29 911 Bestrijding georganiseerde criminaliteit

Nr. 300 BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 februari 2021

Op 9 februari 2021 a.s. vindt op uitnodiging van uw Vaste Kamercommissie Justitie en Veiligheid de besloten technische briefing over Bewaken en Beveiligen plaats. In deze briefing wordt u in vertrouwelijkheid geïnformeerd over bewaken en beveiligen en kunt u de vragen die u daarover heeft met de betrokken functionarissen bespreken. Tijdens het mondelinge vragenuur van 8 december 2020 jl. (Handelingen II 2020/21, nr. 34, Mondelinge vragen van het lid Yesilgöz-Zegerius over de advocaten van Kroongetuige Nabil B. die op een dodenlijst staan.) heb ik toegezegd om u ten behoeve van die briefing vooraf te infomeren over de laatste stand van zaken van de capaciteiten en middelen die beschikbaar zijn gesteld voor de versterking van de Stelsels Bewaken en Beveiligen en Getuigenbescherming. Met deze brief voldoe ik aan die toezegging.

In mijn brief van 18 juni jl. (Kamerstuk 29 911, nr. 281) heb ik uiteengezet dat de structurele versterking en flexibilisering van de stelsels Bewaken en Beveiligen en Getuigenbescherming zijn uitgewerkt langs drie sporen: versterking van de uitvoering, versterking van de stelsels en versterking van de weerbaarheid. De oplopende reeks tot € 55 miljoen die hiervoor vanaf 2021 structureel beschikbaar is gesteld, is als volgt opgebouwd:

Bewaken en Beveiligen

2020

2021

2022

2023

2024 e.v.

Versterking uitvoering

3,9 mln

30,7 mln

44 mln

47,9 mln

48,2 mln

Versterking stelsels

1,5 mln

1,5 mln

1,8 mln

1,8 mln

1,8 mln

Versterking weerbaarheid

2,1 mln

3,5 mln

1 mln

1 mln

1 mln

Extra kosten intensivering

24,2 mln

       

Getuigenbescherming

1 mln

3,9 mln

4 mln

4 mln

4 mln

De sporen bestaan uit de onderstaande concrete versterkingen die vanaf 2021 worden gerealiseerd. In 2020 is reeds een start gemaakt en in mijn brief van 13 november jl. (Kamerstuk 29 911, nr. 292) heb ik u laten weten dat waar het gaat om capaciteitsuitbreiding de eerste tranche momenteel plaatsvindt. De werving, selectie en opleiding van de extra FTE’s is gaande dan wel in voorbereiding en diverse aanstellingen zijn reeds gerealiseerd.

Versterking uitvoering:

Het stelsel wordt over de gehele linie versterkt, gericht op voldoende capaciteit, middelen en kwaliteit voor alle drie processtappen van bewaken en beveiligen.

  • 1) Informatievoorziening: circa 30 FTE extra voor de informatieorganisatie van Bewaken en Beveiligen bij de politie, zowel regionaal als landelijk. Voor de eerste tranche van deze capaciteitsuitbreiding vindt momenteel de werving en selectie plaats.

  • 2) Advisering over maatregelen: circa 50 FTE extra capaciteit van de (maatregelen)adviseurs bij de politie, het OM en de NCTV. Inmiddels zijn er circa 10 FTE aangesteld en is voor de overige extra FTE’s het wervings- en selectieproces gaande.

  • 3) De uitvoering van de beveiligingsmaatregelen:

    • 120 FTE extra capaciteit om in alle regionale politie-eenheden «Bewaken en Beveiligen-teams» in te stellen. Deze nieuwe teams zijn primair beschikbaar voor de uitvoering van bewakings- en beveiligingstaken in de eenheden, zoals die nu door de medewerkers uit basiseenheden worden uitgevoerd. De verwachting is dat de eerste teams in de loop van 2021 operationeel inzetbaar zijn.

    • Capaciteit bij de politie om 24 uur per dag cameratoezicht te kunnen uitvoeren. De uitbreiding van de Monitorcentrale Bewaken en Beveiligen bij de Eenheid Den Haag met 73 FTE ten behoeve van het gehele land is gerealiseerd.

    • Uitbreiding van minder zichtbare beveiligingsmaatregelen: 2 miljoen voor het kunnen treffen van minder zichtbare beveiligingsmaatregelen, zoals het onder kunnen brengen van een persoon op een veilige plaats.

    • Om meer variatie in het aanbod aan beveiligingsconcepten te creëren, zal het eskadron Hoog Risicobeveiliging (HRB) van de Koninklijke Marechaussee (KMar) geleidelijk en aanvullend worden getraind. Door deze interne training zal de HRB in staat zijn om, in grotere mate dan thans het geval is, door middel van bijstand ook persoonsbewakingstaken uit te kunnen uitvoeren. Op korte termijn start de KMar met de werving en selectie van extra personeel ten behoeve van het uitvoeren van deze taken.

      De bovengenoemde concepten vormen een aanvulling op de uitvoering van persoonsbeveiliging in het hoogste dreigingsniveau door de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB), die deze al dan niet met bijstand van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB) van de KMar uitvoert.

    • Vanaf 2022 worden daarnaast financiële middelen beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling en uitvoering van aanvullende alternatieve en innovatieve beveiligingsconcepten ten behoeve van het creëren van meer gradaties in beveiligingsconcepten. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de inzet van (slimme en innovatieve) technieken. De periode tot aan 2022 wordt gebruikt om deze concepten (verder) te ontwikkelen en uit te proberen in de praktijk.

Versterking stelsel

Om met alle partners binnen het stelsel kennisdeling, innovatie en kwaliteitsverbetering te realiseren is een multidisciplinair platform ingericht en zijn de eerste activiteiten uitgevoerd, zoals collegiale reflecties op casuïstiek, het ontwikkelen en uitproberen van beveiligingsconcepten en de ontwikkeling van scenario’s. Het platform fungeert daarnaast ook als vraagbaak voor de operationele stelselpartners. Zoals ik in mijn brief van 13 november 2020 heb aangekondigd zal een onafhankelijke commissie het stelsel bewaken en beveiligen beoordelen en voorstellen doen om het toekomstbestendig te maken.

De commissie wordt op dit moment gevormd en zal medio februari gaan starten. De commissie zal primair ingaan op onderwerpen zoals de uitgangspunten, inrichting, aansturing en werking van het stelsel bewaken en beveiligen. Hierbij zal gekeken worden naar alle processtappen binnen het stelsel en de verantwoordelijkheidsverdeling daarbij. De commissie zal hierbij de werking van het stelsel rondom complexe casus, bijvoorbeeld rondom recente strafprocessen zoals in de motie van het lid Yesilgöz-Zegerius c.s. wordt genoemd, hierbij betrekken1 . Uw Kamer wordt geïnformeerd over de uitkomsten van de commissie.

Versterking weerbaarheid

Er is in voor 2021 3,5 miljoen en vanaf 2022 1 miljoen beschikbaar gesteld voor maatregelen, capaciteit en initiatieven om de weerbaarheid van rechters, officieren van justitie, advocaten en journalisten te versterken. Inmiddels zijn door de aangetrokken kwartiermakers onderling best practices en ervaringen gedeeld en zijn in 2020 verschillende initiatieven van de betrokken beroepsgroepen gefinancierd om weerbaarheid te intensiveren. Zo zijn onder andere weerbaarheidstrainingen aangeboden en is aan de Nederlandse Orde van Advocaten subsidie verstrekt om scans aan advocaten te kunnen aanbieden waarmee kantoor, woonhuis of digitale voetprint vanuit veiligheidsoogpunt gecontroleerd kunnen worden op kwetsbaarheden.

Getuigenbescherming

Er is 4 miljoen beschikbaar gesteld voor uitbreiding van de mogelijkheden bij getuigenbescherming en de inzet van kroongetuigen. Deze middelen worden ingezet voor extra capaciteit ten behoeve van de begeleiding van kroongetuigen, en voor veiligheidsmaatregelen, zoals veilige verblijfslocaties.

Op dit moment zijn de in deze brief geschetste capaciteitsuitbreidingen bewaken en beveiligen gaande dan wel in voorbereiding en worden ten aanzien van de werving en selectie geen grote knelpunten ervaren. Bovenstaande versterkingen zijn in aanvulling op de reeds bestaande capaciteit, onder andere bedoeld om de druk op de huidige capaciteit te verlichten en te voorkomen dat nieuwe ontwikkelingen of opschaling leiden tot druk op capaciteit elders. Zoals genoemd, maakt de uitvoering van persoonsbeveiligingstaken door de DKDB ook deel uit van het Stelsel bewaken en beveiligen, maar hebben de versterkingsgelden geen invloed op de formatie van 392 fte van de DKDB.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus


X Noot
1

Kamerstuk 35 570 VI, nr. 33.

Naar boven