31 125 Defensie Industrie Strategie

Nr. 19 BRIEF VAN DE MINISTER VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 augustus 2013

Hierbij ontvangt u, zoals door mijn ambstvoorganger toegezegd in het algemeen overleg over sourcing van 21 juni 2012 (Kamerstuk 31 125, nr. 13), informatie over de uitkomst van de gesprekken met de centrales van overheidspersoneel over het Sociaal Statuut Uitbesteding. Sinds juni vorig jaar bent u in verschillende brieven en overleggen geïnformeerd over de stand van zaken en de redenen waarom er nog geen Sociaal Statuut was. Inmiddels is het na overleg met de centrales van overheidspersoneel op 19 juli jl. vastgesteld.

Totstandkoming

In de brief van 19 juni 2012 (Kamerstuk 31 125, nr. 12) heeft mijn ambtsvoorganger u laten weten dat Defensie met de centrales van overheidspersoneel afspraken wil maken over de overgang van defensiepersoneel naar een marktpartij in geval van uitbesteding en de rechtspositionele en arbeidsvoorwaardelijke overgangsregelingen die daarbij gelden. Dit schept duidelijkheid voor alle betrokkenen. Dit kader is nodig bij de uitvoering van sourcingtrajecten. Het beleidskader personele uitgangspunten en randvoorwaarden voor sourcingprojecten uit 2009 is hiermee komen te vervallen. Het defensiepersoneel is inmiddels op de hoogte gebracht van de vaststelling van het Sociaal Statuut Uitbesteding.

Inhoud

Als hoofdlijn geldt dat de betrokken medewerkers zoveel mogelijk overgaan naar de marktpartij en daar een passende functie krijgen. Wel acht Defensie het als goed werkgever van belang dat langdurig zieken en medewerkers die kort voor pensionering zitten, een aparte positie hebben. Daarom gaan deze medewerkers in beginsel niet over naar de marktpartij. Zij blijven in dienst van Defensie en kunnen eventueel bij de marktpartij worden gedetacheerd. Voor de medewerkers die overgaan, wil Defensie de arbeidsvoorwaarden op zorgvuldige wijze regelen. Er zijn onder meer afspraken gemaakt over werkgarantie, loonaanvulling, compensatie van relevante secundaire arbeidsvoorwaarden en het opvangen van eventuele gevolgen voor het pensioen. Voor medewerkers die niet overgaan naar de marktpartij is het sociaal beleidskader (SBK) 2012 onverkort van toepassing. Het volledige Sociaal Statuut Uitbesteding is als bijlage bij deze brief gevoegd1.

Gevolgen voor lopende sourcingtrajecten

Met de totstandkoming van het statuut is aan een belangrijke voorwaarde voldaan voor de lopende sourcingtrajecten. Per project kunnen vanaf heden afspraken worden gemaakt over de specifieke personele gevolgen van de uitbesteding. Deze afspraken zijn tijdens de aanbestedingsfase ook relevant voor de definitieve doorrekening van de business case. Projecten die zich nog in de afwegingsfase bevinden, kunnen de nieuwe kaders ook al meenemen. De projecten waarbij al eerder tot uitbesteding besloten is, werken op dit moment uit wat de vaststelling van het statuut voor hen betekent. Ik kom hierop terug in de voortgangsrapportage van oktober a.s. In die rapportage zal ik ook het voorstel over de informatievoorziening over sourcing uitwerken, zoals toegezegd in het algemeen overleg over sourcing van 28 februari jl.

De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven