31 289 Voortgezet Onderwijs

Nr. 239 MOTIE VAN HET LID YPMA

Voorgesteld 10 juni 2015

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat conform de motie-Ypma (27 923, nr. 180) de gelden die via het Nationaal Onderwijsakkoord zijn vrijgemaakt, besteed dienden te worden aan het behouden en/of aannemen van jonge docenten in het onderwijs;

constaterende dat de verdeling van deze gelden via de lumpsum eraan bijdraagt dat niet of onvoldoende te herleiden valt op welke wijze de middelen daadwerkelijk besteed zijn;

overwegende dat signalen uit de praktijk aangeven dat veel scholen het geld mogelijk aan andere zaken besteed hebben;

verzoekt de regering, scholen op te roepen om via de «pas toe of leg uit»-methode naar hun medezeggenschapsraad te verantwoorden hoe zij de extra gelden, bedoeld voor het aannemen of behouden van jonge docenten, besteed hebben;

verzoekt de regering, via de sectororganisaties te inventariseren hoe schoolbesturen zich inspannen om jonge leerkrachten te behouden en wat de resultaten daarvan zijn, en de Kamer hierover te rapporteren.

en gaat over tot de orde van de dag.

Ypma

Naar boven