Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31203 nr. 5 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31203 nr. 5 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 mei 2009
Hierbij bieden wij het jaarverslag aan van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS).
Dit jaarverslag gaat in op activiteiten die in 2008 zijn uitgevoerd met inzet van HGIS-middelen. De typische HGIS-onderwerpen, zoals de Matra-programma’s, crisisbeheersingsoperaties, Joint Implementation en Partners voor Water, worden uitgelicht in tekstboxen.
Voor het overige geeft het verslag alleen inzicht in de grote lijnen. Voor gedetailleerde informatie wordt verwezen naar de verschillende departementale jaarverslagen. Zo blijft het HGIS-jaarverslag politiek, kort en leesbaar. Bovendien komt het op deze wijze met minder verantwoordingslast tot stand.
Het HGIS-jaarverslag volgt de indeling van de begroting van Buitenlandse zaken en is aldus gebaseerd op «Samen werken, samen leven». De tien kabinetsdoelstellingen op het gebied van buitenlandbeleid worden gevolgd in de tekstuele toelichtingen.
De tabellen in de bijlagen geven inzicht in de financiële informatie. Hierin worden alle HGIS-uitgaven en -ontvangsten (en dwarsdoorsneden daarvan) gepresenteerd. Het HGIS-jaarverslag is daarmee het enige document dat een breed overzicht biedt van de uitgaven voor Internationale Samenwerking.
De minister van Buitenlandse Zaken,
M. J. M. Verhagen
De minister voor Ontwikkelingssamenwerking,
A. G. Koenders
Ministerie van Buitenlandse Zaken
HGIS Jaarverslag 2008 | 2 | |
Voorwoord | 3 | |
HGIS op hoofdlijnen | 4 | |
Financiële bijlagen | 10 | |
HGIS financiële informatie in figuren | 10 | |
Bijlage 1. | HGIS per begroting | 18 |
Bijlage 2. | De ODA-uitgaven naar beleidsthema | 22 |
Bijlage 3. | ODA prestaties in 2008 | 24 |
Bijlage 4. | ODA uitgaven partnerlanden 2008 | 25 |
Bijlage 5. | HGIS-uitgaven Natuur, Milieu en Water | 28 |
Bijlage 6. | Uitgaven HIV/AIDS, Malaria en Tuberculose | 30 |
Bijlage 7. | ODA-uitgaven Onderwijs | 31 |
Bijlage 8. | De non-ODA uitgaven naar beleidsthema | 32 |
Dit jaarverslag van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) geeft inzicht in de besteding van Nederlandse middelen aan internationale samenwerking in 2008.
Vrijwel alle vakministeries doen uitgaven op het gebied van internationale samenwerking. Het HGIS-jaarverslag is het enige document dat een volledig overzicht geeft van alle buitenlanduitgaven die op de verschillende departementale begrotingen staan. Deze budgettaire constructie werd in 1997 ingesteld om onderlinge samenwerking te bevorderen, en om buitenlanduitgaven in samenhang te kunnen bezien.
In de tabellen en figuren is onderscheid gemaakt tussen uitgaven in het kader van officiële ontwikkelingssamenwerking (ODA: Official Development Assistance) en andere uitgaven aan internationale samenwerking (non-ODA). De minister van Buitenlandse Zaken is coördinator van het buitenlandbeleid en daarmee van de HGIS. De minister voor Ontwikkelingssamenwerking is eerstverantwoordelijke voor de coördinatie van de ODA-middelen.
Verschillende programma’s, zoals op het gebied van internationaal ondernemen, de internationale positie van de Nederlandse watersector, maar ook activiteiten in het kader van vrede en veiligheid, mensenrechten en het Stabiliteitsfonds zijn in dit HGIS jaarverslag 2008 terug te vinden.
Het is de gewoonte dat de HGIS-nota de indeling van de begroting van het ministerie van Buitenlandse Zaken volgt. Deze begroting maakt deel uit van een experiment. Dit houdt in dat de beleidsagenda van de begroting specifiek in gaat op de 10 doelstellingen van de eerste pijler van het kabinetsprogramma «Samen werken, samen leven». Het HGIS jaarverslag volgt deze werkwijze.
Het jaarverslag wordt afgesloten met budgettaire overzichten. In de bijlagen wordt de financiële informatie op verschillende manieren gepresenteerd om zo aan een brede informatiebehoefte tegemoet te komen. HGIS-uitgaven staan geordend naar departement, begroting en artikel, naar beleidsthema en naar partnerland.
Dit jaarverslag gaat in op activiteiten die in 2008 uitgevoerd zijn door inzet van HGIS-middelen. Het verslag geeft inzicht in de grote lijnen. Voor meer gedetailleerde beschrijvingen ten aanzien van de diverse onderwerpen wordt verwezen naar de jaarverslagen van de verschillende ministeries, in het bijzonder dat van Buitenlandse Zaken.
De totale HGIS-uitgaven bedroegen in 2008 EUR 6,6 miljard. De omvang van de HGIS is in 2008 licht gegroeid (EUR 0,2 miljard) ten opzichte van 2007. Dit komt door de koppeling van ODA aan de ontwikkelingen in het Bruto Nationaal Product en de inflatiecorrectie voor non-ODA.
Doelstelling 1: Een Europa met een stevig draagvlak dat zich richt op terreinen waar het meerwaarde levert en zich niet begeeft op terreinen waar lidstaten het beter zelf kunnen regelen.
De Nederlandse inzet binnen de Europese Unie bestaat vooral uit menskracht. Deze menskracht wordt in gezet in onderhandelingen, beleidsbeïnvloeding en de uitwerking van specifieke dossiers. Hierbij valt te denken aan versterkte Europese samenwerking in het kader van definancieel-economische crisis, opvolging van het Verdrag van Lissabon, versterkte inzet op klimaat- en energiemaatregelen, en Europese afspraken rond asiel en migratie.
Het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) is het belangrijkste Europese instrument voor ontwikkelingssamenwerking met landen in Afrika, het Caraïbisch gebied en de Stille Oceaan (de ACS-staten). De Nederlandse bijdrage aan het EOF was in 2008 EUR 167 miljoen.
Doelstelling 2. Een Europa dat zijn eigen criteria voor uitbreiding serieus neemt en strikt toepast.
Deze kabinetsdoelstelling wordt in Europa door Nederland actief uitgedragen.
Europa maakt onderscheid tussen kandidaat-lidstaten (Turkije, Kroatië en Macedonië) en landen met toetredingsperspectief (Albanië, Bosnië-Herzegovina, Montenegro, Servië en Kosovo). Voor beide categorieën geldt dat de gestelde criteria strikt moeten worden nageleefd om voortgang in het traject tot toetreding mogelijk te maken. Nederland hecht er belang aan dat het Verdrag van Lissabon in werking is getreden voordat de eerstvolgende uitbreiding van de Unie plaatsvindt.
Het Programma Maatschappelijke Transformatie (Matra), gefinancierd uit de HGIS-middelen, richt zich op de opbouw van het maatschappelijk middenveld in de Midden- en Oost-Europese landen. Op die manier worden toetredende landen en (nieuwe) buurlanden van de EU ondersteund bij de overgang naar een democratische samenleving.
Box 1. Het Programma Maatschappelijke Transformatie (Matra)
Het Matra-programma is opgebouwd uit twee deelprogramma’s: Matra voor Goed Bestuur en Matra voor Europese Samenwerking. Aan het Matra-programma is door Nederland ruim EUR 43 miljoen aan uitgaven gerealiseerd.
Onder Matra Goed Bestuur waren eind 2008 ruim 120 activiteiten in uitvoering, waarvan er 40 in 2008 gestart zijn. Ook werden hiermee zeven samenwerkingsverbanden tussen Nederlandse partijstichtingen en politieke partijen in Matra-landen ondersteund.
In 2008 hebben onder Matra Europese Samenwerking 489 ambtenaren aan een training deelgenomen en zijn 59 studenten aan een academische studie begonnen, waarmee het totaal aantal deelnemers, sinds het programma in 1999 is gestart, op 4888 komt. Ook werden onder dit programma 35 Flex-projecten (korte projecten) uitgevoerd en waren in totaal 38 lange pre-accessie projecten in uitvoering.
Eind 2008 is gestart met een herziening van het Matra-programma. Deze herziening is erop gericht om met behoud van de belangrijkste karakteristieken van het programma de relevantie en efficiency te vergroten, om daarmee beter aan te sluiten bij de uitdagingen anno 2009.
Doelstelling 3. Dichterbij brengen van een oplossing voor de conflicten in het Midden-Oosten.
Nederland heeft in 2008 een grote betrokkenheid getoond bij het vredesproces in Israël en de Palestijnse Gebieden, zoals nader beschreven in het departementale jaarverslag van Buitenlandse Zaken. Naast deze diplomatieke inzet op onder andere mensenrechten en goed bestuur onderhoudt Nederland in het kader van veiligheid en ontwikkeling ook een ontwikkelingsrelatie met de Palestijnse Autoriteiten. Nederland besteedde in 2008 EUR 35,3 miljoen aan regionale stabiliteit en crisisbeheersing.
De contacten tussen Iran en Nederland worden gedomineerd door bezorgdheid over het Iraanse nucleaire programma, het Midden-Oosten Vredesproces, terrorisme en mensenrechten. In EU- en VN-verband werden diverse mogelijkheden aangegrepen om de druk op Iran hoog te houden.
Nederland draagt bij aan de wederopbouw en het herstel van de veiligheid en stabiliteit van Irak. In 2008 werd (in navolging van het amendement Van der Staaij) circa EUR 9 miljoen ter beschikking gesteld voor humanitaire hulp aan Iraakse ontheemden. Ook via de Nederlandse bijdragen aan internationale humanitaire organisaties zoals de UNHCR en ICRC werd humanitaire hulp geboden. Daarnaast werd op hoog politiek niveau en in Europees verband gewerkt om de mensenrechten en de positie van minderheden in Irak onder de aandacht te houden.
Doelstelling 4. Een moderne krijgsmacht die wereldwijd maatwerk kan leveren bij crisisbeheersingsoperaties en bij het opbouwen van veiligheidsorganisaties.
Crisisbeheersingsoperaties en het Stabiliteitsfonds worden vanuit de HGIS gefinancierd.
In 2008 werd er via de HGIS-middelen EUR 328 miljoen besteed aan de uitvoering van diverse crisisbeheersingsoperaties. De grootste en meest risicovolle crisisbeheersingsorganisatie waar Nederland aan bijdraagt is die van de International Security Assistance Force (ISAF) in Afghanistan. In Afghanistan wordt de 3D-benadering gevolgd (defense, diplomacy and development). Met de inzet van meer diplomaten en ontwikkelingsdeskundigen kan beter invulling worden gegeven aan de niet-militaire aspecten van de missie, zoals wederopbouw en verbetering van het bestuur.
In het kader van crisisbeheersing vinden er ook kleinere missies plaats. Nederland droeg bijvoorbeeld bij met 60 mariniers aan de EU-operatie in Tsjaad. Ook zijn er niet-militaire waarnemingsmissies dichter bij huis zoals in Kosovo, Georgië en Bosnië die bijdragen aan vrede en veiligheid.
Box 2. Uitwerking van de 3D-benadering in Uruzgan, Afghanistan
In het kader van versterking van de Afghaanse overheid, verbetering van de veiligheidssituatie en wederopbouw werken verschillende Nederlandse ministeries intensief samen.
Het Ministerie van Defensie draagt militair bij aan de crisisbeheersingsoperatie ISAF. Buitenlandse Zaken werkt aan de verbetering van openbaar bestuur en onderhoudt een intensieve politieke dialoog met de regering Karzai. Vorig jaar is in Afghanistan voor ruim EUR 70 miljoen aan ontwikkelingsactiviteiten besteed. Nederland werkt samen met verschillende partners zoals het Afghaanse Ministry of Rural Rehabilitation and Development, maar ook het Nederlandse Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), het bedrijfsleven en internationale ontwikkelingsorganisaties aan de ontwikkeling van de landbouwsector. Ook werden in 2008 scholen en klinieken gebouwd. Tevens is er aandacht voor water- en energievoorziening.
Drugsbestrijding, opleiden en trainen van politiefunctionarissen, bevordering van goed bestuur en rechtspraak, en investeringen van het bedrijfsleven, vergen inspanningen van de Nederlandse Ministeries van Justitie, Binnenlandse Zaken en Economische Zaken.
Het Stabiliteitsfonds is een belangrijk instrument dat bijdraagt aan de uitvoering van geïntegreerd buitenlandbeleid: programma’s van dit fonds liggen op het snijvlak van vrede, veiligheid en ontwikkeling. Zo werd bijvoorbeeld Kofi Annan ondersteund in het bemiddelingsproces in Kenia na de strijd rondom de verkiezingen in december 2007, maar ook werden Afrikaanse militairen uitgerust voor vredesmissies in Afrika. Daarnaast droeg Nederland in verschillende landen bij aan de opbouw van het nationale veiligheidsapparaat (Security Sector Reform).
In 2008 is vanuit het Stabiliteitsfonds voor ruim EUR 101 miljoen aan projecten gefinancierd, waarvan circa EUR 63 miljoen uit ODA- en EUR 38 miljoen uit non-ODA geld bestond. In 2008 is de procedure voor de behandeling van voorstellen voor het Stabiliteitsfonds verkort en vereenvoudigd, waardoor de snelheid en flexibiliteit van de inzet van het fonds is verhoogd. In de loop van 2008 is het Stabiliteitsfonds opgehoogd om enkele prioritaire projecten te kunnen financieren. De grootste bijdrage was een donatie van EUR 20 miljoen aan het UN Peace Building Fund.
Doelstelling 5. Samenhang en effectiviteit van het veiligheids- en ontwikkelingsbeleid vergroten.
Nederland heeft in 2008 verdere invulling gegeven aan de wens om samenhang en effectiviteit van het veiligheids- en ontwikkelingsbeleid te vergoten. In het kader van regionale stabiliteit en crisisbeheersing werd EUR 435 miljoen uit gegeven, waarvan EUR 297 miljoen ODA.
Zoals reeds bij de uitwerking onder doelstelling vier aan is gegeven, is de interdepartementale samenwerking in Afghanistan/Uruzgan een goed voorbeeld van samenhang in het veiligheids- en ontwikkelingsbeleid.
Deze geïntegreerde benadering wordt ook toegepast in gebieden in Afrika (Soedan, de Grote Meren), het Midden-Oosten, maar ook bijvoorbeeld in Colombia.
Box 3. Uitwerking van het Grote Meren-beleid
Nederland heeft bijgedragen aan het Multi-Country Demobilization and Reintegration Program, een programma in de Grote Meren (Oost-Afrika). Dit is nu omgezet in nationale programma’s in de Democratic Republic of Congo (DRC), Rwanda en Burundi. Zo wordt via het MCDRP de reïntegratie van oud-strijders ondersteund. Ook wordt strategisch ingezet op leger- en politiehervormingen in Burundi. Vanuit het oogpunt van stabiliteit besloot Nederland extra hulp te geven toen het aantal terugkerende Burundese vluchtelingen uit Tanzania bleek te zijn verdubbeld. Nederland ondersteunt op basis van het Goma-vredesakkoord de opbouw van zowel de bestuurlijke als de fysieke infrastructuur. Verder is in de DRC (provincie Maniema) met Nederlands geld een programma voor de aanpak van seksueel geweld tegen vrouwen en meisjes opgezet.
Doelstelling 6.Duurzame economische ontwikkeling bevorderen en armoedebestrijding met kracht voortzetten en uitwerken in het project «De Millennium Ontwikkelingsdoelen dichterbij».
In internationaal verband hebben donoren en partnerlanden zich vastgelegd op het behalen van de «Millennium Ontwikkelingsdoelen» (MDGs) in 2015. Deze doelen liggen op het vlak van armoedebestrijding, onderwijs, gelijkheid voor mannen en vrouwen, gezondheidszorg, HIV/AIDS-bestrijding en drinkwater en sanitatie. Daarnaast werd het belang onderstreept van wereldwijde samenwerking om deze ontwikkelingsdoelstellingen te behalen. Ook voor de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking is het bereiken van de MDGs leidend. Tegelijk met dit HGIS jaarverslag ontvangt de Tweede Kamer de tweejaarlijkse Resultatenrapportage waarin nader in wordt gegaan op de stand van zaken met betrekking tot het behalen van de MDGs.
Nederland heeft binnen ontwikkelingssamenwerking vier prioriteiten geformuleerd: I) veiligheid en ontwikkeling, II) groei en verdeling, III) gender en seksuele en reproductieve gezondheid en rechten IV) duurzaamheid, klimaat en energie. In 2008 stond de uitvoering van dit beleid centraal.
In het kader van modernisering van ontwikkelingssamenwerking is in 2008 is een begin gemaakt met de vernieuwing van het medefinancieringsstelsel. Nieuwe vormen van samenwerking worden ontwikkeld. Spelers uit ontwikkelingslanden kunnen daarbij een rol spelen, maar er kunnen hierdoor ook nieuwe publiek-private partnerschappen en particuliere initiatieven ontstaan. Daarnaast zijn in 2008 diverse projecten gestart met een bijdrage uit het Schoklandfonds.
Op belangrijke thema’s werd nauw samen gewerkt met andere departementen. De beleidsnotities «Milieu en Hernieuwbare energie», «Migratie en Ontwikkeling», «Landbouw, rurale bedrijvigheid en voedselzekerheid», maar ook de notitie over de kracht van sport in ontwikkelingssamenwerking kwamen tot stand in samenwerking met de verschillende vakministeries.
Deze inzet werd bekrachtigd door de toespraak «Moderniseringsagenda 2.0» van de minister voor Ontwikkelingssamenwerking. De rol van mondiale ontwikkelingen en nieuwe spelers, ontwikkelingssamenwerking als hefboom voor economische ontwikkeling, corruptiebestrijding en het streven naar maximale effectiviteit, vormen de agenda voor de komende paar jaar.
Doelstelling 7. Een evenwichtige en uitgesproken inzet voor mensenrechten overal ter wereld.
In 2008 was het 60 jaar geleden dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens werd aangenomen. Het Nederlandse mensenrechtenbeleid is gebaseerd op de mensenrechtenstrategie «Naar een menswaardig bestaan» die eind 2007 werd opgesteld. De onderwerpen doodstraf, marteling, vrijheid van godsdienst en levensovertuiging, rechten van vrouwen en kinderen, en de non-discriminatie van homoseksuelen hebben hierbij extra prioriteit gekregen. Nederland zet zich in voor mensenrechten op eigen titel, maar ook in multilateraal verband of via NGO’s. De uitgaven op het thema Mensenrechten bedroegen EUR 51,4 miljoen, waarvan EUR 36,3 miljoen ODA.
Daarnaast werd in 2008 het nieuwe mensenrechtenfonds in gebruik genomen. De omvang van het Mensenrechtenfonds was in 2008 EUR 23 miljoen.
Het merendeel van deze middelen wordt besteed via Nederlandse ambassades aan lokale activiteiten op het gebied van mensenrechten. Het resultaat is dat meer ambassades veel meer activiteiten op mensenrechtenterrein hebben ontwikkeld. De overige beschikbare subsidiemiddelen zijn in de eerste plaats bestemd voor de financiering van deze activiteiten in landen waarmee Nederland geen ontwikkelingsrelatie heeft.
Doelstelling 8. Actief bijdragen aan het tot stand komen van nieuwe ambitieuze internationale klimaatdoelstellingen voor na 2012.
Nederland heeft zich in 2008 op meerdere terreinen ingezet voor nieuwe klimaatdoelstellingen. Een belangrijk succes was het akkoord van het Europese Parlement over het Europese klimaat- en energiepakket: het zogenaamde 20–20–20. Met als streefjaar 2020 werden een drietal doelstellingen voor Europa vastgelegd: vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 20%, een aandeel van 20% hernieuwbare energie en 20% energiebesparing.
Vanuit de HGIS worden twee CO2 reductieprogramma’s gefinancierd: het Joint Implementation en het Clean Development Mechanism door respectievelijk de Ministeries van Economische Zaken en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. In 2008 was er een realisatie van EUR 9,2 miljoen op Joint Implementation en EUR 40,1 miljoen op het Clean Development Mechanism.
Box 5. Joint Implementation en Clean Development Mechanism
In het Kyoto Protocol (2005) is afgesproken dat landen die relatief veel CO2 uitstoot veroorzaken, emissierechten van landen met minder CO2-uitstoot kunnen kopen. Door dat te doen, kan aan de Nederlandse nationale reductieverplichting worden voldaan. De mechanismen die hiervoor zijn ingesteld, zijn het Clean Development Mechanism (CDM) en Joint Implementation (JI).
In 2008 heeft Nederland haar eerder ingezette beleid om CO2-equivalenten aan te kopen via het CDM en JI voortgezet. Deze instrumenten maken het mogelijk dat uitstoot wordt terug gedrongen in die landen waar dat tegen de laagste kosten kan. Als gevolg van toegenomen concurrentie vond echter ook een gestage verhoging van de prijzen plaats. Hierdoor kon met het beschikbare budget nog slechts 75 Mton, in plaats van de oorspronkelijk beoogde 100 Mton aangekocht worden. Door binnenlandse maatregelen is de verwachting dat de Nederlands uitstoot echter dusdanig wordt teruggebracht, dat een streefwaarde van 65 Mton voor CDM (45 Mton) en JI (20 Mton) voldoende is.
Door de uitvoering van de motie Samson voor ophoging van de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE) is in 2008 EUR 80 miljoen aan middelen onttrokken aan JI en CDM.
Het JI- en CDM-aankoopprogramma is in 2008 nagenoeg voltooid. Momenteel wordt gewerkt aan het daadwerkelijk geleverd krijgen van de gecontracteerde emissierechten.
Vanuit de HGIS wordt ook het programma Partners voor Water gefinancierd. Samenwerking tussen ministeries is daarbinnen een belangrijk onderdeel. In 2008 werd door Verkeer en Waterstaat een bedrag van EUR 12,8 miljoen voor dit programma in gezet.
Box 6. Partners voor Water II
Partners voor Water II bundelt de krachten om de internationale positie van de Nederlandse watersector te versterken. Nederlandse waterexpertise vanuit de overheid, het bedrijfsleven, kennisinstellingen en NGO’s wordt structureel ingezet voor het bijdragen aan duurzame oplossingen voor de wereldwaterproblematiek en versterking van de Nederlandse exportpositie.
Zo is vanuit Partners voor Water bijgedragen aan de innovatieprogramma’s «delta- en watertechnologie», en aan human capital water: een programma ter voorkoming van tekorten aan goed opgeleid personeel in de watersector.
Er is in 2008 veel energie gestoken in de Nederlandse inzet op internationale fora in verband met het Internationale Jaar van de Sanitatie. Ook werd het vijfde Wereld Water Forum voorbereid dat in maart 2009 in Turkije werd gehouden.
Het thema «Water en klimaatadaptatie» werd internationaal geagendeerd middels het Cooperative Programme on Water and Climate (CPWC). In 2008 is het CPWC gestart met het ontwikkelen van een expertpool van klimaatdeskundigen, zoals beoogd in de Watervisie (2007) van het kabinet.
De Watervisie heeft ook geleid tot een verkenning van een concept Risk Reduction Water Partnership, voor de inzet van Nederlandse waterkennis bij het voorkomen, verkleinen en verhelpen van de gevolgen van waterrampen in het buitenland.
Landenplatforms zijn actief met publieke en private partijen die zich samen richten op specifieke landen. Zo komen vraag en aanbod effectiever bij elkaar. In Indonesië heeft het Pilot Dredging Jakarta Project geleid tot extra financiering van Ontwikkelingssamenwerking en de gemeente Jakarta.
Via het online open source internet project AKVO («water» in het Esperanto) worden kennis, financiering en projectplannen op het gebied van drinkwater en sanitatie samengebracht. AKVO is opgestart met financiering vanuit Partners voor Water en is in 2008 een zelfstandige stichting geworden met eigen financiering.
In 2008 heeft Bureau Berenschot een evaluatie van het programma Partners voor Water II uitgevoerd. Deze evaluatie zal begin 2009 naar de Tweede Kamer worden gezonden.
Doelstelling 9. Betere dienstverlening aan Nederlandse burgers en bedrijven in het buitenland
Deze kabinetsdoelstelling wordt met name gerealiseerd door consulaire en economische dienstverlening en interdepartementale samenwerking.
Dienstverlening aan Nederlanders in het buitenland vindt plaats op verschillende terreinen: aan Nederlandse reizigers, toeristen, zakenmensen, maar ook aan Nederlandse gedetineerden in het buitenland.
Daarnaast wordt actief in gezet op ondersteuning van Nederlandse bedrijven op buitenlandse markten. Met het uitgebreide Nederlandse postennet (ambassades, consulaten en handelskantoren) en de wereldwijde spreiding ervan biedt het Ministerie van Buitenlandse Zaken in nauwe samenwerking met de Ministeries van Economische Zaken en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, een prima infrastructuur voor economische dienstverlening.
Box 7. Internationaal Ondernemen
Het financieel instrumentarium dat Economische Zaken ter beschikking staat om internationaal ondernemen te stimuleren heeft in 2008 grote wijzigingen ondergaan. De basis van twee programma’s PESP (Programma Economische Samenwerkings Projecten) en PSOM (Programma Samenwerking Opkomende Markten), die het hart van de ondersteuning voor individuele bedrijven vormde, is door een rechterlijke uitspraak vervallen. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven is in de zaak Hanseland tot het oordeel gekomen dat er geen sprake is van een opdracht, maar van een subsidie. Hierdoor zijn beide programma’s direct stopgezet en is er gewerkt aan een vervangend instrumentarium.
PSOM-OS is omgevormd tot het subsidieprogramma Private Sector Investement (PSI). Dit programma is vernieuwd, voor een aantal landen «ontbonden» en het jaarlijks budget voor goedkeuring van nieuwe aanvragen is verhoogd van EUR 60 miljoen naar EUR 70 miljoen.
Het PESP is geheel stopgezet, lopende aanvragen zijn nog afgehandeld. Ook voor 2gthere had deze uitspraak vergaande consequenties. De werkwijze waarbij het instrumentarium, zowel financieel als niet-financieel, in samenhang wordt ingezet, kreeg te maken met een verkleining van de mogelijkheden omdat PESP en PSOM ingetrokken werden. In het kader van 2gthere zijn 11 programma’s goedgekeurd, het programma begint goed op stoom te komen. De sterke Nederlandse sectoren zijn nu goed vertegenwoordigd.
De subsidieregeling Progamma Starters Buitenlandse markten heeft in het laatste jaar van het bestaan ruim 700 bedrijven ondersteund bij het schrijven van hun internationaliseringsstragegie. Hierdoor zijn veel bedrijven op weg geholpen bij het zakendoen over de grens. In 2009 zal dit programma opgevolgd worden door de regeling Prepare2Start.
Het concentreren van de economische aandacht op 15 prioritaire markten heeft geleid tot een aantal zeer succesvolle missies. De gezamenlijke missie naar Turkije was de grootste missie ooit. De missie naar China, korte tijd later gericht op de creatieve industrie, versloeg dit record. Beide missies zijn een voorbeeld van de versterking die plaatsvindt als overheid en bedrijfsleven gecoördineerd een markt bewerken. In 2009 zal deze strategie verder worden voortgezet.
Doelstelling 10. Betere dienstverlening aan internationale organisaties en buitenlandse bedrijven die zich in Nederland vestigen.
Nederland heeft zich ook in 2008 sterk ingezet om een goed gastland te zijn voor de ruim 30 internationale organisaties die hier gevestigd zijn. Huisvesting dan wel herhuisvesting van enkele organisaties, zoals het Internationaal Strafhof, Eurojust en Europol, vroeg in 2008 de aandacht van verschillende departementen en instanties. Het Internationaal Strafhof en Eurojust hebben in 2008 tijdelijk hun intrek genomen in de Haagse Veste. Voor zowel het Internationaal Strafhof (ICC) als voor Europol wordt een nieuw hoofdkwartier gebouwd.
Dienstverlening aan expats die zich in Nederland vestigen werd verder uitgebreid. Samen met Economische Zaken werkte Buitenlandse Zaken in 2008 verder aan het project My First Month in the Netherlands, wat zal leiden tot een virtuele «One Stop Shop»: een computerportal waarop relevante informatie van de overheid voor expats die zich in Nederland willen vestigen overzichtelijk en toegankelijk wordt gepresenteerd. Ook werden diverse initiatieven binnen bijvoorbeeld onderwijs, gezondheid maar ook het particuliere bedrijsleven ontwikkeld of gesteund om expats in Nederland positief onder de aandacht te brengen.
De financiële bijlagen bij het HGIS-jaarverslag 2008 volgen de begrotingsindeling van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
HGIS financiële informatie in figuren
Figuur 1. Realisaties HGIS 2008 naar beleidsthema (bedragen in EUR mln) Totale omvang van de HGIS 2008: EUR 6 600 mln
Gebaseerd op bijlage 2 en 8 «ODA en non-ODA-uitgaven naar beleidsthema»
Figuur 2. Uitgaven non-ODA naar beleidsthema (bedragen in EUR mln) Totale omvang van de non-ODA realisaties 2008: EUR 1 556 mln
Gebaseerd op bijlage 8 «De non-ODA uitgaven naar beleidsthema»
Figuur 3. Realisatie ODA naar beleidsthema (bedragen in EUR mln) Totale omvang van ODA realisaties 2008: EUR 5 044 mln
Gebaseerd op bijlage 2 «De ODA-uitgaven naar beleidsthema»
In zijn beleidsnotitie «Een zaak van Iedereen» heeft de minister voor Ontwikkelingssamenwerking een groepering aangebracht onder de landen waarmee Nederland een ontwikkelingsrelatie heeft. Er bestaan daarbinnen drie profielen: partnerlanden gericht op versnelde MDG-bereiking, landen met een focus op «veiligheid en ontwikkeling» en landen met een «brede relatie». Daarnaast wordt de relatie met een aantal landen uitgefaseerd. Figuur 4a t/m 4d geven inzicht in deze verschillende geldstromen. Het is belangrijk om te bedenken dat het hier a) alleen om ontwikkelingssamenwerking (ODA) gaat en dat het b) alleen gaat om geldstromen die via ambassades uit worden gegeven. Via andere wegen, bijvoorbeeld via het maatschappelijk middenveld of internationale organisaties, komt een deel van het Nederlandse ontwikkelingsgeld ook in deze landen terecht. Deze laatstgenoemde geldstromen worden niet in bijlage vier weergegeven.
Gebaseerd op Bijlage 4 «ODA uitgaven Partnerlanden»
4a. ODA-uitgaven naar profiel en naar regio
Figuur 4. Realisatie ODA-landen 2008 (bedragen in EUR mln)
Versnelde MDG | Veiligheid en ontwikkeling | Brede relatie | Uitfasering | |
---|---|---|---|---|
Latijns-Amerika | 43 | 35 | 43 | 0 |
Afrika | 557 | 94 | 22 | 8 |
Europa | 0 | 0 | 8 | 36 |
Midden-Oosten | 23 | 44 | 13 | 0 |
Azië | 62 | 78 | 125 | 9 |
Totaal | 685 | 250 | 211 | 53 |
Figuur 4b. ODA-uitgaven naar land en naar profiel: Versnelde MDG-realisatie
Profiel 1: Versnelde MDG-realisatie
Land | Uitgaven 2008 (in EUR mln) |
---|---|
Bangladesh | 58 |
Benin | 24 |
Bolivia | 26 |
Burkina Faso | 62 |
Ethiopië | 54 |
Ghana | 57 |
Jemen | 23 |
Kenia | 10 |
Mali | 54 |
Mongolië | 4 |
Mozambique | 71 |
Nicaragua | 16 |
Oeganda | 46 |
Rwanda | 25 |
Senegal | 26 |
Tanzania | 69 |
Zambia | 58 |
Totaal 2008 | 685 |
Figuur 4c. ODA-uitgaven naar land en naar profiel : Veiligheid en ontwikkeling
Profiel 2: Veiligheid en ontwikkeling
Land | Uitgaven 2008 (in EUR mln) |
---|---|
Afghanistan | 58 |
Burundi | 17 |
Colombia | 18 |
Congo, Democratische Republiek | 1 |
Guatemala | 17 |
Pakistan | 20 |
Palestijnse Autoriteit | 44 |
Soedan | 75 |
Totaal | 250 |
Figuur 4d. ODA-uitgaven naar land en naar profiel: Brede relatie
Land | Uitgaven 2008 (in EUR mln) |
---|---|
Egypte | 13 |
Georgië | 3 |
Indonesië | 104 |
Moldavië | 5 |
Suriname | 43 |
Vietnam | 21 |
Zuid Afrika | 22 |
Totaal | 211 |
Figuur 4e. ODA uitgaven naar land en profiel: Uitfasering
Landen in de uitfasering van de ontwikkelingsrelatie
Land | Uitgaven 2008 (in EUR mln) |
---|---|
Albanië | 6 |
Armenië | 0,1 |
Bosnië & Herzegovina | 17 |
Eritrea | 0,2 |
Kaap Verdië | 8 |
Macedonië | 13 |
Sri Lanka | 9 |
Totaal | 53,3 |
a. De HGIS-uitgaven 2008 per begroting en artikel (bedragen x EUR 1000)
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving | Begroting 2008 | Mutatie | Relisaties 2008 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | wv. ODA | Totaal | wv. ODA | Totaal | wv. ODA | |
IIB Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten | ||||||
02.01 Algemene Rekenkamer/recht- en doelmatigheidsbevordering | 280 | 280 | 0 | 0 | 280 | 280 |
Totaal | 280 | 280 | 0 | 0 | 280 | 280 |
V Buitenlandse Zaken | ||||||
01.00 Versterkte int. rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten | ||||||
01.01 Internationale rechtsorde | 45 713 | 5 128 | – 3 902 | – 697 | 41 811 | 4 431 |
01.02 Mensenrechten | 41 565 | 30 160 | 9 865 | 6 172 | 51 430 | 36 332 |
01.03 Internationale juridische instellingen | 14 400 | 14 325 | 0 | 28 725 | ||
02.00 Grotere veiligh. en stabiliteit, effect. hum. hulpverl. en goed bestuur | ||||||
02.01 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid | 14 072 | – 1 895 | 0 | 12 177 | ||
02.02 Bestrijding internationaal terrorisme | 0 | 0 | ||||
02.03 Non-proliferatie en ontwapening | 8 571 | 800 | 593 | 270 | 9 164 | 1 070 |
02.04 Conventionele wapenbeheersing | 0 | 0 | ||||
02.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 312 177 | 226 750 | 122 858 | 69 923 | 435 035 | 296 673 |
02.06 Humanitaire hulpverlening | 247 492 | 243 725 | 135 588 | 133 639 | 383 080 | 377 364 |
02.07 Goed bestuur | 164 173 | 135 028 | 16 859 | 30 335 | 181 032 | 165 363 |
02.08 Het bevorderen van energiezekerheid | 0 | 0 | ||||
02.09 Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie | 13 500 | 13 500 | – 1 648 | – 1 648 | 11 852 | 11 852 |
03.00 Versterkte Europese samenwerking | ||||||
03.02 Ondersteuning bij pre- en postaccessie | 11 000 | 0 | 0 | 11 000 | ||
03.03 EOF Europees Ontwikkelingsfonds | 189 486 | 189 486 | – 22 694 | – 22 694 | 166 792 | 166 792 |
03.04 Nederlandse positie in de EU | 3 447 | 138 | 0 | 3 585 | ||
03.05 Raad van Europa | 9 303 | – 124 | 0 | 9 179 | ||
04.00 Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede | ||||||
04.01 Handels- en financieel systeem | 45 879 | 1 364 | – 29 194 | 84 | 16 685 | 1 448 |
04.02 Armoedebestrijding | 393 714 | 386 579 | 114 159 | 115 624 | 507 873 | 502 203 |
04.03 Verhoogde economische groei en verminderde armoede als gevolg van gezonde private sector ontwikkeling in ontwikkelingslanden | 476 047 | 462 665 | 11 503 | 12 385 | 487 550 | 475 050 |
04.04 Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking | 16 200 | 16 200 | – 6 367 | – 6 367 | 9 833 | 9 833 |
04.05 Nederlandse handels- en investeringsbevordering | 5 265 | 1 652 | 0 | 6 917 | ||
05.00 Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling | ||||||
05.01 Gelijke kansen op doorlopen kwalitatief goed onderwijs | 493 265 | 493 265 | – 128 897 | 128 897 | 364 368 | 364 368 |
05.02 Versterking van het gebruik van kennis en onderzoek | 138 046 | 135 450 | – 3 411 | – 3 411 | 134 635 | 132 039 |
05.03 Gender | 24 920 | 24 920 | 6 420 | 6 420 | 31 340 | 31 340 |
05.04 HIV/AIDS | 304 070 | 302 230 | 9 635 | 9 526 | 313 705 | 311 756 |
05.05 Reproductieve gezondheid | 148 950 | 148 950 | 12 923 | 12 923 | 161 873 | 161 873 |
05.06 Participatie civil society | 632 910 | 632 910 | 44 835 | 44 521 | 677 745 | 677 431 |
06.00 Beter beschermd en verbeterd milieu | ||||||
06.01 Milieu en water | 280 643 | 273 311 | – 47 078 | – 42 964 | 233 565 | 230 347 |
06.02 Duurzaam waterbeheer, een hoger percentage mensen dat duurzaam toegang heeft tot veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen | 137 813 | 137 813 | – 11 931 | – 11 931 | 125 882 | 125 882 |
07.00 Welzijn van Nederlanders i.h. buitenl. en regulering v.h. pers. verkeer | ||||||
07.01 Consulaire dienstverlening | 9 078 | 4 899 | 0 | 13 977 | ||
07.02 Vreemdelingenbeleid | 78 341 | 75 555 | 97 132 | 98 789 | 175 473 | 174 344 |
08.00 Versterkt cult. profiel, pos. beeldvorming in en buiten Nederland | ||||||
08.01 Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur en versterking van de culturele identiteit in ontwikkelingslanden | 18 817 | 4 614 | – 3 652 | – 2 033 | 15 165 | 2 581 |
08.02 Cultureel erfgoed | 4 692 | 1 173 | 210 | 114 | 4 902 | 1 287 |
08.03 Draagvlak Nederlands buitenlands beleid | 68 915 | 43 705 | – 4 480 | – 4 496 | 64 435 | 39 209 |
08.04 Vestigingsklimaat int. organisaties in Nederland | 0 | 0 | ||||
09.00 Geheim | ||||||
09.01 Geheim | 0 | 0 | ||||
10.00 Nominaal en onvoorzien | ||||||
10.01 Nominaal en onvoorzien | 127 058 | – 127 044 | 0 | 14 | ||
11.00 Algemeen | ||||||
11.01 Apparaatsuitgaven | 716 605 | 206 134 | – 14 172 | 8 951 | 702 433 | 215 085 |
Totaal | 5 196 127 | 4 191 415 | 197 105 | 324 538 | 5 393 232 | 4 515 953 |
VI Justitie | ||||||
13.03.01 Rechtshandhandhaving/Drugsbestrijding Suriname | 200 | 200 | – 135 | – 135 | 65 | 65 |
13.03.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Europol | 14 957 | – 2 247 | 0 | 12 710 | ||
91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Attachés | 1 163 | 84 | 0 | 1 247 | ||
91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/WIPO | 146 | – 31 | 0 | 115 | ||
Totaal | 16 466 | 200 | – 2 329 | – 135 | 14 137 | 65 |
VII Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | ||||||
12.01 Apparaat (attachés) | 478 | 0 | 0 | 478 | ||
Totaal | 478 | 0 | 0 | 0 | 478 | 0 |
VIII Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen | ||||||
06.01 HBO (beurzen niet EU) | 3 453 | 3 453 | 0 | 0 | 3 453 | 3 453 |
07.10 Wetenschappelijk onderwijs | 55 635 | 53 290 | 4 064 | 3 170 | 59 699 | 56 460 |
07.11 WO: beurzenprogramma | 869 | – 869 | 0 | |||
08.11 Internationaal beleid: attachés | 250 | – 92 | 0 | 158 | ||
08.11 Internationaal beleid: Cultuur overig | 1 004 | – 61 | 0 | 943 | ||
14.01/02/04 Cultuur: overig | 166 | 0 | 0 | 166 | ||
14.04 Cultuur: Sieboldhuis | 110 | 0 | 0 | 110 | ||
16.01 Onderzoek en wetenschappen: WOTRO | 454 | 454 | 0 | 0 | 454 | 454 |
Totaal | 61 941 | 57 197 | 3 042 | 3 170 | 64 983 | 60 367 |
IXB Financiën | ||||||
01 Belastingen | ||||||
02 Belastingdienst (attachés) | 1 103 | 228 | 0 | 1 331 | ||
04 Internationale betrekkingen | ||||||
20 Mult. Ontw. Banken en Fondsen | 46 900 | 45 226 | 68 762 | 68 404 | 115 662 | 113 630 |
09 Algemeen (apparaat/attachés) | 1 004 | 17 | 0 | 1 021 | ||
Totaal | 49 007 | 45 226 | 69 007 | 68 404 | 118 014 | 113 630 |
X Defensie | ||||||
20.01 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties (diverse operaties) | 220 500 | 13 000 | 107 523 | – 6 300 | 328 023 | 6 700 |
26 Commando Dienstencentra | 0 | 0 | ||||
06.01 Attachés | 20 688 | – 3 987 | 0 | 16 701 | ||
Totaal | 241 188 | 13 000 | 103 536 | – 6 300 | 344 724 | 6 700 |
XI Volkshuisvesting, RO en Milieubeheer | ||||||
43.08.04 Clean development mechanism | 62 030 | – 21 906 | 0 | 40 124 | ||
47.44.04 Internationaal milieubeleid | 3 813 | 668 | 0 | 4 481 | ||
91.82.28 Apparaat/attachés | 316 | 0 | 0 | 316 | ||
Totaal | 66 159 | 0 | – 21 238 | 0 | 44 921 | 0 |
XII Verkeer en Waterstaat | ||||||
31.01 Integraal waterbeleid (Partners voor Water) | 11 207 | 1 618 | 0 | 12 825 | ||
33.02 Veiligheid goederenvervoer scheepvaart (IMO) | 416 | – 16 | 0 | 400 | ||
33.03 Veiligheid luchtvaart (ICAO en EASA) | 1 265 | 73 | 0 | 1 338 | ||
37.01 Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO) | 736 | 27 | – 13 | 0 | 723 | 27 |
41.01 Attachés | 2 265 | – 82 | 0 | 2 183 | ||
Totaal | 15 889 | 27 | 1 580 | 0 | 17 469 | 27 |
XIII Economische Zaken | ||||||
2 Bevorderen van innovatiekracht | ||||||
01 Algemeen (attachés) | 4 844 | – 529 | 0 | 4 315 | ||
15 Meer ontwikkeling en benutting van techn. kennis door bedrijven | 0 | 0 | ||||
45 Versterken gezamenlijke kennisbasis | 5 588 | – 7 | 0 | 5 581 | ||
55 Goede randvoorwaarden voor innovatieklimaat | 353 | – 31 | 0 | 322 | ||
3 Een concurrerend ondernemingsklimaat | ||||||
10 Zorgen voor aantr. regio’s/steden om te kunnen ondern. (WTO) | 212 | – 12 | 0 | 200 | ||
4 Doelmatige en duurzame energiehuishouding | ||||||
01 Algemeen (bijdragen aan int. instituten) | 781 | 0 | 781 | |||
20/30 Duurzame energie (Joint Implementation) | 28 705 | – 19 529 | 0 | 9 176 | ||
50 Handhaving niveau v. voorzieningszekerh. op korte + lange termijn | 1 058 | – 910 | 0 | 148 | ||
5 Internationale Economische Betrekkingen | ||||||
01 Algemeen | 1 425 | 387 | 0 | 1 812 | ||
20 Verdere vrijmaking v/h intern. handels-/invest.verkeer en versterking v/d econ. rechtsorde | 4 266 | – 90 | 0 | 4 176 | ||
30 Bevorderen van internationaal ondernemen | 58 818 | 0 | 11 581 | 200 | 70 399 | 200 |
40 Stimuleren van buitenlandse investeringen in Nederland (DBIN) | 11 904 | – 941 | 0 | 10 963 | ||
50 Programmatisch pakket | 40 833 | – 10 548 | 0 | 30 285 | ||
10 Elektronische communicatie en post | ||||||
30/70 Efficiënt werkende communicatie en postmarkt (bijdr. UPU/ITU) | 1 213 | 306 | 0 | 1 519 | ||
Totaal | 159 219 | 0 | – 19 542 | 200 | 139 677 | 200 |
XIV Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | ||||||
23 Natuur | ||||||
01.04 Beheer van de natuur (Tropisch hout) | 61 | 0 | 0 | 61 | ||
01.04 Programma «Leren voor duurzame ontwikkeling» | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||
26 Kennis en Innovatie | ||||||
01.01 Waarborgen van het kennisstelsel (ASC) | 682 | 655 | – 682 | – 655 | 0 | 0 |
01.06 Waarborgen van het kennisstelsel (Intern. onderwijs) | 35 | 35 | 0 | 0 | 35 | 35 |
01.06 Waarborgen van het kennisstelsel (ISRIC) | 1 035 | 1 035 | 50 | 50 | 1 085 | 1 085 |
29 Algemeen | ||||||
01.01 Internationale contributies/FAO | 6 523 | 3 379 | – 45 | – 75 | 6 478 | 3 304 |
01.01 Internationale contributies/UNEP | 243 | 243 | 0 | 0 | 243 | 243 |
01.01 Organisatie CITES/COP 14 | 0 | 0 | ||||
02.01 Apparaatsuitgaven (attachés) | 19 648 | 612 | 0 | 20 260 | ||
Totaal | 28 227 | 5 347 | 935 | 320 | 29 162 | 5 667 |
XV Sociale Zaken en Werkgelegenheid | ||||||
98.08.06 Apparaatsuitgaven (attachés) | 704 | 45 | 0 | 749 | ||
Totaal | 704 | 0 | 45 | 0 | 749 | 0 |
XVI Volksgezondheid, Welzijn en Sport | ||||||
46.01.01 Sport en OS | 1 002 | 1 002 | 1 002 | 1 002 | ||
98.01.01 Projecten via UNODC | 5 000 | 0 | 0 | 5 000 | ||
98.01.01 WHO-partnerschap | 6 000 | 0 | 0 | 6 000 | ||
98.02.01 Algemeen, apparaatsuitgaven (attachés) | 1 005 | 137 | 0 | 1 142 | ||
Totaal | 12 005 | 0 | 1 139 | 1 002 | 13 144 | 1 002 |
Toerekeningen | ||||||
EU-begroting | 349 700 | 270 100 | 0 | 0 | 349 700 | 270 100 |
EKI-kwijtschelding | 300 596 | 300 596 | – 242 000 | – 242 000 | 58 596 | 58 596 |
Schuldkwijtschelding IMF/Liberia | 11 537 | 11 537 | 11 537 | 11 537 | ||
Totaal | 650 296 | 570 696 | – 230 463 | – 230 463 | 419 833 | 34 0 233 |
TOTAAL UITGAVEN | 6 497 986 | 4 883 388 | 102 817 | 160 736 | 6 600 803 | 5 044 124 |
Totaal thema’s | 6 497 986 | 4 883 388 | 102 817 | 160 736 | 6 600 803 | 5 044 124 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2. De HGIS-ontvangsten 2008 per begroting en artikel (bedragen x EUR 1000)
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving | Begroting 2008 | Mutatie | Realisatie 2008 |
---|---|---|---|
V Buitenlandse Zaken | |||
22 Grotere veiligh. en stabiliteit, effect. hum. hulpverl. en goed bestuur | |||
10 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid | 155 | 10 | 165 |
70 Humanitaire hulpverlening | 1 000 | 97 | 1 097 |
23 Versterkte Europese samenwerking | |||
40 Restitutie Raad van Europa | |||
24 Meer welvaart en minder armoede | |||
10 Aflossingen en rente begrotingsleningen | 38 088 | 966 | 39 054 |
27 Welzijn van Nederlanders i.h. buitenl. en regulering v.h. pers. verkeer | |||
10 Consulaire dienstverlening | 28 101 | 10 854 | 38 955 |
28 Versterkt cult. profiel, pos. beeldvorming in en buiten Nederland | |||
10 Doorberekening Defensie diversen | 771 | – 70 | 701 |
31 Algemeen | |||
10 Diverse ontvangsten | 80 833 | 15 605 | 96 438 |
20 Koersverschillen | 43 907 | 43 907 | |
Totaal | 148 948 | 71 369 | 220 317 |
VI Justitie | |||
13.03.01 Rechtshandhaving/Europol | 857 | 857 | |
91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat | 5 | 5 | |
Totaal | 0 | 862 | 862 |
IXB Financiën | |||
04.22 Programma Ontvangsten | 16 907 | 981 | 17 888 |
Totaal | 16 907 | 981 | 17 888 |
X Defensie | |||
20 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties | 1 407 | 11 033 | 12 440 |
Totaal | 1 407 | 11 033 | 12 440 |
XIII Economische Zaken | |||
02.10 Infrastructuur voor innovatie | |||
05 Internationale economische betrekkingen | |||
21 Ontvangsten kredieten en garanties | 681 | 11 656 | 12 337 |
30 Bevorderen internationaal ondernemen | 825 | 825 | |
90 Diverse ontvangsten BEB | 1 134 | 879 | 2 013 |
10.70 Restituties bijdragen aan internationale organisaties | 57 | ||
Totaal | 1 815 | 13 360 | 15 232 |
TOTAAL ONTVANGSTEN | 169 077 | 97 605 | 266 739 |
(bedragen x EUR 1000) | Realisaties 2007 | Begroting 2008 | Realisaties 2008 | Begrotingshoofdstuk | |
---|---|---|---|---|---|
Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging mensenrechten | |||||
1.1 | Internationale rechtsorde | 5 222 | 5 128 | 4 431 | V-01.01 |
1.2 | Mensenrechten | 29 257 | 30 160 | 36 332 | V-01.02 |
34 479 | 35 288 | 40 763 | |||
Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur | |||||
AR | Recht- en doelmatigheidsbevordering | 140 | 280 | 280 | IIB-02.01 |
2.3 | Non-proliferatie en ontwapening | 762 | 800 | 1 070 | V-02.03 |
2.5 | Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 272 819 | 226 750 | 296 673 | V-02.05 |
2.6 | Humanitaire hulpverlening | 323 247 | 243 725 | 377 364 | V-02.06 |
2.7 | Goed bestuur | 129 408 | 135 028 | 165 363 | V-02.07 |
2.9 | Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie | 6 934 | 13 500 | 11 852 | V-02.09 |
Defensie | Toerekening vredesoperatie | 5 200 | 13 000 | 6 700 | X-20 |
738 510 | 633 083 | 859 302 | |||
Versterkte Europese samenwerking | |||||
3.3 | EOF Europees ontwikkelingsfonds | 149 580 | 189 486 | 166 792 | V-03.03 |
Toerek. | Toerekening EU-begroting | 265 907 | 270 100 | 270 100 | Toerekening |
415 487 | 459 586 | 436 892 | |||
Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede | |||||
4.1 | Handels- en financieel systeem | 1 482 | 1 364 | 1 448 | V-04.01 |
4.2 | Armoedebestrijding | 522 309 | 386 579 | 502 203 | V-04.02 |
4.3 | Verhoogde economische groei en verminderde armoede als gevolg van gezonde private sector ontwikkeling in ontwikkelingslanden | 378 077 | 462 665 | 475 050 | V-04.03 |
4.4 | Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking | 16 286 | 16 200 | 9 833 | V-04.04 |
Justitie | Rechtshandhaving/Tech.ass. bij drugsbestr. Suriname | 158 | 200 | 65 | VI-13.03.01 |
Financiën | Mult. Ontw. Banken en Fondsen | 135 758 | 45 226 | 113 630 | IXB-04.20 |
EZ | Economische Samenwerking Indonesie | 1 370 | 0 | 200 | XIII-5.30 |
LNV | Internationale contributies/FAO | 3 284 | 3 379 | 3 304 | XIV-29.01.01 |
Toerek. | EKI-kwijtschelding | 282 596 | 300 596 | 58 596 | Toerekening |
Toerek. | Schuldkwijtschelding IMF/Liberia | 0 | 11 537 | Toerekening | |
1 341 320 | 1 216 209 | 1 175 866 | |||
Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling | |||||
5.1 | Gelijke kansen op doorlopen kwalitatief goed onderwijs | 464 919 | 493 265 | 364 368 | V-05.01 |
5.2 | Versterking van het gebruik van kennis en onderzoek | 122 293 | 135 450 | 132 039 | V-05.02 |
5.3 | Gender | 3 938 | 24 920 | 31 340 | V-05.03 |
5.4 | HIV/AIDS | 280 503 | 302 230 | 311 756 | V-05.04 |
5.5 | Reproductieve gezondheid | 141 698 | 148 950 | 161 873 | V-05.05 |
5.6 | Participatie civil society | 559 056 | 632 910 | 677 431 | V-05.06 |
OCW | HBO (beurzen niet EU) | 3 453 | 3 453 | 3 453 | VIII-06.01 |
OCW | Wetenschappelijk onderwijs | 53 387 | 53 290 | 56 460 | VIII-07.10 |
OCW | Onderzoek en wetenschappen: WOTRO | 454 | 454 | 454 | VIII-16.01 |
LNV | Waarborgen van het kennisstelsel (ASC) | 667 | 655 | 0 | XIV-26.01.01 |
LNV | Waarborgen van het kennisstelsel (Intern. onderwijs) | 35 | 35 | 35 | XIV-26.01.01 |
LNV | Waarborgen van het kennisstelsel (ISRIC) | 1 053 | 1 035 | 1 085 | XIV-26.01.01 |
VWS | Sport en OS | 0 | 1 002 | XVI- 46.01.01 | |
1 631 456 | 1 796 647 | 1 741 296 | |||
Beter beschermd en verbeterd milieu | |||||
6.1 | Milieu en water | 233 644 | 273 311 | 230 347 | V-06.01 |
6.2 | Duurzaam waterbeheer, een hoger percentage mensen dat duurzaam toegang heeft tot veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen | 111 326 | 137 813 | 125 882 | V-06.02 |
VenW | Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO) | 26 | 27 | 27 | XII-37.01 |
LNV | Internationale contributies/UNEP | 243 | 243 | 243 | XIV-29.01.01 |
LNV | Programma «Leren voor duurzame ontwikkeling» | 0 | 1 000 | XIV-23.01.04 | |
345 239 | 411 394 | 357 499 | |||
Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer | |||||
7.2 | Vreemdelingenbeleid (opvang asielzoekers) | 95 164 | 75 555 | 174 344 | V-07.02 |
95 164 | 75 555 | 174 344 | |||
Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland | |||||
8.1 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur en versterking van de culturele identiteit in ontwikkelingslanden | 2 488 | 4 614 | 2 581 | V-08.01 |
8.2 | Cultureel erfgoed | 1 860 | 1 173 | 1 287 | V-08.02 |
8.3 | Draagvlak Nederlands buitenlands beleid | 44 989 | 43 705 | 39 209 | V-08.03 |
49 337 | 49 492 | 43 077 | |||
Algemeen | |||||
11.1 | Apparaatsuitgaven | 187 906 | 206 134 | 215 085 | V-11.01 |
187 906 | 206 134 | 215 085 | |||
Totaal ODA binnen HGIS | 4 838 898 | 4 883 388 | 5 044 124 | ||
ODA buiten HGIS (instituten LNV) | 4 725 | 4 725 | 4 725 | ||
TOTAAL ODA | 4 843 623 | 4 888 113 | 5 048 849 |
ODA-prestatie in 2008 (bedragen in miljoenen EUR)
ODA-uitgaven (1) | 5 048,8 |
Af: Aflossingen op ODA-leningen (2) | 82,2 |
Af: Ontvangsten op eerdere ODA-uitgaven (3) | 118,8 |
Netto ODA (1-2-3) | 4 847,9 |
BNP 2008 | 602 466,0 |
ODA-prestatie 2008 | 0,80% |
ODA uitgaven partnerlanden 2008
Bangladesh | Kenia | ||
2.07 Goed bestuur | 3 882 000 | 1.02 Mensenrechten | 193 000 |
4.02 Armoedevermindering | 2 708 000 | 2.07 Goed bestuur | 2 705 000 |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 474 000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 604 000 |
5.01 Onderwijs | 19 537 000 | 5.04 HIV/AIDS | 2 000 |
5.04 HIV/AIDS | 129 000 | 6.01 Milieu en water | 3 680 000 |
5.05 Reproductieve gezondheid | 11 522 000 | 6.02 Duurzaam waterbeheer | 3 092 000 |
6.01 Milieu en water | 6 322 000 | 10 276 000 | |
6.02 Duurzaam waterbeheer | 13 485 000 | ||
58 059 000 | Mali | ||
1.02 Mensenrechten | 201 000 | ||
Benin | 2.07 Goed bestuur | 3 979 000 | |
2.07 Goed bestuur | 1 254 000 | 4.02 Armoedevermindering | 12 349 000 |
4.02 Armoedevermindering | 10 022 000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 1 842 000 |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 736 000 | 5.01 Onderwijs | 25 000 000 |
5.01 Onderwijs | 4 951 000 | 5.04 HIV/AIDS | 249 000 |
6.01 Milieu en water | 918 000 | 5.05 Reproductieve gezondheid | 4 848 000 |
6.02 Duurzaam waterbeheer | 5 993 000 | 6.01 Milieu en water | 3 766 000 |
23 874 000 | 6.02 Duurzaam waterbeheer | 1 848 000 | |
54 082 000 | |||
Bolivia | |||
2.07 Goed bestuur | 3 024 000 | Mongolië | |
4.02 Armoedevermindering | 4 306 000 | 6.01 Milieu en water | 4 355 000 |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 3 485 000 | 6.02 Duurzaam waterbeheer | 69 000 |
5.01 Onderwijs | 12 409 000 | 4 424 000 | |
6.01 Milieu en water | 2 261 000 | ||
6.02 Duurzaam waterbeheer | 1 000 000 | Mozambique | |
26 485 000 | 2.07 Goed bestuur | 2 711 000 | |
4.02 Armoedevermindering | 18 191 000 | ||
Burkina Faso | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 1 194 000 | |
1.02 Mensenrechten | 71 000 | 5.01 Onderwijs | 18 109 000 |
2.07 Goed bestuur | 2 011 000 | 5.03 Gender | 213 000 |
4.02 Armoedevermindering | 20 765 000 | 5.04 HIV/AIDS | 6 451 000 |
5.01 Onderwijs | 29 519 000 | 5.05 Reproductieve gezondheid | 3 669 000 |
5.03 Gender | 9 000 | 6.02 Duurzaam waterbeheer | 20 698 000 |
5.04 HIV/AIDS | 460 000 | 71 236 000 | |
5.05 Reproductieve gezondheid | 8 727 000 | ||
61 562 000 | Nicaragua | ||
2.07 Goed bestuur | 217 000 | ||
Ethiopië | 4.02 Armoedevermindering | 6 235 000 | |
4.02 Armoedevermindering | 2 810 000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 2 585 000 |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 21 800 000 | 5.04 HIV/AIDS | 515 000 |
5.01 Onderwijs | 18 208 000 | 5.05 Reproductieve gezondheid | 6 531 000 |
5.03 Gender | 1 200 000 | 6.01 Milieu en water | 155 000 |
5.04 HIV/AIDS | 6 008 000 | 16 238 000 | |
5.05 Reproductieve gezondheid | 4 460 000 | ||
54 486 000 | Oeganda | ||
1.02 Mensenrechten | 558 000 | ||
Ghana | 2.07 Goed bestuur | 13 361 000 | |
2.07 Goed bestuur | 1 161 000 | 4.02 Armoedevermindering | 5 863 000 |
4.02 Armoedevermindering | 24 290 000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 383 000 |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 355 000 | 5.01 Onderwijs | 26 241 000 |
5.01 Onderwijs | 378 000 | 5.03 Gender | 5 000 |
5.03 Gender | 1 167 000 | 46 411 000 | |
5.04 HIV/AIDS | 439 000 | ||
5.05 Reproductieve gezondheid | 19 217 000 | Rwanda | |
6.01 Milieu en water | 9 498 000 | 2.07 Goed bestuur | 3 683 000 |
6.02 Duurzaam waterbeheer | 410 000 | 4.02 Armoedevermindering | 124 000 |
56 915 000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 9 126 000 | |
5.01 Onderwijs | 10 000 000 | ||
Jemen | 6.01 Milieu en water | 2 000 000 | |
1.02 Mensenrechten | 41 000 | 24 933 000 | |
2.07 Goed bestuur | 545 000 | ||
4.02 Armoedevermindering | 902 000 | Senegal | |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 426 000 | 4.02 Armoedevermindering | 10 000 000 |
5.01 Onderwijs | 8 552 000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 84 000 |
5.05 Reproductieve gezondheid | 5 205 000 | 6.01 Milieu en water | 15 873 000 |
6.01 Milieu en water | 1 006 000 | 25 957 000 | |
6.02 Duurzaam waterbeheer | 6 733 000 | ||
23 410 000 | |||
Tanzania | Zambia | ||
2.07 Goed bestuur | 18 688 000 | 2.07 Goed bestuur | 935 000 |
4.02 Armoedevermindering | 30 000 000 | 4.02 Armoedevermindering | 10 945 000 |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 1 711 000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 2 972 000 |
5.04 HIV/AIDS | 2 755 000 | 5.01 Onderwijs | 26 012 000 |
5.05 Reproductieve gezondheid | 16 285 000 | 5.03 Gender | 222 000 |
69 439 000 | 5.04 HIV/AIDS | 2 846 000 | |
5.05 Reproductieve gezondheid | 13 680 000 | ||
57 612 000 | |||
Veiligheid & ontwikkeling | Veiligheid & ontwikkeling | ||
Uitfasering in de komende drie jaar: | |||
Afghanistan | |||
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 49 290 000 | Bosnië & Herzegovina | |
2.06 Humanitaire hulpverlening | 3 000 | 1.02 Mensenrechten | 1 581 000 |
2.07 Goed bestuur | 8 556 000 | 2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 9 537 000 |
57 849 000 | 2.07 Goed bestuur | 3 661 000 | |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 2 719 000 | ||
Burundi | 17 498 000 | ||
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 14 918 000 | ||
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 2 285 000 | Eritrea | |
17 203 000 | 4.02 Armoedevermindering | 24 000 | |
6.02 Duurzaam waterbeheer | 158 000 | ||
Colombia | 182 000 | ||
1.02 Mensenrechten | 1 051 000 | ||
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 2 353 000 | Sri Lanka | |
2.07 Goed bestuur | 2 141 000 | 1.02 Mensenrechten | 374 000 |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 1 225 000 | 2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 436 000 |
6.01 Milieu en water | 11 116 000 | 2.06 Humanitaire hulpverlening | 4 086 000 |
17 886 000 | 4.02 Armoedevermindering | 2 882 000 | |
6.01 Milieu en water | 1 064 000 | ||
Congo, Democratische Republiek | 8 842 000 | ||
5.03 Gender | 1 227 000 | ||
1 227 000 | |||
Guatemala | |||
1.02 Mensenrechten | 2 331 000 | ||
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 1 703 000 | ||
2.07 Goed bestuur | 3 172 000 | ||
5.04 HIV/AIDS | 931 000 | ||
5.05 Reproductieve gezondheid | 982 000 | ||
6.01 Milieu en water | 7 517 000 | ||
16 636 000 | |||
Pakistan | |||
1.02 Mensenrechten | 300 000 | ||
2.07 Goed bestuur | 2 873 000 | ||
5.01 Onderwijs | 11 036 000 | ||
6.01 Milieu en water | 5 180 000 | ||
6.02 Duurzaam waterbeheer | 570 000 | ||
19 959 000 | |||
Palestijnse Autoriteiten | |||
1.02 Mensenrechten | 2 157 000 | ||
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 35 336 000 | ||
2.07 Goed bestuur | 6 171 000 | ||
43 664 000 | |||
Soedan | |||
1.02 Mensenrechten | 695 000 | ||
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 74 161 000 | ||
4.02 Armoedevermindering | 421 000 | ||
75 277 000 | |||
Brede relatie | Brede relatie | ||
Uitfasering in de komende vier jaar: | |||
Egypte | Albanië | ||
2.07 Goed bestuur | 2 556 000 | 2.07 Goed bestuur | 2 938 000 |
4.02 Armoedevermindering | 320 000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 130 000 |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 1 026 000 | 5.03 Gender | 550 000 |
5.03 Gender | 1 153 000 | 6.01 Milieu en water | 1 922 000 |
5.05 Reproductieve gezondheid | 17 000 | 5 540 000 | |
6.02 Duurzaam waterbeheer | 7 763 000 | ||
12 835 000 | Armenië | ||
1.02 Mensenrechten | 107 000 | ||
Georgië | 2.07 Goed bestuur | 8 000 | |
1.02 Mensenrechten | 367 000 | 115 000 | |
2.07 Goed bestuur | 186 000 | ||
4.02 Armoedevermindering | 2 661 000 | Kaap Verdie | |
3 214 000 | 4.02 Armoedevermindering | 6 500 000 | |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 134 000 | ||
Indonesië | 5.01 Onderwijs | 1 000 000 | |
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 1 890 000 | 6.01 Milieu en water | 390 000 |
2.07 Goed bestuur | 21 530 000 | 8 024 000 | |
4.02 Armoedevermindering | 3 100 000 | ||
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 4 015 000 | Macedonië | |
5.01 Onderwijs | 37 491 000 | 2.07 Goed bestuur | 2 081 000 |
5.02 Kennisontwikkeling | 7 202 000 | 4.02 Armoedevermindering | 7 216 000 |
6.01 Milieu en water | 8 322 000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 2 915 000 |
6.02 Duurzaam waterbeheer | 20 826 000 | 5.01 Onderwijs | 587 000 |
104 376 000 | 12 799 000 | ||
Moldavië | |||
2.07 Goed bestuur | 600 000 | ||
4.02 Armoedevermindering | 4 000 000 | ||
4 600 000 | |||
Suriname | |||
2.07 Goed bestuur | 5 709 000 | ||
4.02 Armoedevermindering | 2 847 000 | ||
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 21 958 000 | ||
5.01 Onderwijs | 3 078 000 | ||
5.03 Gender | 142 000 | ||
5.04 HIV/AIDS | 61 000 | ||
5.05 Reproductieve gezondheid | 3 716 000 | ||
5.06 Participatie civil society | 1 297 000 | ||
6.01 Milieu en water | 3 843 000 | ||
8.02 Cultureel erfgoed | 82 000 | ||
42 733 000 | |||
Vietnam | |||
4.02 Armoedevermindering | 6 443 000 | ||
5.04 HIV/AIDS | 399 000 | ||
5.05 Reproductieve gezondheid | 5 460 000 | ||
6.01 Milieu en water | 1 940 000 | ||
6.02 Duurzaam waterbeheer | 6 971 000 | ||
21 213 000 | |||
Zuid Afrika | |||
2.07 Goed bestuur | 1 837 000 | ||
4.02 Armoedevermindering | 151 000 | ||
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 825 000 | ||
5.01 Onderwijs | 10 836 000 | ||
5.04 HIV/AIDS | 7 864 000 | ||
21 513 000 |
HGIS-uitgaven Natuur, Milieu en Water
realisatie 2007 | realisatie 2008 | |
---|---|---|
ODA Natuur en Milieu | ||
Directe uitgaven Natuur en Milieu | ||
Landenspecifieke sectorale samenwerking | 172 633 | 187 378 |
Thematische samenwerking in landen en regio’s | 73 457 | 86 082 |
Subtotaal directe uitgaven Natuur en Milieu | 246 090 | 273 460 |
Toerekening macrosteun | 15 532 | 13 210 |
Multilateraal | ||
VN-instellingen | ||
GEF-ODA/Montreal Fund | 33 415 | 24 080 |
UNEP | 6 832 | 9 383 |
Verwoestijningsverdrag | 0 | 131 |
UNDP | 9 953 | 9 401 |
IFAD | 8 017 | 8 517 |
FAO partnershipprogramma | 3 842 | 4 409 |
UN-HABITAT | 8 280 | 1 656 |
Internationale Financiële Instellingen | ||
IDA en regionale ontwikkelingsbanken | 13 576 | 11 363 |
WB-Partnership Programma | 12 879 | 12 897 |
Europese ontwikkelingssamenwerking | ||
Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) | 7 479 | 8 340 |
Toerekening EU-begroting | 13 295 | 13 505 |
Subtotaal Multilateraal | 117 568 | 103 682 |
Particuliere kanaal | ||
Speciale Activiteiten | 24 174 | 30 764 |
TMF en MFS | 37 749 | 87 673 |
Oret, Miliev en ORIO (43%) | 54 713 | 78 598 |
MFP | 0 | 0 |
SALIN | 3 163 | 3 163 |
SNV en PSO | 15 868 | 15 757 |
MATRA | 1 350 | |
subtotaal overig | ||
Subtotaal Particulier Kanaal | 210 333 | 215 955 |
Overige toerekeningen | ||
Apparaatsuitgaven | 15 032 | 17 207 |
Natuur en Milieu Educatie | 908 | 1 000 |
Int. onderwijs instituten | 9 894 | 10 878 |
Subtotaal Overige Toerekeningen | 25 834 | 29 085 |
Totaal ODA Natuur en Milieu | 615 357 | 635 392 |
Waarvan voor: | ||
– Regeringsstandpunt Tropisch Regenwoud (RTR) | 68 000 | 66 000 |
BNP (x mln) | 562 745 | 602 466 |
ODA Natuur en Milieu als % van het BNP | 0,109 | 0,105 |
Non-ODA Natuur en Milieu | ||
Natuur en Milieu programma’s | ||
Clean Development Mechanism | 21 150 | 40 124 |
Joint Implementation | 11 130 | 9 176 |
GEF non-ODA | 9 403 | 816 |
Internationale samenwerking Milieu | 3 802 | 4 481 |
Waterbeheer (Partners for Water) | 6 832 | 12 825 |
Subtotaal | 52 317 | 67 422 |
Overig | ||
MATRA | 5 338 | 2 670 |
Subtotaal | 5 338 | 2 670 |
Totaal Non-ODA natuur en milieu | 57 655 | 70 092 |
TOTAAL NATUUR EN MILIEUIN HGIS | 673 012 | 705 484 |
Uitgaven HIV/AIDS, Malaria en Tuberculose
ODA | realisatie 2007 | realisatie 2008 |
---|---|---|
ODA HIV/AIDS, TB en Malaria | ||
Bilaterale uitgaven HIV/AIDS, Malaria en TB | ||
Partnerlanden met HIV/AIDS, Malaria en TB | 89 643 | 90 379 |
Niet-gedelegeerde middelen | 52 028 | 42 685 |
Toerekening macrosteun, noodhulp, en wederopbouw | 26 410 | 28 910 |
Subtotaal directe uitgaven HIV/AIDS, Malaria en TB | 168 081 | 161 974 |
Multilateraal | ||
VN-instellingen | ||
UNHCR | 2 863 | 2 940 |
UNDP | 4 977 | 4 700 |
UNICEF | 4 275 | 5 250 |
UNFPA | 41 856 | 55 135 |
UNAIDS | 36 000 | 36 000 |
WHO/PAHO | 4 110 | 4 354 |
Partnershipprogramma WHO | 17 148 | 16 446 |
Internationale Financiële Instellingen | ||
GFATM | 60 000 | 80 000 |
IDA en regionale ontwikkelingsfondsen | 6 788 | 8 266 |
WB Partnerschapsprogramma | 2 068 | 1 970 |
Europese ontwikkelingssamenwerking | ||
Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) | 8 975 | 10 008 |
Toerekening EU-begroting | 13 295 | 13 505 |
Subtotaal Multilateraal | 202 355 | 238 574 |
Particulier Kanaal | ||
Aandeel HIV/AIDS, Malaria en TB van Medefinancieringsstelsel (MFS) | 48 891 | 57 006 |
SALIN | 0 | 5 200 |
PSO | 1 350 | 1 150 |
Subtotaal Particulier Kanaal | 50 241 | 63 356 |
Overige toerekeningen | ||
Apparaatsuitgaven | 11 274 | 12 905 |
Int. onderwijs instituten | 1 106 | 1 210 |
Subtotaal Overige toerekeningen | 12 380 | 14 115 |
TOTAAL ODA HIV/AIDS, Malaria en TB | 433 057 | 478 019 |
Non-ODA HIV/AIDS, TB en Malaria | ||
Partnership Programma WHO (begroting VWS) | 1 000 | 600 |
Overig* | 1 840 | 1 949 |
TOTAAL NON-ODA HIV/AIDS, TB en Malaria | 2 840 | 2 549 |
TOTAAL HIV/AIDS, TB en Malaria in HGIS | 435 897 | 483 117 |
* Onder non-ODA overig is over 2007 en 2008 een toerekeningspercentage opgenomen van het non-ODA deel bijdrage aan WHO/PAHO.
realisatie 2007 | realisatie 2008 | |
---|---|---|
Bilaterale uitgaven | ||
Partnerlanden met onderwijs als sector | 232 894 | 265 156 |
Niet gedelegeerde middelen (Silent partnership, ECD, onderwijs post conflict, capaciteitsopbouw) | 82 224 | 46 363 |
Noodhulponderwijs | 500 | |
Hoger onderwijs | 91 792 | |
Andere activiteiten | 1 780 | 1 500 |
Education for All (EFA)/Fast Track Initiative (FTI) | 122 583 | 0 |
Toerekening macrosteun en schuldkwijtschelding | 59 697 | 40 029 |
Toerekening andere thema’s, zoals noodhulp en wederopbouw | 28 389 | 33 416 |
Subtotaal bilateraal kanaal | 528 067 | 478 256 |
Multilateraal | ||
VN-instellingen | 22 449 | 27 619 |
ILO | 283 | 329 |
UNHCR | 2 740 | 2 814 |
UNICEF | 5 985 | 7 350 |
UNRWA | 7 079 | 9 000 |
UNESCO | 1 079 | 280 |
WFP | 2 723 | 4 000 |
PP ILO | 2 560 | 3 846 |
Internationale Financiële Instellingen | ||
WB-Partnership Programma | 1 500 | 1 500 |
IDA en regionale ontwikkelingsfondsen | 13 583 | 16 531 |
Europese ontwikkelingssamenwerking | ||
Europees ontwikkelingsfonds (EOF) | 5 983 | 6 672 |
Toerekening EU-begroting | 13 295 | 13 505 |
Subtotaal Multilateraal | 56 810 | 65 827 |
Particulier Kanaal | ||
Medefinancieringsprogramma | 52 171 | 72 522 |
SALIN onderwijs | 3 606 | 2 000 |
PSO | 1 350 | 1 150 |
Overige | 0 | 0 |
Subtotaal Particulier Kanaal | 57 127 | 75 672 |
Overige toerekeningen | ||
Apparaatsuitgaven | 16 071 | 17 330 |
Subtotaal Overige Toerekeningen | 16 071 | 17 330 |
TOTAAL Onderwijs | 658 075 | 637 085 |
TOTAAL OS-begroting | 4 796 965 | 5 049 300 |
Uitgaven Onderwijs als % van de OS-begroting | 13,7% | 12,6% |
De non-ODA uitgaven naar beleidsthema
Realisaties 2007 | Begroting 2008 | Realisaties 2008 | Begrotingshoofdstuk | ||
---|---|---|---|---|---|
Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten | |||||
1.1 | Internationale rechtsorde | 41 045 | 40 585 | 37 380 | V-01.01 |
1.2 | Mensenrechten | 7 822 | 11 405 | 15 098 | V-01.02 |
1.3 | Internationale juridische instellingen | 9 121 | 14 400 | 28 725 | V-01.03 |
Justitie | Preventie en Rechtshandhaving/Europol | 6 152 | 14 957 | 12 710 | VI-13.03.01 |
64 140 | 81 347 | 93 913 | |||
Vrede, veiligheid en conflictbeheersing | |||||
2.1 | Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid | 14 174 | 14 072 | 12 177 | V-02.01 |
2.3 | Non-proliferatie en ontwapening | 7 718 | 7 771 | 8 094 | V-02.03 |
2.5 | Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 123 264 | 85 427 | 138 362 | V-02.05 |
2.6 | Humanitaire hulpverlening | 4 888 | 3 767 | 5 716 | V-02.06 |
2.7 | Goed bestuur | 31 951 | 29 145 | 15 669 | V-02.07 |
Defensie | Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties (diverse operaties) | 298 628 | 207 500 | 321 323 | X-20.01 |
480 623 | 347 682 | 501 341 | |||
Versterkte Europese samenwerking | |||||
3.2 | Ondersteuning bij pre- en postaccessie | 11 288 | 11 000 | 11 000 | V-03.03 |
3.4 | Nederlandse positie in de EU | 3 442 | 3 447 | 3 585 | V-03.04 |
3.5 | Raad van Europa | 9 303 | 9 303 | 9 179 | V-03.05 |
Toerek. | EU-begroting | 78 718 | 79 600 | 79 600 | Toerekening |
102 751 | 103 350 | 103 364 | |||
Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede | |||||
4.1 | Handels- en financieel systeem | 17 385 | 44 515 | 15 237 | V-04.01 |
4.2 | Armoedebestrijding | 6 456 | 7 135 | 5 670 | V-04.02 |
4.3 | Verhoogde economische groei en verminderde armoede als gevolg van gezonde private sector ontwikkeling in ontwikkelingslanden | 12 500 | 13 382 | 12 500 | V-04.03 |
4.5 | Nederlandse handels- en investeringsbevordering | 5 256 | 5 265 | 6 917 | V-04.05 |
Justitie | Algemeen, Bestuursdepartement/bijdrage WIPO | 110 | 146 | 115 | VI-91.01.01 |
Financiën | Mult. Ontw. Banken en Fondsen | 3 592 | 1 674 | 2 032 | IXB-04.20 |
VenW | Veiligheid goederenvervoer scheepvaart (IMO) | 418 | 416 | 400 | XII-33.02 |
Veiligheid luchtvaart (ICAO en EASA) | 1 043 | 1 265 | 1 338 | XII-33.03 | |
EZ | Versterken gezamenlijke kennisbasis | 5 561 | 5 588 | 5 581 | XIII-02.45 |
Goede randvoorwaarden voor innovatieklimaat | 309 | 353 | 322 | XIII-02.55 | |
Zorgen voor aantr. regio’s/steden om te kunnen ondern. (WTO) | 196 | 212 | 200 | XIII-03.10 | |
Algemeen (bijdragen aan int. instituten) | 927 | 0 | 781 | XIII-04.01 | |
Handhaving niveau v. voorzieningszekerh. op korte + lange termijn | 170 | 1 058 | 148 | XIII-04.50 | |
Algemeen | 1 212 | 1 425 | 1 812 | XIII-05.01 | |
Verdere vrijmaking v/h intern. handels-/invest.verkeer en versterking v/d econ. rechtsorde | 4 201 | 4 266 | 4 176 | XIII-05.20 | |
Bevorderen van internationaal ondernemen | 72 055 | 58 818 | 70 199 | XIII-05.30 | |
Stimuleren van buitenlandse investeringen in Nederland (DBIN) | 10 172 | 11 904 | 10 963 | XIII-05.40 | |
Programmatisch pakket | 30 300 | 40 833 | 30 285 | XIII-05.50 | |
Efficiënt werkende communicatie en postmarkt (bijdr. UPU/ITU) | 1 675 | 1 213 | 1 519 | XIII-10.30 | |
LNV | Internationale contributies/FAO | 3 182 | 3 144 | 3 174 | XIV-29.01.01 |
Beheer van de natuur (Tropisch hout) | 61 | 61 | 61 | XIV-23.01.04 | |
176 781 | 202 673 | 173 430 | |||
Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling | |||||
5.2 | Versterking van het gebruik van kennis en onderzoek | 2 596 | 2 596 | 2 596 | V-05.02 |
5.4 | HIV/AIDS | 1 840 | 1 840 | 1 949 | V-05.04 |
5.6 | Participatie civil society | 4 192 | 0 | 314 | V-05.06 |
OCW | Wetenschappelijk onderwijs | 2 346 | 2 345 | 3 239 | VIII-07.10 |
WO: beurzenprogramma | 869 | 869 | 0 | VIII-07.11 | |
LNV | Waarborgen van het kennisstelsel (ASC) | 27 | 27 | 0 | XIV-26.01.01 |
VWS | Projecten via UNODC | 3 000 | 5 000 | 5 000 | XIV-98.01.01 |
WHO-partnerschap | 6 000 | 6 000 | 6 000 | XVI-98.01.01 | |
20 870 | 18 677 | 19 098 | |||
Beter beschermd en verbeterd milieu | |||||
6.1 | Milieu en water | 11 038 | 7 332 | 3 218 | V-06.01 |
VROM | Clean development mechanism | 21 150 | 62 030 | 40 124 | XIA-43.08.04 |
Internationaal milieubeleid | 3 802 | 3 813 | 4 481 | XIA-47.44.04 | |
VenW | Integraal waterbeleid (Partners voor Water) | 6 832 | 11 207 | 12 825 | XII-31.01 |
Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO) | 617 | 709 | 696 | XII-37.01 | |
EZ | Duurzame energie (Joint Implementation) | 11 130 | 28 705 | 9 176 | XIII-04.20 |
LNV | Organisatie CITES/COP 14 | 2 944 | 0 | 0 | XIV-29.01.01 |
57 513 | 113 796 | 70 520 | |||
Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer | |||||
7.1 | Consulaire dienstverlening | 15 276 | 9 078 | 13 977 | V-07.01 |
7.2 | Vreemdelingenbeleid | 1 241 | 2 786 | 1 129 | V-07.02 |
16 517 | 11 864 | 15 106 | |||
Versterkt cultureel profiel, positieve beeldvorming in en buiten Nederland | |||||
8.1 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur en versterking van de culturele identiteit in ontwikkelingslanden | 17 796 | 14 203 | 12 584 | V-08.01 |
8.2 | Cultureel erfgoed | 3 519 | 3 519 | 3 615 | V-08.02 |
8.3 | Draagvlak Nederlands buitenlands beleid | 26 494 | 25 210 | 25 226 | V-08.03 |
OCW | Cultuur: overig | 1 002 | 1 004 | 943 | VIII-08.11 |
Cultuur: overig | 2 133 | 166 | 166 | VIII-14.01/02/04 | |
Cultureel erfgoed: Sieboldhuis | 110 | 110 | 110 | VIII-14.04 | |
51 054 | 44 212 | 42 644 | |||
Overige uitgaven | |||||
10.1 | Nominaal en onvoorzien | 23 | 127 058 | 14 | V-10.01 |
11.1 | Apparaatsuitgaven | 530 389 | 510 471 | 487 348 | V-11.01 |
Div. dept. | Attachés | 50 248 | 53 468 | 49 901 | Div. Begrotingen |
580 660 | 690 997 | 537 263 | |||
Totaal non-ODA | 1 550 909 | 1 614 598 | 1 556 679 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31203-5.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.