Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 29665 nr. 286 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 29665 nr. 286 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 april 2018
Op 16 maart jongstleden heeft de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat mij per brief verzocht om een reactie op de voorgenomen bouwplannen in het LIB 4-gebied bij Amstelveen. Met deze brief geef ik invulling aan dit verzoek. Ik geef met deze brief tevens antwoord op de door het lid Paternotte gestelde vragen tijdens het Verslag Schriftelijk Overleg dat ik op 22 maart jongstleden met uw Kamer had (Handelingen II 2017/18, nr. 64).
Op 19 september 2017 heeft de gemeente Amstelveen een verzoek ingediend voor een verklaring van geen bezwaar (vvgb), als bedoeld in artikel 8.9 van de Wet luchtvaart, voor de uitbreiding van studentencampus Uilenstede met maximaal 2500 kamers op de nabijgelegen kantorenlocatie Kronenburg. De geplande woningen zijn in het verlengde van de Buitenveldertbaan gelegen in het LIB 4-gebied. Op dit moment worden de geluid- en risicocontouren die het gevolg zijn van het nieuwe normen- en handhavingstelsel Schiphol (NNHS) in het MER berekend met een nieuw rekenmodel (Doc29). Naar verwachting leidt dit ertoe dat de contouren in dit gebied in de toekomst mogelijk anders zullen liggen. Op basis daarvan zullen ook de beperkingengebieden voor geluid en externe veiligheid in het LIB worden geactualiseerd.
Per brief van 16 januari jongstleden heeft de ILT het, voor bezwaar vatbare, besluit aan de gemeente Amstelveen doen toekomen dat de gevraagde vvgb niet wordt afgegeven. Op basis van de regels en doelstelling van het LIB, en na een zorgvuldige belangenafweging, heeft de ILT geconcludeerd dat de risico’s voor veiligheid en gezondheid te groot zijn (zie bijlage)1.
In het wijzigingsbesluit LIB, dat per 1 januari jongstleden in werking is getreden, is vastgelegd dat in het LIB 4-gebied gemeenten zelf mogen besluiten over woningbouwplannen tot maximaal 25 woningen binnen Bestaand Stedelijk Gebied (BSG). Het achterliggende doel is om ernstige hinder en ernstige slaapverstoring door potentieel vliegtuiglawaai te beperken, omdat dit kan leiden tot negatieve gezondheidseffecten van inwoners en gebruikers van dit gebied en verminderde leerprestaties vanwege de relatief hoge (potentiële) geluidbelasting.
Woningbouwplannen tot maximaal 25 woningen zijn op grond van een integrale afweging door gemeenten zelf binnen de regels mogelijk, om gemeenten enige flexibiliteit te bieden om lokale leefbaarheidsproblemen aan te pakken. Het plan Kronenburg omvat honderd keer meer woningen dan is toegestaan op basis van het LIB.
De GGD heeft aangegeven dat er weliswaar gezondheidseffecten zijn door de ontwikkeling van studentenkamers op Kronenburg, maar deze aanvaardbaar te vinden mits geluidbeperkende maatregelen worden genomen en de tijdelijkheid van de bewoning wordt gegarandeerd. De rechtbank heeft echter bij de casus British School in Amstelveen bepaald dat de afweging of er sprake is van geluidsbelasting al bij het vaststellen van de zones heeft plaatsgevonden. Geluidbeperkende maatregelen zijn daarom niet van invloed. Tijdelijkheid betekent hier bovendien gemiddeld genomen drie jaar. Dit maakt dat hier niet gesproken kan worden van «short-stay», wat op basis van het LIB wel is toegestaan. Bij short-stay functies zoals een hotel is de maximale verblijfsduur veel korter, namelijk maximaal zes maanden, waardoor de gezondheidseffecten beperkter zullen zijn.
De ILT wijst erop dat het LIB geen onderscheid maakt tussen reguliere en tijdelijke woningen, ook een studentenwoning is in het LIB een woning. Door de ontwikkeling van 2500 studentenwoningen zou het aantal geluidgehinderden fors toenemen en ontstaan hiermee ook gezondheidsrisico’s voor de betreffende studenten.
Kronenburg ligt weliswaar naast de reeds bestaande campus Uilenstede en vlakbij de VU, het ligt ook in het verlengde van de Buitenveldertbaan. Hoewel LIB 4 geen formele beperkingen geeft voor wat betreft de externe veiligheid, geeft de ILT aan dat een lichte toename van het aantal vliegtuigbewegingen op deze plek al tot een sterke toename van het groepsrisico door het grote aantal extra woningen leidt. Realisatie van het plan Kronenburg draagt hiermee sterk bij aan zowel het aantal geluidgehinderden als het groepsrisico. In de toelichting bij het wijzigingsbesluit LIB voor het LIB 5-gebied (voorheen het 20Ke-gebied), waarbinnen ook het LIB 4-gebied valt, is opgenomen dat er terughoudendheid betracht moeten worden wat betreft woningbouwmogelijkheden op plaatsen in de omgeving van de luchthaven waar dat uit een oogpunt van geluid en groepsrisico minder wenselijk is.
Omdat ik mij echter ook bewust ben van de wens en noodzaak om de grote vraag naar studentenhuisvesting te faciliteren en de langdurige leegstand van kantoren aan te pakken, heb ik in een bestuurlijk overleg met de gemeente Amstelveen aangegeven dat ik mij kan voorstellen dat de gemeente deze problematiek, waaronder de wens dat er in de toekomst in de regelgeving (voor LIB 4) meer variatie in soorten woonbestemmingen moet komen, in ORS-verband inbrengt. Zoals u weet verwacht ik een advies van de ORS over onder andere de balans tussen wonen en vliegen. De ORS kan zich in zijn advies dan ook over deze problematiek uitspreken. Op dat moment is ook het MER Schiphol gereed waarin de milieueffecten van het NNHS staan beschreven, inclusief de geluid- en risicocontouren die de basis vormen voor de actualisering van de beperkingengebieden in het LIB, en kan het kabinet een integrale afweging maken.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29665-286.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.