nr. 87
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 september 2009
Zoals eerder aangegeven1 informeer ik u hierbij
over:
1. de aanpak van onbeveiligde overwegen op druk bereden spoortrajecten
conform de motie van het lid Van der Staaij2;
2. het onderzoek naar sluitingstijden van overwegen;
3. het aanbrengen van hangwerken onder de slagbomen van overwegen
conform het Veiligheidsplan Spoorwegovergangen van de Socialistische Partij3.
Mijn conclusies over deze 3 punten zijn de volgende.
Ad 1. onbeveiligde overwegen op druk bereden spoortrajecten
Onbeveiligde overwegen hebben mijn aandacht. Zoals aangegeven in mijn
brief aan uw Kamer van 8 april 2009 zijn voor alle onbeveiligde openbare
overwegen op het druk bereden traject tussen Barneveld en Amersfoort maatregelen
in voorbereiding dan wel recent uitgevoerd. Inmiddels heeft ProRail naar aanleiding
van de motie van het lid Van der Staaij ook op alle andere vergelijkbaar drukke
trajecten onderzoek gedaan. Op deze trajecten bevinden zich 27 onbeveiligde
overwegen met een openbaar karakter4. Door middel
van inspecties ter plekke en analyses van de ongevallenhistorie is naar het
oordeel van ProRail op geen van deze overwegen sprake van onacceptabele veiligheidsrisico’s.
Dit wordt ook door de Inspectie Verkeer en Waterstaat onderschreven. Desalniettemin
zijn er op 8 onbeveiligde overwegen verbetermaatregelen mogelijk. In overleg
met de betreffende gemeenten5 zullen deze verbeteringen
worden aangebracht. Mogelijkheden daarvoor zijn het alsnog voorzien van een
beveiligingsinstallatie of het opheffen van de overweg. Vanzelfsprekend zullen
deze maatregelen in goed overleg met alle betrokken partijen plaatsvinden
conform mijn brief aan uw Kamer van 24 oktober 20086.
Zoals aangegeven in mijn brief aan uw Kamer van 8 april 2009 zullen
de overige spoortrajecten met onbeveiligde overwegen met een openbaar karakter worden betrokken bij de evaluatie van de Tweede Kadernota
Railveiligheid. Ik kom hier begin volgend jaar op terug.
Ad 2. sluitingstijden van overwegen.
Er vinden relatief veel ongevallen plaats bij stations. Tegen deze achtergrond
is ProRail op mijn verzoek gestart met onderzoek naar sluitingstijden van
overwegen. Als een overweg lang dicht ligt terwijl er geen trein langs komt
kunnen weggebruikers de neiging krijgen te gaan slalommen of onder de overwegbomen
door te kruipen. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden, zoals bijvoorbeeld
bij het tragische ongeval op een overweg in Kapelle op 4 december 2008.
ProRail heeft mij inmiddels geïnformeerd dat het hier gaat om circa 50
van de ruim 1000 overwegen. De overwegen in Gilze-Rijen waar het lid Roemer
eerder naar verwezen heeft, horen hier ook bij1.
ProRail zal in het komend halfjaar verschillende mogelijkheden om de sluitingstijden
te verkorten beproeven bij de overweg Hoge Larenseweg in Hilversum. Op basis
van gedane praktijkervaringen zal ProRail volgend jaar in de vorm van maatwerk
verbetermaatregelen implementeren.
Ad 3. hangwerken onder de slagbomen van overwegen.
Een andere maatregel die ik tref om de veiligheid te vergroten betreft
het aanbrengen van hangwerken onder slagbomen van overwegen. ProRail heeft
proeven gedaan met hangwerken onder de slagbomen van overwegen in Deurne en
Oisterwijk. Daaruit is gebleken dat deze succesvol zijn en ervoor zorgen dat
voetgangers en fietsers minder vaak onder de gesloten bomen doorgaan. ProRail
start dan ook nog dit jaar met het aanbrengen van dergelijke hangwerken op
ruim honderd geselecteerde locaties.
Zoals aangegeven in mijn brief aan uw Kamer van 9 juni 20092 is de doelstelling voor overwegveiligheid voor 2010 conform
de Tweede Kadernota Railveiligheid inmiddels ruimschoots gehaald. Desalniettemin
vallen er elk jaar slachtoffers te betreuren, in de eerste helft van 2009
helaas alweer negen. Met de hierboven genoemde maatregelen draag ik bij aan
de verdere verhoging van de overwegveiligheid. Verdere verbetermaatregelen
en ambities zal ik u begin 2010 toesturen naar aanleiding van de evaluatie
van de Tweede Kadernota Railveiligheid.
ProRail geeft in bijgevoegde brief3 nadere
achtergrondinformatie bij de uitgevoerde risicobeschouwing van onbeveiligde
openbare overwegen, het onderzoek naar dichtligtijden en de resultaten van
de proeven met hangwerken onder de slagbomen van overwegen.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings
XNoot
1Tijdens het Algemeen Overleg van 19 februari 2009 en toegezegd in
mijn brief aan uw Kamer van 8 april 2009 (Tweede kamer vergaderjaar 2008–2009,
29 893, nr. 80).
XNoot
2Tweede Kamer vergaderjaar 2008–2009, 31 700 A, nr. 59.
XNoot
3Uitgebracht in oktober 2008.
XNoot
4Dit betreft openbare overwegen dan wel particuliere overwegen met een
openbaar karakter.
XNoot
5Het betreft de gemeenten Boxtel, Haaren, Hengelo, Rheden, Sittard-Geleen,
Stein, Voorst.
XNoot
6Tweede Kamer vergaderjaar 2008–2009, kamerstuk 29 893, nr.
76.
XNoot
2Tweede Kamer vergaderjaar 2008–2009, kamerstuk 29 893, nr.
84.
XNoot
3D.d. 24 augustus 2009, Kenmerk #1537472 RvB/BK20092408, ter inzage
gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.