31 109 Evaluatie Wet BIBOB

Nr. 30 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 mei 2021

Hierbij bied ik u, conform het artikel 24 van de Wet Bibob, het jaarverslag van het Landelijk Bureau Bibob (hierna het LBB) over het jaar 2020 aan1. Het LBB maakt onderdeel uit van het agentschap Justis. Ook bied ik u het jaarverslag van de kwaliteitscommissie Bibob over het jaar 2020 aan2. De kwaliteitscommissie heeft een onafhankelijke positie en rapporteert rechtstreeks aan mij. De verslagen worden u gezamenlijk aangeboden.

Jaarverslag LBB 2020

De Wet Bibob heeft tot doel de integriteit van bestuursorganen te beschermen door te voorkomen dat het bestuursorgaan onbewust criminele activiteiten faciliteert. Het LBB heeft hierbij een belangrijke taak in de ondersteuning van bestuursorganen. Bestuursorganen kunnen bij complexe zaken het LBB verzoeken onderzoek te verrichten. Het LBB draagt zorgt voor een zorgvuldig en nauwkeurig advies, met uitgebreide onderbouwing. Daarnaast dient het bestuursorganen voor te lichten over de toepassing van de Wet Bibob.

Adviezen

Ondanks de coronapandemie heeft het LBB ongeveer hetzelfde aantal adviezen uitgebracht als het jaar ervoor. In 2020 bracht het LBB 268 adviezen uit (tegen 276 adviezen in 2019) en zijn 68 aanvullende adviezen verstrekt (tegen 72 aanvullende adviezen in 2019). Het grootste deel van de adviesaanvragen voor het LBB was, evenals in voorgaande jaren, afkomstig van gemeenten. Veruit de meeste adviesaanvragen hebben betrekking op de horecasector dan wel de bouwsector. Dat tijdens de coronapandemie de horecasector oververtegenwoordigd is in het aantal adviesaanvragen, lijkt verklaarbaar door de extra aandacht die bestuursorganen hebben voor noodlijdende horeca en de hogere risico’s op criminele inmenging als gevolg daarvan.

Het verstrekken van een advies binnen de wettelijke adviestermijn is van groot belang en ik waardeer het daarom zeer dat het LBB tijdens de coronapandemie een hoger percentage binnen de adviestermijn van 12 weken heeft afgegeven dan in 2019. Afgelopen jaar is 89% van de adviezen uitgebracht binnen de wettelijke adviestermijn van 12 weken, in 2019 was dit 85%.

Voorlichting

Per 1 augustus 2020 is de gewijzigde Wet Bibob (eerste tranche) van kracht, evenals de wijziging van het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens (Bjsg). Naar aanleiding hiervan heeft het LBB voorlichtingsmateriaal geactualiseerd en is nieuw voorlichtingsmateriaal voor afnemers opgesteld en gepubliceerd op de

website van Justis. Het LBB heeft in het najaar van 2020 aan zijn afnemers

een extra editie van de nieuwsbrief verstrekt die volledig was gewijd aan

de eerste tranche van de wetswijziging. Voor wat betreft voorlichting is met name de Winterschool noemenswaardig. In januari 2020 is een week lang voor bestuursorganen in verschillende workshops aandacht besteed aan onder andere vastgoedtransacties, subsidies, bouwen en overheidsopdrachten. Deze vorm van voorlichting werd zeer gewaardeerd. Daarom is het LBB reeds in de tweede helft van 2020 gestart met de voorbereidingen van een online Winterschool in 2021 welke inmiddels heeft plaatsgevonden, met onder meer aandacht voor de gevolgen van de wetswijziging. Ik acht het van groot belang dat bestuursorganen worden voorgelicht over hoe zij optimaal gebruik kunnen maken van de wijzigingen van de Wet Bibob en draag daarom de initiatieven van het LBB een warm hart toe.

Jaarverslag kwaliteitscommissie Bibob 2020

Jaarlijks beoordeelt de onafhankelijke kwaliteitscommissie Bibob de kwaliteit van Bibob-adviezen. In 2020 zijn 16 reguliere en 10 aanvullende adviezen van het LBB beoordeeld. Op basis van haar beoordelingen concludeert de Kwaliteitscommissie dat door het LBB over het algemeen heldere en kwalitatief hoogwaardige adviezen zijn uitgebracht. De structuur en opbouw van de adviezen zijn logisch en duidelijk. Ook heeft het LBB op zorgvuldige wijze de open en gesloten bronnen geraadpleegd alsook de juiste en bruikbare informatie geselecteerd die nodig was voor het opstellen van de adviezen. Deze informatie is op juiste wijze afgewogen. Voorts heeft het LBB over het algemeen de juiste gevaarsconclusie getrokken en deze goed onderbouwd. De adviezen zijn juridisch houdbaar en bruikbaar voor de bestuursorganen. Bovendien is gebleken dat het LBB in de meeste gevallen gedurende de behandeling van het advies contact heeft onderhouden met het bestuursorgaan. De Kwaliteitscommissie is over het algemeen dan ook tevreden over de kwaliteit van de verstrekte adviezen. De Kwaliteitscommissie doet enkele aanbevelingen die operationeel van aard zijn. Ik vind het belangrijk te blijven streven naar kwaliteit. Het LBB neemt deze aanbevelingen over.

De Minister voor Rechtsbescherming, S. Dekker


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven