nr. 167
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 februari 2009
Hierbij bied ik u ter informatie aan het Vervoerplan 2009 van de Nederlandse
Spoorwegen en het Beheerplan 2009 van ProRail1.
Ik heb ingestemd met de onderdelen van het Vervoerplan 2009 en het Beheerplan
2009 welke aan instemming zijn onderworpen en als zodanig in de bijgevoegde
documenten zijn aangegeven.
Naar aanleiding van eerdere versies van beide plannen heb ik uitvoerig
met NS en ProRail overlegd over hun ambities voor 2009 en de onderbouwing
daarvan. Het belang van de reiziger stond hierbij voor mij voorop. NS en ProRail
hebben hun plannen naar tevredenheid aangepast, waardoor ik ermee kan instemmen.
Vanwege het belang dat ik hecht aan blijvende kwaliteitsverbetering zijn
op mijn aandringen de grenswaarden van de volgende indicatoren naar boven
aangepast: «klantoordeel op tijd rijden», «klantoordeel
informatie bij ontregelingen in de trein» en «klantoordeel sociale
veiligheid». Punctualiteit blijft ingesteld op 87%. NS heeft
nu al aangegeven dat het bereiken hiervan onder druk staat door de wijzigingen
in de Dienstregeling 2009. NS is volop bezig aanpassingen door te voeren en
hoopt in de loop van het jaar de punctualiteit weer op orde te hebben.
In het beheerplan zijn de prestatie-indicatoren en bijbehorende grenswaarden
van ProRail opgenomen. In lijn met de aanbevelingen uit de onderzoeken van
HCG en McKinsey is een aantal indicatoren vervangen door nieuwe indicatoren.
Dat geldt voor de kwaliteit van de informatievoorziening en de kwaliteit van
de capaciteitsverdeling. Met het oog op de continuïteit zijn ook de oude
indicatoren ter informatie en ter vergelijking opgenomen. In het Beheerplan
2010 zullen eveneens een aantal indicatoren worden vervangen en worden toegevoegd.
Het Beheerplan 2009 geeft daar reeds inzicht in. Het betreft onder andere
de introductie van de Kernprestatieindicator (KPI) «Treinpad».
Eveneens in lijn met de aanbevelingen van McKinsey wordt een nieuw
klanttevredenheidsonderzoek ontwikkeld. Dit heeft geleid tot een nieuw «dashboard».
Belangrijk aandachtspunt is het programma toegankelijkheid. Daarvoor geldt
namelijk dat de voor 2008 afgesproken prestatie niet is gerealiseerd. Dat
heeft gevolgen voor de ambitie voor 2009 die daardoor ook beneden het niveau
van het vorige beheerplan ligt. Bij de verantwoording over 2008 zal het niet
realiseren van de ambitie voor 2008 aan de orde komen. Anderzijds is de versnelling
om 220 stations al in 2020 100% toegankelijk te maken wel verwerkt
in die indicator. Daarmee is deze versnelling ook zichtbaar geworden in het
beheerplan.
Positief is ook de ambitie ten aanzien van de beschikbaarheid. De grenswaarde
van 99,43% in 2008 is voor 2009 opgehoogd naar 99,49% en stijgt
in 2010 verder naar 99,50%. Deze verbetering is het gevolg van een
te realiseren daling van de storingstijd.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings