30 111 Topinkomens

Nr. 126 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 december 2021

Met deze brief informeer ik uw Kamer over de voortgang van het topinkomensbeleid van het kabinet in de (semi-)publieke sector. Overeenkomstig artikel 7.1 van de Wet normering topinkomens (WNT) is bij deze brief de WNT-jaarrapportage 20201 gevoegd met een overzicht van geconstateerde overtredingen en getroffen handhavingsmaatregelen (bijlage 1). In bijlage 2 geef ik een geactualiseerd overzicht van ingediende en gehonoreerde uitzonderingsverzoeken in het kader van de WNT. De Eerste Kamer der Staten-Generaal ontvangt een gelijkluidende brief.

Eind vorig jaar heeft u de resultaten ontvangen van de evaluatie van de WNT over de periode 2016–2020.2 In deze wetsevaluatie zijn de doeltreffendheid, de doelmatigheid en de neveneffecten van de WNT onderzocht. Een van de hoofdconclusies was, dat de WNT doeltreffend is in het tegengaan van bovenmatige bezoldigingen en ontslagvergoedingen in de (semi-)publieke sector, hetgeen o.a. blijkt uit het relatief geringe aantal gemelde en geconstateerde overtredingen. Uit de evaluatie blijkt ook dat de naleving van de openbaarmakingsplicht (met name het online publiceren van WNT-verantwoordingsgegevens) nog verbeterd kan worden. De onderhavige jaarrapportage 2020 past in het algemene beeld dat uit de evaluatie WNT naar voren komt.

1. Toezicht en handhaving 2020

De WNT-jaarrapportage 2020 (zie bijlage 1)3 omvat zowel nieuw gemelde overtredingen als een actualisatie van overtredingen uit eerdere WNT-rapportages die nog in behandeling zijn. Een belangrijk deel van de vermelde overtredingen is gesignaleerd door de accountant, die de facto fungeert als eerstelijns toezichthouder. De verschillende WNT-toezichthouders (tweede lijn, zijnde het CIBG, de Autoriteit Woningcorporaties, de Inspectie van het Onderwijs en de Eenheid Toezicht WNT) kunnen ook proactief toezicht uitoefenen of reageren op signalen die zij langs andere wegen ontvangen.

Ten opzichte van de WNT-jaarrapportage 2019 zijn er 41 nieuwe meldingen. De helft van deze nieuwe meldingen (21) betreft een overtreding van de openbaarmakingsplicht, de andere helft betreft overschrijdingen van het toepasselijke bezoldigingsmaximum. Er zijn geen nieuwe overtredingen van de normering van de ontslagvergoeding gemeld of geconstateerd.

Van de 41 nieuwe meldingen is de helft (21) nog in behandeling c.q. onderzoek, de andere helft (20) is afgehandeld (doorgaans is de betreffende overtreding ongedaan gemaakt zonder handhavingsmaatregelen).

2. Uitzonderingsverzoeken

Evenals voorgaande jaren treft u een geactualiseerd overzicht met de ontvangen en gehonoreerde uitzonderingsverzoeken op de WNT in bijlage 2 aan4. Sinds de vorige rapportage zijn twee nieuwe uitzonderingsverzoeken op grond van artikel 2.4 van de WNT gehonoreerd (WNT-maximum), en is één uitzonderingsverzoek op grond van art. 2.7 WNT (klasse-indeling) gehonoreerd.

3. Vaststelling Normenkader 2022 en regels voor verantwoording 2021

Jaarlijks wordt in het najaar een aantal besluiten genomen en regelingen geactualiseerd met het oog op de uitvoering van de WNT. Hieronder volgt een kort overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

Indexering bezoldigingsmaxima

Het algemeen bezoldigingsmaximum voor 2022 is vastgesteld op € 216.000. Op grond van de WNT wordt het bezoldigingsmaximum jaarlijks geïndexeerd en vastgesteld op basis van het CBS-cijfer voor de contractloonstijging bij de overheid in het voorgaande jaar en afgerond naar boven op duizendtallen. Ook de overige maxima voor onder meer toezichthoudende topfunctionarissen en interim-topfunctionarissen zijn geïndexeerd.5

Sectorregelingen

De sectorale regelingen voor de zorg, jeugdhulp en zorgverzekeraars, woningcorporaties, onderwijs, cultuur en de media en ontwikkelingssamenwerking zijn in november 2021 opnieuw vastgesteld. De indexering van de (eerder verlaagde) bezoldigingsmaxima per bezoldigingsklasse is vastgesteld en de regelingen zijn op een aantal kleine punten aangepast. De regelingen treden met ingang van 1 januari 2022 in werking.

Uitvoeringsregeling WNT

De Uitvoeringsregeling WNT bevat nadere regels ter uitwerking of verduidelijking van een aantal onderwerpen, zoals het bezoldigingsbegrip en de openbaarmakingsverplichting. Naar aanleiding van verzoeken om verduidelijking uit het veld, rechterlijke uitspraken e.d. wordt de regeling jaarlijks geactualiseerd.

Op 25 oktober 2020 heb ik de gewijzigde Uitvoeringsregeling WNT vastgesteld.6 Vanaf 1 januari a.s. moeten WNT-gegevens openbaar worden gemaakt voor elke topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.800 of meer per kalenderjaar. De ondergrens was € 1.700. Deze wijziging is nodig vanwege de verhoging van de maximale vrijwilligersvergoeding per kalenderjaar van € 1.700 naar € 1.800 (art. 2, zesde lid, Wet op de loonbelasting 1964). Hiermee is het bedrag opgenomen in de Uitvoeringsregeling WNT weer gelijk aan het bedrag van de vrijwilligersvergoeding zoals door de Belastingdienst wordt gehanteerd.

Controleprotocol

Per 1 juli 2021 is de Regeling Controleprotocol WNT 2021 in werking getreden. Hierin worden de controlewerkzaamheden beschreven die de accountant moet uitvoeren bij de WNT-verantwoording van WNT-instellingen over 2021. Het protocol is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Dit controleprotocol is minimaal gewijzigd ten opzichte van het vorige controleprotocol.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren


X Noot
1

De WNT-Jaarrapportage 2020 is gebaseerd op de jaarverslagen van de WNT-instellingen over het jaar 2020. Deze jaarverslagen worden in 2021 vastgesteld.

X Noot
2

Kamerstuk 30 111, nr. 125.

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
4

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven