30 373
Vervoer gevaarlijke stoffen

nr. 41
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 maart 2010

In het Algemeen Overleg met uw Kamer op 9 februari jl. over diverse spoorzaken heb ik toegezegd de Kamer schriftelijk te zullen informeren over de stand van zaken bij de uitvoering van de motie Van Gent c.s. over warme-BLEVE-vrij (WBV) samenstellen van treinen met gevaarlijke stoffen.

De motie Van Gent, Roefs, Poppe (Kamerstuk 30 373, nr. 33) «roept de regering op zich maximaal in te spannen om tot concrete afspraken met het bedrijfsleven te komen over BLEVE-vrij rijden, en maatregelen om herroutering te bevorderen nadrukkelijk als alternatief achter de hand te houden».

In mijn brief van 18 februari jl. aan de Kamer (Kamerstuk 30 373, nr. 40) over de voortgang van het Basisnet Vervoer Gevaarlijke Stoffen heb ik het belang aangegeven van de medewerking van het bedrijfsleven bij de totstandkoming van vrijwillige afspraken over het veiliger samenstellen van treinen, het «warme BLEVE vrij» rijden van treinen1. Het bedrijfsleven levert hiermee een grote maatschappelijke bijdrage aan het verminderen van de risico’s op en langs het spoor. Op basis van de uitgevoerde onderzoeken en gemaakte afspraken constateer ik dat het WBV samenstellen van de meeste treinen mogelijk is.

Van de meeste betrokken bedrijven (verladers en vervoerders die de betreffende gevaarlijke stoffen over het spoor laten vervoeren) heb ik inmiddels schriftelijke toezeggingen ontvangen dat zij zich maximaal zullen inspannen om zoveel mogelijk treinen WBV samen te stellen. Het Kabinet streeft ernaar om deze toezeggingen in één convenant vast te leggen. Hierover wordt momenteel overlegd met het bedrijfsleven. De planning van Basisnet Spoor is niet afhankelijk van het moment waarop het convenant gereed is.

Daarnaast zullen Rijk en bedrijfsleven zich inspannen om tot internationale afspraken over WBV samenstelling van treinen te komen. Het zal evenwel niet eenvoudig zijn om alle betrokken landen (snel) over te halen om mee te doen.

De optie om (sommige) vervoersstromen te herrouteren, zoals in de motie Van Gent c.s. is gevraagd, wordt meegenomen bij het uitwerken van het Ontwerp Basisnet Spoor. Daarvoor verwijs ik u naar mijn eerdergenoemde brief van 18 februari jl. aan uw Kamer. Zo wordt de toezegging van Shell en BP, om hun LPG-vervoer zoveel mogelijk via de Betuweroute te laten rijden, verwerkt in het Ontwerp Basisnet Spoor.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Een trein is WBV samengesteld als de afstand tussen een wagon met brandbaar gas en een wagon met zeer brandbare vloeistof groter is dan 18 meter. De kans op een plasbrand die gecombineerd gaat met een gasexplosie – een Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion (warme BLEVE) – wordt daarmee heel klein.

Naar boven