31 293 Primair Onderwijs

Nr. 346 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 november 2016

In mijn brief aan uw Kamer van 22 april jongstleden heb ik u geïnformeerd over de start van een verdiepingsfase in het kader van Onderwijs2032.1 Deze fase bestond uit twee onderdelen. Ten eerste heeft de Onderwijscoöperatie de afgelopen maanden een dialoog over curriculumvernieuwing onder leraren georganiseerd. Onderwerp van gesprek was het advies van Platform Onderwijs2032 en de wijze waarop de betrokkenheid van leraren bij curriculumvernieuwing kan worden vergroot. Ten tweede heeft een breed samengestelde regiegroep samen met het onderwijsveld onderzocht wat de visie van het platform concreet betekent voor de onderwijspraktijk.2 De uitkomsten van deze verdiepingsfase zijn vervat in een gezamenlijk advies van de Onderwijscoöperatie en de regiegroep, die ik u samen met de twee onderliggende rapporten hierbij doe toekomen3.

Ik waardeer het vele werk dat alle betrokkenen in de afgelopen periode hebben verricht. Het is goed om te zien dat de verschillende partijen – ondanks hun soms uiteenlopende belangen en opvattingen – erin zijn geslaagd om te komen tot een gemeenschappelijk advies. Hieruit blijkt dat zij de noodzaak zien om door te gaan met de vernieuwing van het curriculum in het funderend onderwijs. De Onderwijscoöperatie en de regiegroep bieden aan een voorstel te doen over hoe dat vervolg er uit kan zien. Ik sta positief tegenover dit aanbod en ga hierover spoedig met hen in gesprek. Op korte termijn zal ik uw Kamer nader informeren over de volgende stappen in het traject dat uiteindelijk moet uitmonden in een actualisatie van het curriculum.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker


X Noot
1

Kamerstuk 31 293, nr. 311.

X Noot
2

De Regiegroep bestaat uit de PO-Raad, VO-raad, Algemene Vereniging Schoolleiders, Onderwijscoöperatie, Ouders & Onderwijs en het Landelijk Aktie Komitee Scholieren.

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven