30 373 Vervoer gevaarlijke stoffen

Nr. 58 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 april 2015

De wettelijke meldplicht van incidenten met gevaarlijke stoffen heeft als doel om de risico’s als gevolg van een incident te beperken en te leren van deze incidenten door nader onderzoek te doen. Bedrijven en vervoerders moeten deze meldingsplicht naleven. De meldingen moeten worden gedaan aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) die hierop ook toezicht houdt. De berichtgeving in de media eind maart 2015 suggereerde dat incidenten met gevaarlijke stoffen niet worden gemeld en dat er geen toezicht is op de naleving van de meldplicht. Met dit schrijven ga ik in op de feitelijke situatie en op de rol en het toezicht van de ILT op deze meldplicht.

De verplichting tot het melden van incidenten met gevaarlijke stoffen is neergelegd in artikel 47 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen. Daarin is bepaald dat degene die een vervoershandeling verricht voorvallen, waardoor gevaar voor de openbare veiligheid is ontstaan of is te duchten, of ongevallen direct meldt aan Onze Minister. Concreet betekent dit, dat alle incidenten met gevaarlijke stoffen direct gemeld moeten worden bij het Meld en Informatiecentrum van de ILT. Per 1 april 2015 is artikel 47 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen aangepast. Dit betekent dat verder vervoer na het melden van een incident met gevaarlijke stoffen niet is toegestaan totdat de ILT heeft beoordeeld of verder vervoer veilig is.

Om de naleving van de meldplicht van incidenten met gevaarlijke stoffen te bevorderen, heeft de ILT de laatste jaren aandacht besteed aan de meldplicht en het achterliggende doel van de plicht om te leren van incidenten met gevaarlijke stoffen. De meldplicht is een vast agendapunt op de reguliere overleggen die ILT met brancheorganisaties heeft. Daarnaast zijn er speciale sectorbijeenkomsten georganiseerd en heeft de ILT het onderwerp onder de aandacht gebracht bij de jaarlijkse dag van de Commissie Transport Gevaarlijke Goederen en bij het Landelijk Expertise Centrum Transportveiligheid.

Naast de meldplicht is men op grond van internationale regelgeving1 ook verplicht incidenten van meer ernstige omvang te rapporteren. Deze rapportage moet worden gedaan binnen een maand nadat het incident zich heeft voorgedaan. De ILT communiceert actief over de verplichting tot het melden en rapporteren van incidenten met gevaarlijke stoffen en treedt handhavend op indien niet wordt gemeld. De inrichting van een meld- en registratieloket voor gevaarlijke stoffen in 2014 bij het Meld- en Informatiecentrum van de ILT vergemakkelijkt het melden van incidenten met gevaarlijke stoffen.

De acties van de ILT en de inrichting van een centraal meldpunt bij het Meld- en Informatiecentrum van de ILT hebben effect. Er is een stijgende lijn merkbaar in het aantal meldingen dat binnenkomt bij de ILT. Niettemin blijft verdere aandacht nodig om de naleving van de meld- en rapportageplicht te vergroten met het oog op een permanente verbetering van de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke stoffen.

De ILT blijft voorlichten over de meld- en rapportageplicht om de bekendheid over de plicht en het Meld- en Informatiecentrum van de ILT te vergroten en zodoende de naleving te bevorderen. Daarnaast zet de ILT andere interventies in. De ILT heeft en maakt verdere afspraken met de andere (handhaving)partners, zoals politie, brandweer en Rijkswaterstaat om de ILT te informeren over incidenten met gevaarlijke stoffen. Meldingen die bij andere instanties binnenkomen, ontvangt de ILT op deze wijze alsnog. Bij het niet-melden of rapporteren van een incident met gevaarlijke stoffen treedt de ILT strafrechtelijk of bestuursrechtelijk handhavend op.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

De internationale voorschriften zijn neergelegd in de Regelingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (VLG, VSG, VBG, bijlage 3/4, randnummer 1.8.5).

Naar boven