeven 250 luchtreinigers op voorraad te hebben die binnen twee weken kunnen worden ingezet. Hierdoor kunnen extra scholen en dus een 200-tal extra klaslokalen meedoen met de pilot. Daarmee kunnen we de pilot dus nadrukkelijk verbreden en het onderzoek ook in andere gemeenten laten plaatsvinden. De scholen die geïnteresseerd zijn in deelname aan de pilot kunnen zich aanmelden via de website: www.ventilatiehulp.nl. Hier worden ook de voorwaarden vermeld waaraan deelnemende scholen moeten voldoen. Ik nodig scholen en/of schoolbesturen uit na te denken over een eventuele deelname en zich bij interesse te melden.
Het pilotonderzoek naar het effect van luchtreinigers in de klas is een aanvullend onderzoek op reeds lopende projecten over luchtreiniging van het onderzoeksteam. Het Ministerie van OCW volgt deze lopende onderzoeken actief en zijn vanuit die hoedanigheid betrokken bij de 50 scholen die in Nederland al betrokken zijn in het onderzoek naar luchtreiniging, via het project van o.a. Bert Blocken en de Technische Universiteit Eindhoven. Ruimte-OK en scholen worden komende tijd zo snel mogelijk op de hoogte gesteld van de bevindingen zodat mogelijke tussentijdse inzichten direct toegepast kunnen worden. De eindresultaten van deze onderzoeken worden over 3 á 4 jaar verwacht.
Ik heb de hulpteams ventilatie opdracht gegeven om alle opgebouwde kennis rond luchtreinigers zo snel mogelijk naar de scholen over te brengen. Er is een handreiking te vinden op www.ventilatiehulp.nl over hoe scholen op een adequate en veilige manier luchtreinigers kunnen gebruiken. Het verschil tussen luchtreinigers is groot en het gebruik van de handreiking vereist enige specialistische kennis. De handreiking luchtreinigers wordt steeds geactualiseerd aan de hand van de meest recente wetenschappelijke inzichten. Deze handreiking wordt via verschillende kanalen gedeeld: via de website en nieuwsbrief van Ruimte-OK en via de nieuwsbrieven van het Ministerie van OCW. De nieuwsbrieven inclusief de handreiking worden na verzending van deze brief verstuurd.
Verder staan de ventilatiehulpteams van Ruimte-OK klaar om advies te geven rondom luchtreinigers. Zij denken mee met scholen over welke aanvullende rol luchtreinigers kunnen spelen in aanvulling op ventilatie. Tevens wijzen de hulpteams tijdens hun bezoek scholen op de handreiking luchtreinigers.
Tot slot wil ik benadrukken dat luchtreiniging geen vervanging is van de ventilatie-eisen zoals opgesteld in het Bouwbesluit en de aanvullende richtlijnen voor een gezond binnenklimaat. Luchtreinigingstechnieken zijn aanvullend op de ventilatieaanpak op scholen. Het onderzoek naar het effect van luchtreinigers in de klas draagt bij aan het verbreden van onze kennis over een gezond binnenklimaat in de klas. Met het licht op een mogelijke stijging van coronabesmettingen is het van belang dat we voor het voortzetten van ons onderwijs alle mogelijkheden verkennen die het risico op besmetting reduceren.
Langetermijnaanpak onderwijshuisvesting
Er is nog steeds werk aan de winkel. Hoewel we op korte termijn veel stappen hebben kunnen zetten om schoolgebouwen winterklaar te maken, vraagt ook de middellange termijn extra aandacht. Er staan in Nederland ruim 9000 schoolgebouwen, waar bijna 2,5 miljoen leerlingen les krijgen en 285 duizend mensen werken. In de afgelopen jaren hebben sommige schoolgebouwen niet altijd de aandacht gekregen die nodig was. Inadequate ventilatie in het gebouw is dan meestal niet het enige probleem waar scholen tegenaanlopen. De algemene kwaliteit van het binnenklimaat is dan meestal niet op orde. Er wordt te weinig gerenoveerd of nieuw gebouwd. En dat terwijl er daarnaast nog aanvullende ambities zijn om schoolgebouwen duurzaam en energieneutraal te maken. Deze combinatie van uitdagingen vereist een integrale aanpak. Samen met de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, de Minister van Klimaat en Energie, de PO-Raad, de VO-raad en de VNG werk ik daarom aan een programmatische aanpak van verouderde schoolgebouwen. Later dit jaar zal ik u daarover informeren.
