Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 april 2012
Via deze brief breng ik u op de hoogte van de feitelijke bevindingen tot nu toe inzake
het treinongeval op zaterdag 21 april 2012.
Allereerst wil ik stilstaan bij de slachtoffers van dit verschrikkelijke ongeval.
Er is één persoon overleden. Mijn gedachten gaan uit naar de nabestaanden. Ik wens
hen veel kracht bij het verwerken van dit vreselijke verlies. Voor zover nu bekend
zijn er tweeënveertig personen met ernstig letsel in het ziekenhuis behandeld. Daarvan
zijn er achttien in het ziekenhuis opgenomen voor verdere behandeling. Naar schatting
waren er in totaal honderdzeventien mensen gewond geraakt, al meldden zich ook in
de loop van zondag nog mensen bij de Eerste Hulp van ziekenhuizen voor controle. Ik
wens hen en hun familie en naasten, alsmede alle andere betrokkenen en hun familie
en naasten, veel sterkte toe.
Op 21 april 2012 rond 18:23 uur zijn twee treinen van NS ter hoogte van de Singelgrachtbrug
te Amsterdam frontaal op elkaar gebotst. Bij het ongeval waren de Sprinter van Rotterdam
naar Uitgeest (SLT6-materieel) en de Intercity van Den Helder naar Nijmegen (VIRM6-materieel) betrokken.
Op basis van de eerste resultaten van het ILT-onderzoek lijkt het erop dat de Sprinter
een stop tonend sein (STS) heeft gepasseerd. Verder onderzoek van de data zal moeten
uitwijzen of dit in definitieve zin bevestigd wordt. Ook zullen alle betrokkenen worden
geïnterviewd. Bovendien zal worden onderzocht welke factoren daarnaast een rol hebben
gespeeld bij dit ongeval.
De hulpverlening in Amsterdam is op zaterdagavond snel en goed op gang gekomen. Vanuit
verschillende kanten wordt waardering uitgesproken over het functioneren van deze
hulpverlening. Ik sluit mij hier graag bij aan.
Aan de infrastructuur zijn twee wissels kapot en het spoor is flink ontzet. Herstelwerk
heeft gedurende zaterdagnacht en zondag plaatsgevonden. NS zal vandaag, maandag 23 april
2012, weer een normale dienstregeling rijden over zes sporen.
Eén van de treinen (de Sprinter) is inmiddels op zondag in de loop van de dag naar
een werkplaats gebracht voor verder onderzoek. De andere trein (de Intercity) is zwaarder
beschadigd en is inmiddels ook afgevoerd.
Afgelopen weekend vonden onderhoudswerkzaamheden plaats nabij Amsterdam Sloterdijk.
Het betrof grootschalig onderhoud en diverse andere projectwerkzaamheden. Als gevolg
van de beperking in de beschikbare infrastructuur werd er, zoals in dergelijke situaties
gebruikelijk, met een aangepast plan gereden.
De bovenstaande analyse is gebaseerd op de eerste onderzoeksbevindingen van de Inspectie
Leefomgeving en Transport (ILT)
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de Onderzoeksraad Voor veiligheid (OVV),
de KLPD Verkeersspecialist Rail alsook ProRail en NS doen onderzoek. Ik zal u zo spoedig
mogelijk nader informeren over de onderzoeken van de ILT en de OVV.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus