nr. 83
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 januari 2010
Graag wil ik u informeren over het aantal procesverstoringen in 2009.
Zoals uit de halfjaarsrapportages over de vereenvoudiging van de Belastingdienst
blijkt is het aantal procesverstoring bij toeslagen waar burgers last van
hebben aanzienlijk gedaald. Ten opzichte van 2008 is het aantal procesverstoringen
in 2009 bijna gehalveerd.
Het verder terugdringen van de voor burgers en bedrijven merkbare gevolgen
van het procesverstoringen bij de Belastingdienst blijft mijn volle aandacht
hebben. Hiertoe is gekozen voor het structureel verbeteren van de testaanpak
en voor continuïteitsbevorderende maatregelen.
De aanscherping van het testen van programma’s en systemen van de
Belastingdienst heb ik aangekondigd in de tweede halfjaarsrapportage «Plan
van aanpak Vereenvoudigingsoperatie Belastingdienst» (brief van 30 mei
2008, Kamerstuk 31 066, nr. 48). Na een extern uitgevoerd onderzoek naar
de testfunctie van de Belastingdienst is een plan van aanpak «Verbetering
testaanpak ICT Belastingdienst» opgesteld, waaraan inmiddels systematisch
uitvoering wordt gegeven. Dat plan is mede gericht op vermindering van het
risico van procesverstoringen. In de vervolgrapportages van november 2008,
mei 2009 en december 2009 is melding gemaakt van concrete resultaten van de
verbeterde testaanpak doordat een aantal verstoringen kon worden voorkomen
of tijdig, dat wil zeggen vóór verzending aan burger of ondernemer,
kon worden hersteld. Wanneer zich toch nog verstoringen voordoen, leidt dat
zonodig tot een herijking of aanscherping van eerdergenoemd plan van aanpak.
Zo worden met ingang van het najaar 2009 meer fiscaal deskundigen ingezet
bij het testen en beoordelen van voorlopige aanslagen en andere producten
die aan burgers en ondernemers worden gezonden. In het verlengde hiervan zullen
ook belastingconsulenten bij deze activiteiten worden betrokken. Naar verwachting
zullen eventuele fouten hierdoor eerder kunnen worden gesignaleerd en opgelost,
voordat er aanslagen aan burgers en ondernemers worden gestuurd.
Voorts heb ik in mijn antwoord op Kamervragen van de leden Neppérus
en Remkes over voorlopige aanslagen (Kamerstukken II, 2009–1010, Aanhangsel
handelingen, nr. 236) uw Kamer gemeld dat de Belastingdienst in het kader
van de verrichte externe doorlichting van de IV-keten prioriteit geeft aan
de waarborging van de continuïteit van de processen.
Ondanks deze maatregelen zijn procesverstoringen – helaas –
nooit uit te sluiten. Zoals ik uw Kamer in het Algemeen overleg van 1 juli
2009 (Kamerstuk 31 066, nr. 74) heb gemeld komt dit door de massaliteit
van de processen van de Belastingdienst. Jaarlijks verzendt de Belastingdienst
ruim 100 miljoen documenten. Hoewel er alles aan wordt gedaan om dit te voorkomen
blijft het mogelijk dat procesverstoringen optreden, en als zo’n verstoring
optreedt dan gaat het soms om grote aantallen. In die gevallen is de inzet
erop gericht eventuele overlast (bijvoorbeeld extra vereiste handelingen)
bij burgers en bedrijven zoveel mogelijk te voorkomen. Ter illustratie wil
ik twee recente gevallen noemen die snel door de Belastingdienst zijn onderkend.
En waarbij de nodige herstelacties door de Belastingdienst zelf direct zijn
uitgevoerd.
Bij toeslagen kunnen burgers een betalingregeling treffen om teveel aangevraagde
toeslag in 24 maanden terug te betalen. Zij kunnen er daarbij voor kiezen
om de vordering te laten verrekenen met een lopende toeslag. In het huidige
toeslagenproces moet maandelijks een vergelijking worden gemaakt met de uit
te betalen voorschotten en de te verrekenen vorderingen. In december 2009
is deze handeling ten aanzien van zorgtoeslagvorderingen achterwege gebleven.
Hierdoor hebben de betrokken burgers in december 2009 het normale toeslagbedrag
ontvangen in plaats van het verlaagde bedrag. Dit is door de Belastingdienst
automatisch hersteld en de verrekeningen gaan weer plaatsvinden. Per saldo
ondervinden de burgers geen nadeel. De betreffende burgers krijgen een brief
waarin wordt uitgelegd wat er is gebeurd. In deze brief wordt ook aangegeven
dat de verrekening weer is opgestart, zonder dat de burger hiervoor actie
hoeft te ondernemen.
Verder is op 30 december 2009 gebleken dat de Belastingdienst een
bestand met onvolledige aanslag-, aangifte- en loongegevens van studenten
heeft geleverd aan DUO-IB-groep. De oorzaak lag in het feit dat een handmatige
handeling achterwege is gebleven, waardoor de Belastingdienst in het najaar
van 2009 geen actuele inkomensgegevens van studenten in het bestand heeft
verwerkt. Op 31 december 2009 heeft de Belastingdienst alsnog een correct
herstelbestand aangeleverd. De DUO-IB-groep bleek dit bestand echter niet
meer tijdig systeemtechnisch te kunnen verwerken, maar zal wel zorgen voor
de verdere afhandeling en eventuele tussentijdse betalingen verstekken aan
de betrokken studenten.
Om volledig te zijn wilde ik u hiervan op de hoogte stellen.
De staatssecretaris van Financiën,
J. C. de Jager