Moties en toezeggingen
Met de maatregelen in deze brief geef ik invulling aan de volgende moties en toezeggingen:
– De motie van het lid Pouw-Verweij betreffende de pilot naar luchtreinigers in Staphorst7. Ik geef invulling aan deze motie door de genoemde pilot namens het kabinet te ondersteunen.
– De motie van het lid Van Haga betreffende het verzamelen van best-practices rondom doeltreffend ventileren op scholen.8 Er wordt al uitvoering gegeven aan het verzamelen van goede voorbeelden; en daarmee aan deze motie. De hulpteams ventilatie komen dagelijks op scholen en delen de goede voorbeelden die ze tegenkomen op www.ventilatiehulp.nl.
– De motie van het lid Hijink betreffende het verzoek tot het hebben van CO2-meters in iedere klas.9 Er zijn door mij al middelen beschikbaar gesteld voor de aanschaf van CO2-meters in ieder klaslokaal (€ 17,3 mln). Daarnaast ga ik CO2-meters voor scholen nu verplichten. Veder stuur ik vestigingen zoals eerder benoemd, een gerichte brief waarin ik hen oproep de CO2-meters zo spoedig mogelijk aan te schaffen.
– De toezegging van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan het lid Westerveld in het Tweede Kamerdebat van 16 juni jl., over de aanpak van de ventilatieproblematiek bij de verouderde voorraad schoolgebouwen.
– In het Eerste Kamerdebat van 5 juli jl. over infectiebestrijding10 heeft de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport toegezegd bij mij na te vragen of het op orde brengen van de ventilatie kan worden gehaald met de 60%-rijksbijdrage die de maatwerkregeling ventilatie biedt. Het vangnet is bedoeld voor wanneer cofinanciering een te hoge drempel is en het gebouw tot de meest urgente gevallen behoort. Het Rijk financiert dan 60%. Dit is het gemiddelde percentage rijksbijdrage dat de groep scholen nodig heeft die de ventilatie interventie niet (deels) zelf kan betalen. Ondanks het vangnet zal er een groep scholen blijven bestaan die de overige 40% niet uit het eigen vermogen kan financieren. Echter is de ventilatie een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het Rijk, de gemeenten en schoolbesturen. Het gesprek over het financieren van de overige 40% zal in deze gevallen dus plaats moeten vinden tussen gemeenten en schoolbesturen. Het gesprek over de financiering van de ventilatie-interventies kan onderdeel zijn van het gesprek rond het IHP (integraal huisvestingsplan).
– Tevens wordt middels deze brief de toezegging uit het debat van 5 juli jl. van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan het lid Van Hattum afgedaan. De Eerste Kamer wordt aan de hand van deze Kamerbrief geïnformeerd over de onderzoeksresultaten van de CO2-meter peiling11.
Tot slot: de scholen zijn alweer een aantal weken van start en gelukkig is fysiek onderwijs weer gewoon de norm. Maar ik constateer ook dat we de winter naderen. Hoewel we hopen dat de coronabesmettingen niet meer op gaan lopen, moeten we wel voorbereid zijn. De scholen dienen hun coronaprotocollen klaar te hebben. De ventilatieaanpak is een uiterst belangrijk onderdeel van dit protocol en ook van mijn afspraken met de sector over de middellange termijn aanpak van corona. De Maatwerkregeling biedt financieel de mogelijkheid om de problematiek aan te pakken op schoollocaties met de meest urgente ventilatiesituatie. Met alle bovenstaande acties wil ik dat het onderwijs zo optimaal mogelijk is voorbereid. We moeten er gezamenlijk werk van blijven maken.
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma
In mijn brief van 30 juni 2022 (Kamerstukken 31 293, 31 289 en 25 295, nr. 634) heb ik uw Kamer over de aanpak van ventilatie geïnformeerd.
Kamerstuk 25 295, nr. 1894. Deze 60% is gebaseerd op het gemiddelde percentage subsidie dat de groep schoolbesturen nodig heeft voor een ventilatie-interventie, die dit niet (deels) uit het eigen vermogen kunnen financieren. Voor het bepalen van deze 60% is een analyse gedaan naar de signaleringswaarde voor het bovenmatig eigen vermogen van schoolbesturen. Er is gekeken naar het absolute vermogen van schoolbesturen boven 80% van hun signaleringswaarde. De groep schoolbesturen wier eigen vermogen boven 80% van deze signaleringswaarde niet afdoende is om de gemiddelde kosten voor een ventilatie- interventie (zoals blijkt uit begrotingen die zijn ingediend voor de SUViS-regeling) deels of volledig te betalen, heeft gemiddeld 60% rijksbijdrage nodig om de gemiddelde kosten van een ventilatie-interventie wél volledig te kunnen financieren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31293-647.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.