Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 maart 2020
Conform de toezegging aan uw Kamer informeer ik uw Kamer hierbij over de inzet, inrichting
en werkwijze van de nationale crisisstructuur bij de aanpak van brede maatschappelijke
consequenties van de uitbraak COVID-19 (coronavirus).
De situatie rondom het nieuwe coronavirus vraagt om een optimaal flexibele en wendbare
crisisorganisatie van de rijksoverheid die bestuurlijk en operationeel snel en slagvaardig
kan handelen. Vanwege de brede maatschappelijke consequenties (volksgezondheid, sociaal,
financieel, economisch) wordt de nationale crisisstructuur opgeschaald, conform het
Instellingsbesluit Ministeriële Commissie Crisisbeheersing 2016 (Stcrt. 2016, nr. 48258) en het Nationaal Handboek Crisisbesluitvorming. De Minister van Justitie en Veiligheid
is de coördinerend Minister voor crisisbeheersing. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding
en Veiligheid (NCTV) geeft invulling aan deze coördinerende verantwoordelijkheid van
de Minister. Overige ministeries vervullen rollen binnen die structuur, of vervullen
vanuit hun beleidsveld een eigen coördinerende rol, zoals het geval is met het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor de infectieziektebestrijding. Elk ministerie
neemt maatregelen op het eigen beleidsterrein om verdere uitbreiding van het coronavirus
te voorkomen en de maatschappelijke consequenties te beheersen.
Het Nationaal Crisiscentrum (NCC), ondergebracht bij de NCTV, is 24/7 informatieloket
en ondersteunt de nationale crisisstructuur en de daarbij betrokken partijen.
De Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb), onder voorzitterschap van de Minister-President,
besluit over het geheel van maatregelen en voorzieningen met het oog op een samenhangende
aanpak ter voorkoming van verdere verspreiding van het coronavirus en met het oog
op het beheersen van de maatschappelijke impact hiervan.
De Interdepartementale Commissie Crisisbeheersing (ICCb) is een Commissie waar Directeuren-Generaal
onder voorzitterschap van de NCTV adviezen maakt voor de MCCb. Zo nodig en mogelijk
neemt deze Commissie zelf besluiten.
Op uitnodiging kunnen deskundigen ICCb of MCCb bijwonen. Ten behoeve van de afstemming
met de veiligheidsregio’s heb ik aan voorzitters van de veiligheidsregio’s verzocht
om één a twee gemandateerde vertegenwoordigers namens de 25 veiligheidsregio’s aan
te wijzen die kunnen aansluiten bij MCCb en ICCb.
ICCb en MCCb worden ondersteund en geadviseerd door een Interdepartementaal Afstemmingsoverleg
(IAO). Dit IAO wordt naar behoefte ingezet en flexibel ingericht en samengesteld,
bijvoorbeeld voor informatievoorziening, beeld- en oordeelsvorming, advies over specifieke
aspecten, crisiscommunicatie of parlementaire verantwoording.
Het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie (NKC) is actief voor de organisatie en afstemming
van de publieks- en crisiscommunicatie op alle niveaus.
De gezamenlijke coördinatie en aanpak op operationeel-tactisch niveau is vormgegeven
via de werkwijze Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum-Nationaal (LOCC-N) / Landelijk Operationeel Team-Corona (LOT-C). Het gaat
hier om een multidisciplinair samenwerkingsverband tussen alle hulpverleningsdiensten,
defensie, bevolkingszorg, veiligheidsregio’s en ministeries.
Een grafische weergave van de crisisstructuur COVID-19 is als bijlage toegevoegd1.
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus