Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 29893 nr. 88 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 29893 nr. 88 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 september 2009
Hier bijgevoegd doe ik u toekomen de rapportage «STS-passages 2008, analyse en resultaten over de periode 2004–2008» van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.1 Hieronder licht ik de belangrijkste conclusies uit de rapportage toe en geef ik aan welke maatregelen ik op basis daarvan zal nemen.
Zoals aangegeven in mijn brief aan uw Kamer van 27 april 20092 was het aantal STS-passages in 2008 13% lager dan in 20073. De hieraan verbonden risico’s waren in 2008 11% lager dan in 2007. Inmiddels is ook bekend dat in de eerste helft van 2009 119 STS-passages hebben plaatsgevonden4, dat is gemiddeld ongeveer hetzelfde als in 2008. De spoorbranche heeft aan mij aangegeven dat deze stabilisatie verklaard wordt door het blijvende effect van de maatregelen die in 2008 hebben geleid tot een daling van het aantal STS-passages5. Ik ben blij dat deze maatregelen effect sorteren. De spoorbranche heeft aan mij aangegeven dat de implementatie van ATB Verbeterde versie (ATB Vv) naar verwachting vanaf nu zal leiden tot een verdere daling van het aantal STS-passages.
De STS-doelstellingen zoals die door de spoorbranche zijn voorgesteld ambiëren een reductie van het aantal STS-passages met 50% en een vermindering van het aan deze STS-passages verbonden risico met 75% in 2009 ten opzichte van 20036. In de rapportage«STS-passages 2008, analyse en resultaten over de periode 2004–2008»is onder andere geëvalueerd in hoeverre de huidige ontwikkelingen rondom STS-passages en de verwachte effecten van de in gang gezette maatregelen zullen leiden tot het behalen van deze STS-doelstellingen.
Uit deze evaluatie blijkt dat volgens de huidige inzichten de reductie van het aantal STS-passages na afronding van de nu lopende implementatie van ATB Verbeterde versie 19–23% ten opzichte van het referentiejaar 2003 zal bedragen en de reductie van het daaraan verbonden risico 51–63%. In de op 30 september 2008 naar uw Kamer gestuurde brief over de evaluatie over de periode 2003–20077 waren deze inzichten respectievelijk 10–15% voor de reductie van het aantal STS-passages en 22–49% voor de reductie van het daaraan verbonden risico. Het verschil met de huidige hogere scores wordt veroorzaakt door meer ervaringsgegevens over de STS-passages tot nu toe en over de maatregelen die daartegen genomen worden. Omdat de inbouw van ATB Vv in infrastructuur en treinen grotendeels in de loop van 2009 plaatsvindt1 zullen deze aantal- en risicoreducties naar verwachting nog niet bereikt worden in 2009, maar wel in 2010.
Ik ben blij met de in 2008 bereikte verbeteringen, met de substantiële reductie die na de implementatie van ATB Vv bereikt zal zijn en vooral met de verwachting dat de risicoreductie de doelstelling van 75% gaat benaderen. Ik vind deze risicoreductie belangrijk omdat deze een goede indicatie geeft van de mate van veiligheid. Verder mag niet vergeten worden dat bij het formuleren van de doelstellingen in 2004 nog geen rekening is gehouden met de groei die het treinverkeer sindsdien heeft doorgemaakt. Een intensiever treinverkeer leidt immers in beginsel tot een grotere kans op STS-passages.
Zoals in mijn brief aan uw Kamer van 27 april 2009 aangegeven verlang ik echter wel extra maatregelen om er alles aan te doen dat de gestelde doelstellingen alsnog worden behaald. Ik heb daarom aan de spoorbranche gevraagd hoe de STS-doelstellingen alsnog gerealiseerd kunnen worden. De spoorbranche heeft mij daarop voorgesteld om 100 extra seinen te voorzien van ATB Vv. Zowel ProRail als de Inspectie Verkeer en Waterstaat verwachten dat hiermee de doelstelling van 75% risicoreductie gerealiseerd zal worden. Ik zal dan ook aan ProRail vragen om deze uitbreiding van de implementatie van ATB Vv zo spoedig mogelijk te realiseren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29893-88.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.