29 817 Sociale werkvoorziening

Nr. 58 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 december 2010

Zoals ik heb toegezegd in het algemeen overleg van 1 december jl. over de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wet Wajong), ontvangt u informatie over de programma-aanpak en een tijdschema voor de hervorming van de WWB/WIJ, Wsw en Wajong tot één regeling.

Het kabinet wil toe naar een regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt, die de WWB/WIJ, Wajong en de Wsw hervormt en die decentraal wordt uitgevoerd door gemeenten en/of werkpleinen. Hierdoor kunnen de gemeenten meer mensen laten participeren, budgetten gerichter en effectiever inzetten en kosten besparen. Voor jongeren die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn, blijft de Wajong bestaan. Huidige Wsw’ers worden niet herkeurd. Mensen met een indicatie voor een beschutte werkplek houden toegang tot de Wsw. Arbeidsgehandicapten met een beperkte verdiencapaciteit worden zoveel mogelijk via loondispensatie aan de slag geholpen bij reguliere werkgevers. Voor deze groep is een regeling voor begeleid werken beschikbaar, met loonaanvulling tot maximaal het wettelijk minimumloon en persoonlijke voorzieningen (begeleiding, aanpassing werkplek). Overige middelen voor re-integratie worden alleen nog selectief ingezet voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt. De besparing op de re-integratie voor 2012 wordt taakstellend ingeboekt. De bovengenoemde afspraken uit het Regeerakkoord en de daarbij behorende besparingen zijn voor mij leidend.

Het streven is er op gericht de regeling per 1 januari 2012 in te voeren. Om tot een effectieve en uitvoerbare regeling te kunnen komen, zal ik op korte termijn met de uitvoerders overleggen op welke wijze dit het beste kan worden gerealiseerd. Een heldere en zorgvuldige uitwerking van de afspraken uit het Regeerakkoord is immers van groot belang. Zo moet bijvoorbeeld de financieringssystematiek uitgewerkt worden. Ook de dienstverlening aan de klant én de werkgever vragen om een zorgvuldige aanpak.

Op deze manier hoop ik op zo kort mogelijke termijn een goed beeld te krijgen van hoe we kunnen komen tot een goede en uitvoerbare regeling, waarin regulier werk voor zoveel mogelijk personen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt voorop staat.

De hervorming van de Wajong, Wsw en WWB/WIJ betreft een grootschalige operatie. Om de tijdigheid van de wetgeving en de realisatie van de besparingen te borgen, heb ik een programmadirectie ingericht.

De hoofdlijnen en contouren van de regeling ontvangt u in een notitie in januari 2011.

De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

P. de Krom

Naar boven