nr. 88
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 september 2009
Hier bijgevoegd doe ik u toekomen de rapportage «STS-passages
2008, analyse en resultaten over de periode 2004–2008»
van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.1 Hieronder
licht ik de belangrijkste conclusies uit de rapportage toe en geef ik aan
welke maatregelen ik op basis daarvan zal nemen.
Zoals aangegeven in mijn brief aan uw Kamer van 27 april 20092 was het aantal STS-passages in 2008 13% lager
dan in 20073. De hieraan verbonden risico’s
waren in 2008 11% lager dan in 2007. Inmiddels is ook bekend dat in
de eerste helft van 2009 119 STS-passages hebben plaatsgevonden4, dat is gemiddeld ongeveer hetzelfde als in 2008. De spoorbranche
heeft aan mij aangegeven dat deze stabilisatie verklaard wordt door het blijvende
effect van de maatregelen die in 2008 hebben geleid tot een daling van het
aantal STS-passages5. Ik ben blij dat deze maatregelen
effect sorteren. De spoorbranche heeft aan mij aangegeven dat de implementatie
van ATB Verbeterde versie (ATB Vv) naar verwachting vanaf nu zal leiden tot
een verdere daling van het aantal STS-passages.
De STS-doelstellingen zoals die door de spoorbranche zijn voorgesteld
ambiëren een reductie van het aantal STS-passages met 50% en een
vermindering van het aan deze STS-passages verbonden risico met 75%
in 2009 ten opzichte van 20036. In de rapportage«STS-passages 2008, analyse en resultaten over de periode
2004–2008»is onder andere geëvalueerd in hoeverre
de huidige ontwikkelingen rondom STS-passages en de verwachte effecten van
de in gang gezette maatregelen zullen leiden tot het behalen van deze STS-doelstellingen.
Uit deze evaluatie blijkt dat volgens de huidige inzichten de reductie
van het aantal STS-passages na afronding van de nu lopende implementatie van
ATB Verbeterde versie 19–23% ten opzichte van het referentiejaar
2003 zal bedragen en de reductie van het daaraan verbonden risico 51–63%.
In de op 30 september 2008 naar uw Kamer gestuurde brief over de evaluatie
over de periode 2003–20077 waren deze inzichten
respectievelijk 10–15% voor de reductie van het aantal
STS-passages en 22–49% voor de reductie van het daaraan verbonden
risico. Het verschil met de huidige hogere scores wordt veroorzaakt door meer
ervaringsgegevens over de STS-passages tot nu toe en over de maatregelen die
daartegen genomen worden. Omdat de inbouw van ATB Vv in infrastructuur en
treinen grotendeels in de loop van 2009 plaatsvindt1
zullen deze aantal- en risicoreducties naar verwachting nog niet bereikt worden
in 2009, maar wel in 2010.
Ik ben blij met de in 2008 bereikte verbeteringen, met de substantiële
reductie die na de implementatie van ATB Vv bereikt zal zijn en vooral met
de verwachting dat de risicoreductie de doelstelling van 75% gaat benaderen.
Ik vind deze risicoreductie belangrijk omdat deze een goede indicatie geeft
van de mate van veiligheid. Verder mag niet vergeten worden dat bij het formuleren
van de doelstellingen in 2004 nog geen rekening is gehouden met de groei die
het treinverkeer sindsdien heeft doorgemaakt. Een intensiever treinverkeer
leidt immers in beginsel tot een grotere kans op STS-passages.
Zoals in mijn brief aan uw Kamer van 27 april 2009 aangegeven verlang
ik echter wel extra maatregelen om er alles aan te doen dat de gestelde doelstellingen
alsnog worden behaald. Ik heb daarom aan de spoorbranche gevraagd hoe de STS-doelstellingen
alsnog gerealiseerd kunnen worden. De spoorbranche heeft mij daarop voorgesteld
om 100 extra seinen te voorzien van ATB Vv. Zowel ProRail als de Inspectie
Verkeer en Waterstaat verwachten dat hiermee de doelstelling van 75%
risicoreductie gerealiseerd zal worden. Ik zal dan ook aan ProRail vragen
om deze uitbreiding van de implementatie van ATB Vv zo spoedig mogelijk te
realiseren.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings
XNoot
1Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.
XNoot
2kamerstuk 29 893, nr. 81.
XNoot
3240 STS-passages in 2008, 275 STS-passages in 2007.
XNoot
4Het definitieve uiteindelijk vastgestelde aantal kan nog iets hiervan
afwijken in verband met nog lopend incidentenonderzoek door de Inspectie Verkeer
en Waterstaat.
XNoot
5Emplacementanalyse, sneeuw- en zonnekappen, machinistenprogramma en instelvoorschriften.
XNoot
6In 2003 hebben 265 STS-passages plaatsgevonden.
XNoot
7Brief «aanpak passages stopttonend sein», kamerstuk 29 893/29 984,
nr. 75.
XNoot
1De spoorbranche verwacht dat eind 2009 85% van alle treinen en
1154 seinen voorzien zullen zijn van ATB Vv.