29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

Nr. 274 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 oktober 2011

Hierbij ontvangt u antwoorden op de vragen gesteld door de leden Haverkamp en Ormel (CDA) over de verstoringen op de lijn Arnhem–Winterswijk (Aanhangsel Handelingen 2011/12, nr. 499).

Tevens kom ik met deze brief tegemoet aan de toezegging over de activering van Prorail voor de spoorlijnen Arnhem–Winterswijk en Zutphen–Winterswijk die ik heb gedaan op 11 oktober 2011 bij het AO Spoor. In verband met het inwinnen van de benodigde informatie daarover, komt de beantwoording van de Kamervragen.

Op 11 oktober heb ik bij het AO Spoor d.d. 11 oktober 2011 de volgende toezegging gedaan:

«De Kamer wordt geïnformeerd over de activering van ProRail inzake het oplossen van de spoorproblematiek Arnhem – Winterswijk en Zutphen–Winterswijk en de daarbij horende oplossingstermijn»

Zoals ik in het antwoord op vraag 4 van bovenstaande Kamervragen heb aangegeven heeft ProRail met de betrokken vervoerder en overheden het initiatief al opgepakt om, onder leiding van het lijnteam, met een gezamenlijke aanpak de verstoringen terug te dringen op de lijn Arnhem–Winterswijk. De genomen maatregelen en de nog te nemen maatregelen zijn daarin beschreven.

Voor wat betreft de lijn Zutphen–Winterswijk is in het bestuurlijk overleg tussen provincie Gelderland, Stadsregio Arnhem–Nijmegen, Syntus en Prorail in september 2011 besloten tot een uitbreiding van het lijnteam naar een concessieteam. Doel hiervan is door een intensieve aanpak ook samen te werken aan een verbetering van de prestaties op de andere lijnen uit hetzelfde concessiegebied. Arnhem–Winterswijk was al onderdeel van het werkpakket van dit lijnteam, maar wordt nu uitgebreid met Zutphen–Winterswijk en Tiel–Arnhem. Gezien de eerdere successen van dit lijnteam bij Arnhem- Winterswijk, heb ik vertrouwen in de toekomst voor de spoorlijn Zutphen–Winterswijk. Winst op Zutphen–Winterswijk kan met name gevonden worden in het vergroten van de dienstregeling waardoor punctualiteit en het percentage gehaalde aansluitingen in Zutphen zullen stijgen. Daarnaast wordt een snelheidsbeperking als gevolg van de infrastructuur lay-out aangepakt en zal er nieuw materieel gaan rijden dat hogere snelheden kan halen dan het huidige materieel.

De minister van Infrastructuur en Milieu,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven