31 066
Belastingdienst

nr. 84
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 januari 2010

Bij brief van 23 mei 2008 heeft de vaste commissie voor Financiën mij verzocht tweemaandelijks een set van gegevens te verstrekken die een indicatie geven van de resultaten van de Belastingdienst.

Bijgevoegd is de vijfde rapportage over 2009. De informatie betreft de periode van 1 januari tot en met 31 oktober. De uitkomsten zijn waar nodig voorzien van een toelichting.

In deze rapportage is reeds een belangrijk deel van de toezeggingen uit het Algemeen overleg van 26 november 2009 verwerkt (Kamerstuk 31 066, nr. 81).

De staatssecretaris van Financiën,

J. C. de Jager

Tweemaandelijkse rapportage Belastingdienst (Periode t/m oktober 2009)

1. Inleiding

Dit is de achtste tweemaandelijkse rapportage van gegevens over de Belastingdienst die periodiek aan de vaste commissie voor Financiën worden verstrekt.

Deze rapportage is gebaseerd op de productiecijfers t/m de maand oktober 2009.

Deze cijfers zijn afgeleid uit de productiesystemen van de Belastingdienst en voor enkele processen ook uit handmatige registraties.

Waar mogelijk worden de resultaten vergeleken met die van de periode t/m oktober 2008. In het geval deze gegevens niet of niet volledig aanwezig zijn, wordt vergeleken met jaarcijfers van 2007 en 2008.

De opbouw van de rapportage is gelijk aan die van de voorgaande.

Deze rapportage bestaat hoofdzakelijk uit niet-financiële informatie. Ten aanzien van deze niet-financiële informatie geldt in zijn algemeenheid dat daaraan niet dezelfde hoge betrouwbaarheidseisen gesteld kunnen worden als aan financiële verantwoordingsinformatie.

2. Belastingdienst in cijfers

In deze paragraaf worden enkele algemene kengetallen over de bedrijfsvoering van de Belastingdienst opgenomen. Het betreft de ontwikkeling van de personeelsomvang en het ziekteverzuim.

 2008 t/m oktober2009 t/m oktober
Personeel in fte’s (bezetting)30 95030 742
Ziekteverzuim (incl. langdurig verzuim)6,1%5,9%
Ziekteverzuim (excl. langdurig verzuim)5,4%5,1%

De personele bezetting is het afgelopen jaar iets gedaald.

Het ziekteverzuimcijfer, dat jaarlijks gerapporteerd in het Beheersverslag van de Belastingdienst wordt gerapporteerd, is inclusief het langdurig verzuim. Dit cijfer is over een reeks van jaren bezien vrij constant en varieert sinds 2003 tussen 5,8 en 6,8%. Het ziekteverzuim (incl. langdurig verzuim) is t/m oktober 2009 gedaald naar 5,9%.

Intern stuurt de Belastingdienst op het ziekteverzuimcijfer exclusief langdurig verzuim, de zgn. achmea-norm. Deze norm is gebaseerd op geslacht, leeftijd en schaalniveau van de medewerkers. Het principe daarbij is dat het verzuimpercentage toeneemt naarmate het werkniveau lager is (minder regelmogelijkheden en fysiek zwaar werk) en naarmate de gemiddelde leeftijd hoger ligt. De achmea-norm voor de Belastingdienst is op basis van het personeelsbestand vastgesteld op 5,1% voor 2009. T/m oktober is het ziekteverzuim (excl. langdurig verzuim) gelijk aan deze norm.

Definities:

De personeelsomvang wordt gemeten in fte’s (full time equivalents). Dat betekent dat deeltijdwerkers meetellen in verhouding tot een voltijdsaanstelling (36 uur). De aantallen betreffen alleen het personeel met een vast of tijdelijk dienstverband. Hiertoe worden niet de uitzendkrachten of de externe inhuur gerekend .

Het ziekteverzuim wordt gemeten over de laatste 12 maanden als percentage van de totale werkbare tijd (incl. langdurig verzuim en excl. zwangerschapsverlof).

Het ziekteverzuim volgens de achmea-norm wordt gemeten over de laatste 12 maanden als percentage van de totale werkbare tijd (excl. langdurig verzuim en excl. zwangerschapsverlof).

Verder worden een aantal kengetallen over de omvang van de belangrijkste werkstromen opgenomen.

 2008 t/m oktober2009 t/m oktober
Aantal behandelde aangiften47,3 mln. 42,5 mln 
Aantal voorlopige aanslagen11,2 mln. 12,5 mln  
Aantal voorlopige teruggaven3,3 mln. 3,7 mln  
Aantal uitgevoerde fiscale controles2,6 mln. 2,3 mln  
Aantal uitgevoerde controles gericht op de bescherming van de samenleving277 000247 000
Aantal uitbetaalde toeslagen8,0 mln. 8,3 mln 

Het aantal behandelde aangiften was in 2008 hoger dan in andere jaren als gevolg van een inhaalslag in de definitieve regeling van de inkomstenbelasting. Daarentegen is het aantal voorlopige aanslagen in 2009 hoger, omdat meer beschikkingen zijn opgelegd in de voorlopige regeling.

Het aantal uitgevoerde fiscale controles is gedaald ten opzichte van 2008. Enerzijds hangt dit samen met de vernieuwing van de toezichtsaanpak bij de belastingregio’s, waardoor o.a. het aantal kantoortoetsen daalt. Anderzijds is ook het aantal douanecontroles gedaald. Deze daling is gerelateerd aan de wereldwijde afname van het grensoverschrijdend goederenvervoer als gevolg van de economische crisis.

Definities:

De behandelde aangiften zijn de verwerkte aangiften voor de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, loon- en omzetbelasting, accijnzen, motorrijtuigenbelasting, zorgverzekeringswet en een aantal kleinere belastingsoorten.

De voorlopige aanslagen betreffen de inkomstenbelasting, de vennootschapsbelasting, de zorgverzekeringswet en de ziekenfondswet zelfstandigen. Aan het begin van het belastingjaar worden voorlopige aanslagen opgelegd om reeds gedurende het jaar de verwachte belastingopbrengst te kunnen innen. Ook na ontvangst van de aangifte worden voorlopige aanslagen opgelegd om, voorafgaand aan de risicoselectie en controle, reeds de financiële gevolgen te verrekenen.

De voorlopige teruggaven zijn de maandelijkse IB-teruggaven waarmee reeds gedurende het belastingjaar de geschatte aftrekposten (m.n. hypotheekrente) en de heffingskortingen worden uitbetaald.

De fiscale controles omvatten de kantoor- en veldtoetsen en de actualiteitsbezoeken voor de belastingen en de fiscale controles (invoerrechten en accijnzen) van de Douane.

De controles gericht op de bescherming van de samenleving worden uitgevoerd door de Douane op de naleving van voorschriften op het gebied van veiligheid, gezondheid, economie en milieu.

Het aantal uitbetaalde toeslagen betreft het aantal maandelijks uitbetaalde toeslagen (excl. de definitieve vaststellingen).

3. Dienstverlening

Voor de dienstverlening naar burgers en bedrijven worden een aantal kanalen ingezet, waaronder belastingtelefoon, website en inlichtingenbalies.

a. Belastingtelefoon

Voor de Belastingtelefoon worden de volgende gegevens verstrekt: het aantal belpogingen, de uitval als gevolg van overbelasting, het aantal beantwoorde telefoontjes en het bereikbaarheidspercentage.

 2008 t/m oktober2009 t/m oktober
Aantal belpogingen14 145 94716 220 074
Uitval overbelasting336 449644 402
Totaal beantwoord11 554 69111 754 263
Bereikbaarheid80%72%

Het totale telefoonaanbod t/m oktober is in vergelijking met 2008 aanmerkelijk hoger (ruim 2 miljoen gesprekken).

Voor de bereikbaarheid geldt een norm van 80–85% gemiddeld over het kalenderjaar (begroting IXB 2009). Gelet op de huidige resultaten zal deze doelstelling in 2009 niet gerealiseerd worden.

De bereikbaarheid in de maanden september en oktober 2009 bedroeg respectievelijk 73% en 74%.

Definitie (totale aanbod):

De bereikbaarheid is het procentuele aandeel van burgers en bedrijven dat wordt geholpen door de BelastingTelefoon, ongeacht de wachttijd, wanneer zij een belpoging (in het keuzemenu) doen binnen de werktijden van de callcenters. In het percentage is ook het aanbod opgenomen van degenen die niet aan een keuze in het menu toekomen omdat het te druk is op het KPN-platform.

Daarnaast wordt per werkstroom (particulieren, ondernemingen, toeslagen en overig) inzicht gegeven in het aantal beantwoorde telefoontjes en het aantal daarmee samenhangende binnengekomen gesprekken.

Per werkstroom wordt het percentage aangenomen telefoontjes berekend. De definitie daarvan verschilt van de totale bereikbaarheid.

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Particulieren  
Totale aanbod6 650 7556 871 752
Totaal beantwoord5 417 2435 468 962
Aangenomen81%80%
Ondernemingen  
Totale aanbod2 435 0912 541 709
Totaal beantwoord2 067 1652 166 480
Aangenomen85%85%
Toeslagen  
Totale aanbod3 505 8014 221 226
Totaal beantwoord3 019 4083 119 106
Aangenomen86%74%
Overig  
Totale aanbod1 217 8511 181 820
Totaal beantwoord1 050 8751 096 059
Aangenomen86%93%

Definitie (per werkstroom):

Het percentage aangenomen gesprekken is het procentuele aandeel van burgers en bedrijven dat wordt geholpen door de BelastingTelefoon, ongeacht de wachttijd en binnen de werktijden van de callcenters. In dit percentage is niet het aanbod meegenomen van degenen die niet aan een keuze in het menu toekomen omdat het te druk is op het KPN-platform (hiervan is per definitie niet bekend welke werkstroom het betreft).

b. Afhandeling complexe vragen (frobo’s)

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Aantal frobo’s1 968 2521 775 417
Waarop tijdig gereageerd91%94%

De telefonische vragen die de Belastingtelefoon niet in het eerste contact kan beantwoorden worden als een zogeheten frontoffice-backoffice bericht (frobo) doorgegeven aan de belastingkantoren en aan de dienst Toeslagen. In ongeveer de helft van de gevallen betekent dit dat de klant vanuit het backoffice (belastingkantoren en kantoor Toeslagen) wordt teruggebeld. De andere helft betreft door de Belastingtelefoon ontvangen verzoeken om uitstel en verzoeken om formulieren, verklaringen en duplicaat aangifte- of aanslagbiljetten te verstrekken. Deze verzoeken worden in een massaal, geautomatiseerd, proces ook als frobo afgehandeld en geregistreerd.

De Belastingdienst heeft als doelstelling (begroting IXB 2009) dat bij 85 tot 90% van deze berichten binnen twee werkdagen actie wordt ondernomen naar de klant. Tot en met oktober 2009 is voor het totale aanbod van frobo’s deze norm overschreden.

Definitie:

Een reactie op een frobo-bericht geldt als tijdig, als de eerste actie (belpoging) om in contact te komen met de belastingplichtige binnen 2 werkdagen na ontvangst van de frobo is uitgevoerd. Voor frobo’s betreffende uitstel en formulieren, geldt dit voor het verwerkingsmoment in het geautomatiseerde systeem.

Daarnaast wordt per werkstroom (belastingen, toeslagen en massaal) inzicht gegeven in het aantal frobo’s en het percentage binnen 2 werkdagen afgehandelde verzoeken.

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Belastingen  
Aantal frobo’s705 668739 176
Waarop tijdig gereageerd95%93%
Toeslagen  
Aantal frobo’s261 452174 373
Waarop tijdig gereageerd54%83%
Uitstel, formulieren, etc.  
Aantal frobo’s1 001 132861 868
Waarop tijdig gereageerd97%97%

In 2008 was de lage score bij de tijdige afdoening van frobo’s bij toeslagen aanleiding om op dit proces een aantal beheersmaatregelen te nemen. Daardoor is de score inmiddels aanmerkelijk verbeterd.

c. Baliebezoek

Naast het telefonische kanaal komen ook veel belastingplichtigen voor inlichtingen en ondersteuning naar de balies van de belastingregio’s.

Het baliebezoek is t/m oktober met ruim 5% gegroeid t.o.v. dezelfde periode van 2008.

Het aantal baliebezoekers was voor 2009 geprognosticeerd op ca. 900 000, maar dit aantal zal waarschijnlijk worden overschreden.

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Aantal bezoekers balie841 000884 000

Definitie:

Het aantal bezoekers wordt gerapporteerd op basis van de registratie tijdens de openingstijden van de belastingkantoren.

d. Website

Voor bezoekers aan de website wordt gestreefd naar een bereikbaarheid van 24 uur per dag, 7 dagen per week, met een zo beperkt mogelijke uitval vanwege onderhoud.

Bij de cijfers wordt onderscheid gemaakt naar de beschikbaarheid van de algemene Belastingdienst website, de Douane website, de Toeslagen website en het persoonlijk domein voor ondernemingen (mijn.belastingdienst.nl).

Uit de cijfers blijkt dat de websites vrijwel continu bereikbaar zijn.

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Belastingdienst website100,0%100,0%
Douane website99,9%100,0%
Persoonlijk domein99,3%99,8%
Toeslagennb100,0%

Definitie:

Beschikbaarheid is uitgedrukt als percentage van het aantal gelukte pogingen om vanuit een internet-aansluiting de startpagina van de website van de Belastingdienst op te roepen. Voor het persoonlijk domein geldt tevens dat het mogelijk moet zijn om aangiften en andere berichten in te sturen naar de Belastingdienst. De beschikbaarheid wordt in opdracht van de Belastingdienst gemonitord door een extern bureau.

4. Bezwaar- en beroepschriften en klachten

a. Bezwaarschriften

Per werkstroom worden het aantal ontvangen en het aantal afgehandelde bezwaarschriften gepresenteerd, evenals het percentage tijdig afgehandelde bezwaarschriften.

Ontvangen bezwaarschriften:

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Totaal364 855321 628
   
Inkomstenbelasting235 687199 219
WAZ / ZFW14 9383 237
Overige belastingen67 02667 138
Toeslagen47 20452 034

Afgedane bezwaarschriften:

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Totaal350 693376 997
   
Inkomstenbelasting230 644244 562
WAZ / ZFW16 3755 305
Overige belastingen75 19069 389
Toeslagen28 48457 741

Percentage tijdig afgedane bezwaarschriften:

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Totaal83%86%
   
Inkomstenbelasting86%82%
WAZ/ZFW89%92%
Overige belastingen88%95%
Toeslagen45%95%

De rapportage over de fiscale bezwaarschriften betreft de bezwaarschriften tegen definitieve aanslagen en navorderingsaanslagen. De Belastingdienst heeft als interne norm dat minimaal 95% van de bezwaarschriften tijdig wordt afgedaan. Gelet op de huidige resultaten zal deze doelstelling in 2009 niet gerealiseerd kunnen worden.

Definitie:

Bezwaarschriften zijn tijdig afgehandeld als afhandeling plaatsvindt binnen de daarvoor geldende wettelijke termijn (AWB). Dit betekent een afhandelingstermijn van 6 weken, met de mogelijkheid van eenzijdige verdaging van 4 weken, of een afwijkende termijn in overleg met de belastingplichtige/toeslaggerechtigde.

b. Beroepschriften

Per werkstroom worden het aantal ontvangen en het aantal afgehandelde beroepschriften gepresenteerd, evenals het percentage afgedane beroepschriften waarbij de belastingplichtige in het gelijk werd gesteld.

