Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 maart 2015
Hierbij bied ik u, mede namens de Staatssecretaris van OCW, het rapport «Informatiegebruik
voor kwaliteitsverbetering» aan1, het resultaat van het onderzoek dat in opdracht van OCW is uitgevoerd door KBA/Oberon.
Internationaal onderzoek heeft uitgewezen dat scholen en instellingen met een cultuur
waarbij voortdurend bezien wordt hoe het beter kan, significant betere onderwijsopbrengsten
hebben dan scholen en instellingen zonder een dergelijke cultuur. Analyse van beschikbare
data speelt daarin een belangrijke rol. In het onderwijsverslag (voorjaar 2014)(Kamerstuk
33 750 VIII, nr. 107) heeft de Inspectie geconstateerd dat de hoeveelheid data op scholen weliswaar toeneemt,
maar dat het gebruik daarvan voor opbrengstgericht werken achter blijft.
Binnen de scholen/instellingen en sectororganisaties wordt veel ondernomen om de ambities
van de sectoren te realiseren, onder andere op het gebied van de kwaliteitszorgcyclus
op de school. De Staatssecretaris van OCW en ik ondersteunen de scholen hierbij. In
dat kader is het bijgevoegde rapport opgesteld. Onderzocht is welke informatie op
welke wijze wordt benut bij de continue kwaliteitsverbetering door po- en vo- scholen
en mbo-instellingen, en wat daarbij goede praktijken zijn. De casestudies zijn in
het rapport uitgewerkt als inspirerende schoolportretten. Uit zowel het literatuur-
als het praktijkonderzoek komen dezelfde succesfactoren naar voren. Van belang is
een kwaliteitsgerichte cultuur, ondersteund door een systematische en cyclische werkwijze,
waarbij leiderschap en eigenaarschap cruciaal zijn. Ook blijkt dat er geen onoverkomelijke
belemmeringen zijn op informatiegebied.
De resultaten van het onderzoek worden betrokken bij de uitwerking van de afspraken
over verbetering van de kwaliteit en kwaliteitszorg in de sectorakkoorden PO, VO en
MBO, en actief onder de aandacht gebracht van de scholen en instellingen, zodat zij
de inzichten en de goede voorbeelden kunnen benutten voor hun eigen praktijk.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M. Bussemaker