31 288 Hoger Onderwijs-, Onderzoek- en Wetenschapsbeleid

Nr. 472 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 juni 2015

Hierbij sturen wij u het rapport «Big Data in onderwijs en wetenschap. Inventarisatie en essays»1 dat Dialogic in opdracht van het Ministerie van OCW heeft opgesteld. Dit rapport is een verkenning van het gebruik en de impact van Big Data in het onderwijs en de wetenschap en bedoeld als een bouwsteen in de beleidsvoorbereiding. Dit rapport zullen we gebruiken als basis voor het gesprek met belanghebbenden en betrokken burgers.

De term Big Data wordt gebruikt om de verwerking en analyse van steeds grotere hoeveelheden data aan te duiden. De hoeveelheid data die wereldwijd wordt opgeslagen, is de afgelopen tien jaar jaarlijks verdubbeld. Niet alleen het volume groeit exponentieel maar ook de omloopsnelheid en de variatie in de data. Naast gegevens die doelgericht worden verzameld, zien we een toenemend gebruik van data die het bijproduct zijn van andere processen van digitale gegevensverzameling. Door creatieve en slimme combinaties van vaak ongelijksoortige data uit meerdere bronnen kunnen nieuwe en onverwachte inzichten ontstaan. Deze ontwikkeling biedt kansen maar roept ook vragen op.2

Het rapport van Dialogic laat zien dat ook voor het onderwijs en de wetenschap Big Data zowel kansen als risico’s met zich meebrengt. Zo kan het gepersonaliseerd leren ondersteunen en zijn er interessante toepassingen binnen het wetenschappelijk onderzoek. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de privacy en het gebrek aan competenties om met Big Data om te kunnen gaan. In essayistische verkenningen schetst het rapport mogelijke vraagstukken binnen dit spanningsveld voor onderwijs en wetenschap voor de komende jaren.

De beleidsvoorbereiding rondom Big Data is zeker nog niet afgerond, het is belangrijk de betekenis hiervan nader te doordenken. De komende periode zullen we hierover spreken met experts en belanghebbenden zoals onderwijsraden, NWO, DANS, en SURF, maar ook met geïnteresseerde burgers. Dit vormt de basis voor een brief aan uw Kamer in dit najaar waarin we u zullen informeren over de wijze waarop wij de kansen en uitdagingen van Big Data willen verbinden aan andere beleidsthema’s zoals transparantie in het onderwijs. Hierover gaan wij dan graag met u in gesprek.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Uw kamer is in deze context eerder geïnformeerd door de Minister van VenJ met de notitie Vrijheid en veiligheid in de digitale samenleving (Kamerstuk 26 643, nr. 298) en de brief van de Minister van EZ over Big Data en profilering in de private sector (Kamerstuk 32 761, nr. 78).

Naar boven