Naar aanleiding van de toezegging in het algemeen overleg van 26 november 2009 is tevens een tabel toegevoegd met het percentage afgedane beroepschriften waarbij de belastingplichtige gedeeltelijk in het gelijk werd gesteld.

Ontvangen beroepschriften (exclusief de ingetrokken beroepschriften):

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Totaal4 9584 370
   
Inkomstenbelasting2 4051 808
Omzetbelasting365454
Motorrijtuigenbelasting251117
Douane305174
Overige belastingen1 1961 108
Toeslagen436709

Afgedane beroepschriften:

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Totaal5 0434 889
   
Inkomstenbelasting2 4732 299
Omzetbelasting440474
Motorrijtuigenbelasting319291
Douane311258
Overige belastingen1 2221 221
Toeslagen278346

Percentage afgedane beroepschriften waarbij de belastingplichtige geheel in het gelijk werd gesteld:

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Totaal28%28%
   
Inkomstenbelasting30%26%
Omzetbelasting33%36%
Motorrijtuigenbelasting21%22%
Douane18%27%
Overige belastingen33%33%
Toeslagen13%18%

Percentage afgedane beroepschriften waarbij de belastingplichtige gedeeltelijk in het gelijk werd gesteld:

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Totaal16%17%
   
Inkomstenbelasting15%17%
Omzetbelasting18%24%
Motorrijtuigenbelasting31%19%
Douane5%8%
Overige belastingen19%19%
Toeslagen4%6%

Definitie:

Het percentage afgedane beroepschriften waarbij de belastingplichtige in het gelijk werd gesteld, betreft de beroepschriften waarbij de belastingplichtige door de rechtbank of het gerechtshof geheel in het gelijk wordt gesteld. Beroepschriften waarbij de belastingplichtige deels in het gelijk wordt gesteld tellen hierin niet mee.

c. Klachten

Per werkstroom worden het aantal ontvangen en het aantal afgehandelde klachten gepresenteerd, evenals het percentage tijdig afgehandelde klachten.

Ontvangen klachten:

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Totaal13 52011 639
   
Toeslagen5 8964 619
Belastingregio’s6 3165 575
Overig1 3081 445

Afgedane klachten:

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Totaal13 52611 881
   
Toeslagen6 2354 924
Belastingregio’s6 1785 587
Overig1 1131 370

Percentage tijdig afgedane klachten:

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Totaal85%93%
   
Toeslagen78%89%
Belastingregio’s89%95%
Overig98%99%

De Belastingdienst heeft als interne norm dat minimaal 98% van de klachten tijdig wordt afgedaan. Gelet op de huidige resultaten zal deze doelstelling in 2009 niet gerealiseerd worden.

Definitie:

Klachten zijn tijdig afgehandeld als afhandeling plaatsvindt binnen de daarvoor geldende wettelijke termijn (AWB). Dit betekent een afhandelingstermijn van 6 weken, met de mogelijkheid van eenzijdige verdaging van 4 weken, of een afwijkende termijn in overleg met de belastingplichtige.

5. Digitale formulieren

Ingediende aangiften inkomstenbelasting (belastingjaar t-1):

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Digitaal8 413 8258 924 264
Papier962 4561 010 275

Veruit de grootste stroom digitale formulieren betreft de aangifte Inkomstenbelasting/PVV.

Zowel het aantal digitale als het aantal papieren aangiften is toegenomen. Uit onderzoek is gebleken dat enkele honderdduizenden aangiften zowel digitaal als op papier worden ingeleverd.

Overige digitale formulieren:

 beschikbaar vanaf 20082009 t/m oktober
Aanvraag Verklaring arbeidsrelatie (VAR)oktober 200843 58480 756
Bezwaarschriftjuli 200827 24279 226
Notaris aktenapril 20084 0874 429
Uitstel BPMoktober 20084712 013
Uitstel IB-aangiftejanuari 200850 000463 000
Verzoek stopzetten VA/VTjanuari 2009n.v.t14 238
Verzoek wijzigen toetsingsinkomenjanuari 2009n.v.t108 299

In 2008 is de Belastingdienst een pilot gestart waarbij 10 notariskantoren hun akten digitaal per e-mail kunnen aanbieden. Daarnaast zijn in 2008 digitale formulieren ter beschikking gesteld om via internet een bezwaarschrift in te dienen, voor het aanvragen van een VAR (verklaring arbeidsrelatie) en voor het aanvragen van uitstel voor de BPM (Belasting van personenauto’s en motoren) en voor het doen van de IB-aangifte.

Vanaf 2009 zijn de digitale formulieren «Stopzetten voorlopige aanslag voor heffingskortingen» en «Toetsingsinkomen wijzigen (vanwege ziektekosten of buitengewone uitgaven) beschikbaar gekomen.

6. Behandeling van aangiften, uitstelverzoeken, OB/LH-nummers en VAR-verzoeken

Percentage burgers dat tijdig (voor 1 april) de IB-aangifte instuurt:

 200720082009
Aantal aangiftebrieven9 500 0009 400 0008 400 000
Aantal voor 1 april ingezonden aangiften (garantieposten)6 400 0006 900 0007 000 000
Percentage67%74%83%

Tot 1 april is in 2009 een hoger aantal aangiften van belastingplichtigen ontvangen dan in de voorgaande jaren. Bij deze aangiften heeft de Belastingdienst vóór 1 juli een voorlopige beschikking afgegeven.

Aantal door de inspecteur behandelde aangiften (uitgeworpen risicoposten).

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Aantal door de inspecteur behandelde IB-aangiften van particulieren671 800582 000
Percentage van het totaal aantal behandelde IB-aangiften particulieren6%9%
   
Aantal door de inspecteur behandelde IB-aangiften van ondernemers189 200nb
Percentage van het totaal aantal behandelde IB-aangiften ondernemers10% 
   
Aantal door de inspecteur behandelde VPB-aangiften39 00034 000
Percentage van het totaal aantal behandelde VPB-aangiften9%6%

De aantallen in 2009 door de inspecteur van de Belastingdienst te behandelen aangiften bedragen volgens de begroting IXB 2009 500 000–700 000 (IB particulieren), 148 000–169 000 (IB ondernemers) en 31 000–35 000 (VPB). Met de tot en met oktober 2009 gerealiseerde aantallen ligt de Belastingdienst op koers om deze doelstellingen te halen of te overschrijden.

In vergelijking met 2008 worden in 2009 minder aangiften door de inspecteur behandeld. De vernieuwing in de toezichtsaanpak, waarvan deze beweging deel uitmaakt, is toegelicht in de begroting IXB 2009.

De jaarlijkse percentages zijn moeilijk met elkaar vergelijkbaar, omdat het totaal aantal behandelde aangiften jaarlijks sterk varieert. Dit is afhankelijk van het moment in het jaar waarop de piekverwerking van de automatische aanslagoplegging plaatsvindt. In 2008 was bij de aanslagoplegging van IB-aangiften sprake van een inhaalslag, waardoor in 2008 relatief veel aangiften zijn verwerkt.

De gegevens over de in 2009 door de inspecteur behandelde IB-aangiften van ondernemers zijn in deze rapportage niet beschikbaar vanwege problemen in de bestuurlijke informatievoorziening.

Aantal verzoeken tot uitstel van indienen aangifte

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Aantal verzoeken3,3 miljoen3,4 miljoen
   
Percentage afgewezen4,4%2,9%

De verzoeken tot uitstel van indienen van aangifte worden vrijwel uitsluitend in het eerste halfjaar gedaan. Het percentage afgewezen verzoeken is afgenomen.

Percentage toekennen omzetbelasting- en loonheffingnummer binnen 5 werkdagen.

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Percentage binnen 5 werkdagen86%95%

Over de maanden september en oktober 2009 werd een tijdigheid van 97% resp. 99% gerealiseerd. De tijdigheid van het proces van registratie van nieuwe ondernemers is sinds 2007 aanzienlijk verbeterd.

In de begroting IXB 2009 is een streefwaarde opgenomen van 98% binnen 5 werkdagen. Gelet op de huidige resultaten zal deze doelstelling in 2009 niet gerealiseerd worden.

Percentage afdoen VAR-verzoeken binnen 5 werkdagen.

 2008 t/m oktober 2009 t/m oktober
Percentage binnen 5 werkdagennb92%

Bij het toekennen van de verklaringen arbeidsrelatie wordt ernaar gestreefd dat minimaal 90% van de aanvragen binnen 5 werkdagen wordt afgedaan (begroting IXB 2009).

De normering in 2009 is een andere dan in 2008. De norm van 90% in 2009 geldt voor alle VAR-aanvragen, terwijl in 2008 alleen de tijdige afdoening van de standaard-aanvragen werd gemeten. Deze standaard-aanvragen zijn aanvragen die snel kunnen worden afgedaan, omdat de Belastingdienst geen aanvullende informatie hoeft op te vragen en geen toezichtshandelingen hoeft te verrichten. Van de standaard-aanvragen werd in 2008 99% binnen 5 werkdagen afgedaan.

Definities:

Het percentage burgers dat tijdig de IB-aangifte instuurt, is het quotiënt van het aantal voor 1 april ingediende aangiften en het aantal door de Belastingdienst in januari verstuurde aangiftebrieven (uitnodigingen tot het doen van aangifte).

Het aantal door de inspecteur behandelde aangiften zijn de door het selectiesysteem als risicoposten aangemerkte aangiften, die door een toezichtmedewerker van de Belastingdienst worden gecontroleerd. Deze groep aangiften wordt tevens afgezet tegen het totale aantal aangiften.

Verzoeken tot uitstel van indienen aangifte worden in principe afgewezen als zij niet tijdig zijn ingediend, onvoldoende zijn onderbouwd of buiten de met belastingadviseurs overeengekomen uitstelregeling vallen.

De termijn voor het toekennen van een OB- of LH-nummer aan (nieuwe) ondernemers wordt bepaald vanaf de registratie van het eerste signaal (een belangrijk deel hiervan komt binnen via de Kamers van Koophandel) tot het verstrekken of bevestigen van het nummer aan de ondernemer of inhoudingsplichtige.

De termijn van afdoening van een VAR-verzoek geldt vanaf de binnenkomst van het verzoek (formulier) tot het opnemen van de beslissing in het registratiesysteem.

7. Toeslagen

7.1 Productie toeslagen

In het toeslagenproces worden de berichten van toeslaggerechtigden onderscheiden naar eerste aanvragen en naar mutaties en correcties. Voor beide soorten geldt op grond van de AWIR (algemene wet inkomensafhankelijke regelingen) een verwerkingstermijn van maximaal acht weken.

Tot en met oktober 2009 zijn voor toeslagjaar 2009 de volgende aantallen verwerkt:

 HuurtoeslagKindgebonden budgetKinderopvangtoeslagZorgtoeslag
Eerste aanvragen131 00020 00078 000304 000
waarvan verwerkt binnen acht weken 96% 95%96% 99%
Mutaties en correcties552 000135 000393 000877 000
waarvan verwerkt binnen acht weken 98% 99% 93% 99%

Een andere werkstroom waarbij de burger belang heeft bij een tijdige verwerking is het stopzetten van toeslagen van overledenen. Hiervoor is de norm dat dit binnen acht weken na melding bij de GBA is geëffectueerd.

Tot en met 31 oktober 2009 zijn voor de huur- en zorgtoeslag 106 000 berichten verwerkt. De verwerking was in nagenoeg alle gevallen binnen de normtijd.

7.2 Resultaten definitief toekennen toeslagjaar 2007

Vanaf september 2008 is de Belastingdienst bezig met het definitief toekennen van toeslagjaar 2007.

Tot en met 31 oktober 2009 zijn in totaal 6,8 mln. toeslagen 2007 definitief vastgesteld. Het betreft 5,3 mln. zorgtoeslagen, 1,2 mln. huurtoeslagen en 0,3 mln. kinderopvangtoeslagen.

De tot en met oktober definitief toegekende toeslagen 2007 kunnen als volgt worden uitgesplitst:

 HuurtoeslagKinderopvangtoeslagZorgtoeslag
Nabetalingen van te weinig ontvangen toeslagen 283 000 23% 119 000 39% 1 116 000 21%
waarvan:   
€ 0 – € 10010%15%10%
€ 100 – € 5008%17%10%
€ 500 – € 10004%4%1%
> € 10002%3%0%
Nihil 559 000 46% 67 000 22%2 456 000 46%
Invorderingen van te veel uitbetaalde toeslagen 367 000 30% 120 000 39%1 715 000 32%
waarvan:    
€ 0 – € 1003%15%11%
€ 100 – € 50011%14%18%
€ 500 – € 10006%5%2%
> € 100010%6%1%

Noot: Door afrondingsverschillen kan de som van de percentages in de onderverdeling verschillen van het totaalpercentage.

Het percentage definitieve toeslagen 2007 dat meer dan € 100 (naar boven of naar beneden) afwijkt van de voorlopige toeslag bedraagt 41% voor de huurtoeslag, 48% voor de kinderopvangtoeslag en 32% voor de zorgtoeslag.

7.3 Resultaten definitief toekennen toeslagjaar 2008

In juli 2009 is de Belastingdienst gestart met het definitief toekennen van toeslagjaar 2008.

Tot en met 31 oktober 2009 zijn in totaal 5,3 mln. toeslagen 2008 definitief vastgesteld. Het betreft 3,8 mln. zorgtoeslagen, 0,7 mln. kindertoeslagen, 0,7 mln. huurtoeslagen en 0,1 mln. kinderopvangtoeslagen.

De tot en met oktober definitief toegekende toeslagen 2008 kunnen als volgt worden uitgesplitst:

 HuurtoeslagKindertoeslagKinderopvangtoeslagZorgtoeslag
Nabetalingen van te weinig ontvangen toeslagen 138 000 20% 120 000 17% 19 000 38% 844 000 22%
waarvan:     
€ 0 – € 1007%6%17%12%
€ 100 – € 5007%9%17%10%
€ 500 – € 10004%1%3%1%
> € 10002%0%1%0%
Nihil 362 000 53%281 000 39% 11 000 22% 1 789 000 47%
Invorderingen van te veel uitbetaalde toeslagen 178 000 26% 326 000 45% 21 000 41% 1 181 000 31%
waarvan:     
€ 0 – € 1003%10%21%11%
€ 100 – € 50012%27%16%17%
€ 500 – € 10005%8%2%3%
> € 10007%0%1%0%

Noot: Door afrondingsverschillen kan de som van de percentages in de onderverdeling verschillen van het totaalpercentage.

Het percentage definitieve toeslagen 2008 dat meer dan € 100 (naar boven of naar beneden) afwijkt van de voorlopige toeslag bedraagt 37% voor de huurtoeslag, 45% voor de kindertoeslag, 39% voor de kinderopvangtoeslag en 31% voor de zorgtoeslag.

7.4 Vergelijking definitief toekennen toeslagjaren 2007 en 2008

Naar aanleiding van de toezegging in het algemeen overleg van 26 november 2009 is hieronder een tabel toegevoegd waarin de voortgang van het definitief toekennen van de toeslagen 2008 wordt vergeleken met de vergelijkbare periode in 2008 voor de toeslagen 2007.

Tot en met 31 oktober 2008 waren in totaal 4,8 mln. toeslagen 2007 definitief vastgesteld. Tot en met 31 oktober 2009 waren in totaal 5,3 mln. toeslagen 2008 definitief vastgesteld.

 HuurtoeslagKindertoeslagKinderopvangtoeslagZorgtoeslag
Definitief toekennen 2007 t/m oktober 2008760 000n.v.t. < 1 0004 083 000
Definitief toekennen 2008 t/m oktober 2009678 000727 00051 0003 814 000
Naar boven