30 176 Functioneren Koninklijke Marechaussee

Nr. 27 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 december 2010

Zoals toegezegd tijdens de begrotingsbehandeling van het Ministerie van Veiligheid en Justitie op 25 november jl. informeer ik uw Kamer hierbij nader over het gevolg dat is gegeven aan de pilot uit 2006 waarbij de Koninklijke Marechaussee (Kmar) de bewakingstaak van politieregio Amsterdam-Amstelland heeft uitgevoerd voor verschillende objecten in de gemeente Amsterdam en Amstelveen.

Huidige taakverdeling

Het bewaken en beveiligen van objecten, maar ook personen en diensten is onderdeel van de reguliere politietaak. Onder normale omstandigheden is de politie prima toegerust om haar bewakings- en beveiligingstaken naar behoren uit te voeren. De inzet van de Kmar, buiten de daartoe speciaal aangewezen objecten en gebieden, komt in beginsel pas aan de orde indien er een kwantitatief of kwalitatief tekort is aan personeel of middelen. Bijvoorbeeld bij een verscherpte terreurdreiging of optreden in het hogere deel van het geweldsspectrum.

Bevindingen proef inzet Kmar

In de periode van 15 februari 2006 tot en met 30 juni 2006 is een proef gedaan met de uitvoering van de uitvoering van de bewakingstaken door de KMar in de vorm van bijstand op grond van artikel 58 van de Politiewet 1993. Het betrof 11 objecten waarvoor bewaking noodzakelijk was als gevolg van een verscherpte terreurdreiging. De pilot is in 2006 geëvalueerd. Uit de evaluatie is gebleken dat de Kmar in vergelijking met de uitvoering door regiokorps Amsterdam-Amstelland, de bewakingstaken op effectieve wijze heeft uitgevoerd en de wijze van uitvoering de kwaliteit en de doelmatigheid ten goede is gekomen.

Naar aanleiding van de positieve resultaten is in 2006 bezien of structurele samenwerking met de Kmar op het gebied van bewaken en beveiligen, wenselijk is. Verschillende alternatieven variërend van enkele kleine wijzigingen in de taakverdeling tot een volledige overheveling van de bewakingstaak naar de Kmar zijn daarbij geïdentificeerd. Aan de hand van verschillende criteria waaronder efficiency, kwaliteit, flexibiliteit en financiën zijn de alternatieven nader beschouwd. Hoewel uit de evaluatie is gebleken dat de Kmar zeer wel in staat is reguliere beveiligings- en bewakingstaken op effectieve en kwalitatief hoogwaardige wijze uit te voeren, heeft mijn ambtsvoorganger geconstateerd dat een overheveling van de objectbewakingstaak naar de Kmar de nodige organisatorische, formatieve en financiële consequenties heeft. Daarbij is eveneens in ogenschouw genomen dat verreweg de meeste bewakingsopdrachten worden uitgevoerd in en rond Den Haag. Het regiokorps Haaglanden heeft daarvoor een gespecialiseerde bewakings- en beveiligingseenheid gerealiseerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van speciaal voor dit doel opgeleide Buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA’s). Een eventuele herschikking of overheveling van taken bracht geen overwegende voordelen met zich mee1.

Bij de komende reorganisatie van het politiebestel zullen de mogelijkheden voor structurele samenwerking tussen de nationale politie en de Kmar op het gebied van bewaken en beveiligen nader worden onderzocht.

De minister van Veiligheid en Justitie,

I. W. Opstelten


XNoot
1

Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 30 557, nr. 10.

Naar boven