29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

Nr. 610 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 juli 2015

In het Algemeen Overleg Spoor dat op 29 april 2015 (Kamerstuk 29 984, nr. 606) plaatsvond, is toegezegd u te informeren over de eventuele overname van de bedrijfsspooraansluitingen in beheer bij NS Spooraansluitingen BV door een andere marktpartij. Graag kom ik op mijn toezegging terug.

Strukton Rail BV (hierna: Strukton) heeft op 3 juli 2015 bekendgemaakt dat zij alle aandelen van de dochtermaatschappij NS Spooraansluitingen BV, tot dan in handen van NS Groep NV, van NS Groep NV heeft overgenomen. Dit betekent dat Strukton volledig eigenaar is geworden van NS Spooraansluitingen BV en alle binnen deze BV aanwezige activa en passiva, waaronder de contracten van NS Spooraansluitingen BV met de aangesloten bedrijven.

Voor het spoorgoederenvervoer is de overname een kans om de dienstverlening verder te verbeteren. Strukton ambieert om in samenwerking met de aangesloten bedrijven, voortbouwend op de met hen gesloten verhuurcontracten, de aansluitingen in stand te houden en zo mogelijk te verbeteren. Dit draagt bij aan de ambities in de Lange Termijn Spoor Agenda om het spoorgoederenvervoer aantrekkelijker en concurrerender te maken.

Mijn brief van 23 maart 2015 (Kamerstuk 29 984, nr. 587) schetste de wens van met name het verladende bedrijfsleven om het beheer van spooraansluitingen bij één partij met kennis van het beheer van spoorinfrastructuur onder te brengen. Daarop heeft de Spoorgoederentafel mij bij brief van 9 april 2015 aanbevolen om het gedeelte van spooraansluitingen dat gelegen is in de openbare ruimte onder te brengen in de aan ProRail voor de periode 2015–2025 toegekende beheerconcessie. In antwoord hierop is aan de Spoorgoederentafel medegedeeld dat dit niet in lijn is met de door mijn voorganger ingezette beleidslijn; zoals aangegeven in mijn brief van 14 oktober 2014 (Kamerstuk 29 984, nr. 565) heeft hij in 2008 (Kamerstuk 29 984, nr. 118) uitgesproken dat het beheer van particuliere, niet openbare bedrijfsspooraansluitingen geen overheidstaak is. Nu de overname een feit is en de verhuurcontracten met de aangesloten bedrijven in NS Spooraansluitingen BV blijven, verandert er voor de betreffende bedrijven niets.

Uit het advies van de Spoorgoederentafel en in diverse contacten met het bedrijfsleven blijkt zorg te bestaan over de borging van een mogelijk publiek belang. Er is in zoverre sprake van een publiek belang dat het blijvend goed functioneren van de spooraansluitingen – als onderdeel van de «last mile»-infrastructuur – een noodzakelijke voorwaarde is voor het bereiken van de ambities gesteld in de Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA). Dit publieke belang impliceert echter niet automatisch dat het eigendom van en het beheer over de spooraansluitingen in publieke handen zou moeten zijn.

Ook de Europese Commissie onderkent dat «last-mile»-infrastructuur een onmisbare schakel in de spoorweginfrastructuur voor goederenvervoer is. Momenteel onderzoekt de Europese Commissie of Europese initiatieven nodig zijn om de kwaliteit van deze infrastructuur te borgen. De Spoorgoederentafel is daarom verzocht om – mede op basis van het onderzoek van de Europese Commissie – zich in de materie te verdiepen en zo nodig met aanbevelingen te komen. Deze aanbevelingen zullen betrokken worden bij de bespreking van eventuele initiatieven van de Europese Commissie ten aanzien van deze infrastructuur met uw Kamer.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven