nr. 20
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 mei 2005
Met veel genoegen heb ik kennis genomen van het oordeel van de Commissie
voor de Rijksuitgaven in haar brief van 27 april jl. dat er, in het Algemeen
Overleg op 2 en 3 maart jl. en het plenaire debat van 29 maart jl.,
een vruchtbare gedachtewisseling over de VBTB-evaluatie en het IBO regeldruk
en controletoren heeft plaatsgevonden. U heeft mij in die brief gevraagd u
te informeren over de wijze waarop de (met algemene stemmen aanvaarde) moties,
ingediend tijdens de tweede termijn van het debat over het IBO regeldruk en
controletoren en over de evaluatie van VBTB op 31 maart 2005, zullen
worden uitgevoerd.
Comply or explain
De voorzitter van de commissie voor de Rijksuitgaven vraagt in het bijzonder
naar de uitvoering van de motie Douma (Tweede Kamer 2004–2005, 29 949,
nr. 11), over de zogeheten «comply or explain» exercitie
en het tijdschema terzake. In haar brief spreekt de commissie de verwachting
uit dat de verzending van de brieven zodanig zal plaatsvinden dat het de Kamer
(en haar vaste commissies) mogelijk maakt voor het zomerreces haar wensen
met betrekking tot de begrotingen kenbaar te maken.
Zoals gemeld bij brief van 9 maart (Tweede Kamer 2004–2005,
29 949 en 29 950, nr. 5) zal ik binnenkort – geïnspireerd
door het overleg met de Tweede Kamer alsmede de motie Douma – met alle
individuele ministers kijken naar de doelformuleringen van de begrotingsartikelen
en mogelijke outcome- en output-indicatoren. De basisgedachte daarbij is om gegevens over outcome en output op te nemen,
indien die zinvol en relevant zijn. Indien geen zinvol en relevante gegevens
over outcome, maar ook niet over output kunnen worden opgenomen zullen, zoals
afgesproken, de ministers de Kamer hiervan op de hoogte stellen.
Het is van groot belang dat deze belangrijke stap ter verdere verbetering
van VBTB zorgvuldig wordt uitgevoerd, waarbij kwaliteitsverhoging van beleidsinformatie
in begrotingen en jaarverslagen voorop staat. De gesprekken worden
thans ambtelijk, tot het niveau van DG/SG-overleggen, voorbereid. De gesprekken
met mijn collega's zijn gepland vanaf half mei tot half juni. Aansluitend
zullen de ministers de Kamer nog voor het zomerreces informeren indien gegevens
over outcome en output niet kunnen worden opgenomen.
Voorts wordt ten behoeve van de kwaliteitsverbetering van de begrotingsteksten
proefgedraaid met een verbeterd «format», waarin een verbeterde
koppeling wordt gelegd tussen de doel-middel relaties in de begroting.
Verdiepingshoofdstuk
Op grond van de motie Mastwijk (Tweede Kamer 2004–2005, 29 949,
nr. 14) inzake het verdiepingshoofdstuk kan gemeld worden dat de «oude»
verdiepingsbijlage wordt omgezet in een verdiepingshoofdstuk in de begroting.
Tijdens de AO's en het debat heeft de Kamer benadrukt de verdiepingscijfers
bij de begroting van groot belang te achten voor de uitoefening van haar budgetrecht.
Gezien de importantie van deze gegevens voor de Kamer is geen nadere selectie
van gegevens uit de huidige verdiepingsbijlage voorgesteld, maar is voorgeschreven
dat alle gegevens uit de verdiepingsbijlage in de begroting 2006 worden opgenomen
in het verdiepingshoofdstuk. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan uw wens om
deze informatie in de gedrukte begrotingsstukken op te nemen. De Rijksbegrotingsvoorschriften
2006 zijn reeds aangepast conform de bovenstaande beschrijving.
Controle op totstandkoming van niet-financiële informatie
en verantwoording van de rechtmatigheid in de bedrijfsvoeringsparagraaf
Momenteel wordt gewerkt aan de uitwerking van de afspraken uit de brief
van 9 maart (Tweede Kamer 2004–2005, 29 949 en 29 950,
nr. 5), inclusief de moties Mastwijk c.s. (Tweede Kamer 2004–2005,
29 949 nr. 9) en Balemans c.s. (Tweede Kamer 2004–2005, 29 949
nr. 13) over de controle van de totstandkoming niet-financiële informatie
en de verantwoording van de rechtmatigheid in de bedrijfsvoeringsparagraaf
en de controle hierover. Op dit moment worden hiertoe de benodigde wijzigingen
in de relevante wet- en regelgeving voorbereid. De voorstellen tot wetswijziging
zullen met u worden besproken. Voor de bedrijfsvoeringsparagraaf en de getrouwbeeldverklaring
geldt dat deze worden ingevoerd over het verslagjaar 2006.
Single Audit
In antwoord op de motie Douma over single audit (Tweede Kamer 2004–2005,
29 949 nr. 12) zal begin juni een brief aan de Tweede Kamer worden
verzonden.
In mijn reactie op de rapporten van de Algemene Rekenkamer «Staat
van de beleidsinformatie» en «Rijk verantwoord 2004» die
op 19 mei aan de Tweede Kamer worden aangeboden, wordt naar aanleiding
van de bevindingen van de Algemene Rekenkamer over 2004 ook op de bovenstaande
onderwerpen ingegaan.
Ik verwacht u middels deze brief voldoende op de hoogte te hebben gesteld
van de wijze waarop de vijf moties worden uitgevoerd en ga er van uit dat
we onze gezamenlijke lijn ten aanzien van VBTB en de uitwerking
van het IBO regeldruk en controletoren – zoals door u vastgelegd in
de eerdergenoemde vijf moties – ook in de komende periode kunnen voortzetten.
De Minister van Financiën,
G. Zalm