29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 470 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 mei 2023

Naar aanleiding van de toezegging aan het lid Koerhuis tijdens het Tweeminutendebat van 13 april jl. (Handelingen II 2022/23, nr. 74, item tweeminutendebat overschrijdingskansen handhavingspunten Schiphol) ontvangt u hierbij informatie over het aantal vluchten dat de afgelopen jaren op Schiphol heeft plaatsgevonden door zaken- en privéjets.

Er wordt gerapporteerd over General Aviation (GA) als geheel. Het ontbreekt aan informatie om een gedetailleerd onderscheid te maken tussen zaken- en privéjets binnen de categorie GA.

In de tabel hieronder is het maatschappelijk verkeer, zoals de helikopteroperatie van de politie, apart opgenomen. Het overige GA verkeer bestaat onder andere uit zakelijke vluchten, lesvluchten en privévluchten.

Tabel 1: Vliegtuigbewegingen General Aviation op Schiphol
 

General Aviation (excl. maatschappelijk)

Maatschappelijk verkeer

Totaal

2017

11.132

6.444

17.576

2018

11.518

6.777

18.295

2019

11.936

7.049

18.985

2020

8.116

5.986

14.102

2021

12.763

5.888

18.651

2022

18.132

6.529

24.661

In 2022 is een sterke toename te zien in niet-maatschappelijk GA verkeer, met name het zakelijk verkeer. De zomerdrukte op Schiphol en de covid restricties hebben voor een toename in zakelijke en privévluchten gezorgd. De verwachting is dat dit een tijdelijke toename betreft. Er lijkt nu weer sprake te zijn van een afvlakking van de aantallen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Naar boven