Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31200-X nr. 40 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31200-X nr. 40 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 november 2007
Op 3 oktober 2007 is de VCD gebrieft over SPEER. Desgevraagd geef ik onderstaand een nadere toelichting op de gebiedengovernance, opbrengst, migratie/projectmanagement en budgetten.
De governance van SPEER is versterkt door het aanstellen van de SPEER-supervisor. Deze valt rechtstreeks onder de secretaris-generaal, heeft vergaande bevoegdheden ten aanzien van de overige bij SPEER betrokken functionarissen en kan derhalve in voorkomend geval de standaardisatie en de integratie van processen doorzetten. De onafhankelijke regiefunctie is daarmee versterkt. Door de SPEER-supervisor wordt tevens het zogenaamde SPEER-masterplan opgesteld.
De beoogde opbrengst van SPEER (€ 80 miljoen/1030 vte’n tot en met 2013) is reeds ingeboekt op de defensiebegroting. De onderliggende taakstellingen voor de individuele defensieonderdelen worden binnenkort vastgesteld en verwerkt in de bijbehorende begrotingsartikelen. Het tempo van de opbrengst is aangepast. Circa 40% van de beoogde opbrengst komt, door het aanpassen van het bereik van het programma aan het beschikbare investeringsbudget, na 2013. Vóór 2013 richt SPEER zich vooral op de ondersteuning van de operationele eenheden, zoals de bevoorrading daarvan.
De beheersing van de invoering van ERP wordt verbeterd door het zogenaamde «Madurodam-principe». Door deze verkleining van de invoeringsschaal kunnen de leereffecten beter worden benut. De beheersing wordt mede versterkt door het aanstellen van projectleiders voor samenhangende (keten)projecten. Daarnaast is de zogenaamde plateaubenadering vereenvoudigd. Het principe van het simultaan én op grootschalige wijze uitvoeren van inrichtings- en migratieactiviteiten is losgelaten. Hierdoor neemt de interne beheersbaarheid van het programma toe. Tenslotte is sprake van ontbureaucratisering. Het ontwikkelen van de blauwdruk van de toekomstige bedrijfsvoering geschiedt grotendeels op basis van werkende ERP-prototypes in plaats papieren documenten.
Het SPEER-investeringsbudget is sinds 2003 één keer bijgesteld. Het betrof de onvermijdelijke compensatie van negatieve prijseffecten als gevolg van een aantrekkende ICT-markt. Het totale investeringsbudget is daardoor verhoogd van € 188 miljoen naar € 241 miljoen1. De kamer is hierover geïnformeerd (Kamerstuk 30 800 X, nr. 28).
De SPEER-exploitatiebudgetten (in totaal ca. € 120 miljoen2 ) zijn opgenomen in de defensiebrede IV-exploitatiebegroting. Het exploitatiebudget is verdeeld in vier hoofdposten:
1. De eerste hoofdpost (ca. € 80 miljoen) is bestemd voor de inrichting van de ERP-beheersorganisatie. Het betreft onder meer salariskosten en de kosten van SAP-licenties. Het betreft een herschikking binnen de bestaande exploitatie. Eén groot systeem vervangt namelijk ca. 35 kleinere systemen. Uiteindelijk zullen de exploitatiekosten hierdoor dalen. De kosten gaan nu voor de baten uit.
2. De tweede hoofdpost (ca. € 15 miljoen) is voor achterstallig onderhoud van oude IV-systemen. De vervuilde databases daarvan moeten worden geschoond voordat deze naar ERP worden overgezet. Doordat ERP de data éénmalig vastlegt en voortdurend hergebruikt ontstaan anders problemen.
3. De derde hoofdpost (ca. € 10 miljoen) is voor de organisatie van de DMO-transitiemanager, bijvoorbeeld voor de inhuur van het personeel dat de DMO-transitie gaat begeleiden. Het programma SPEER is randvoorwaardelijk voor deze transitie.
4. De vierde hoofdpost (ca. € 15 miljoen) betreft de aanschafkosten voor de ERP-hardware. Deze hardware vervangt tezijnertijd de oude IV-hardware. Ook hier is derhalve sprake van een herschikking binnen de defensiebrede IV-exploitatiebegroting, waarbij de kosten voor de baten uitgaan.
Bovenstaande posten zijn geaccommodeerd binnen het exploitatiebudget. Er zijn geen additionele investeringsgelden aangewend.
Ik zal u halfjaarlijks blijven informeren over de voortgang van SPEER.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31200-X-40.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.