Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 januari 2015
In oktober 2013 is de invulling van een nieuw geluidsstelsel voor Schiphol overeengekomen
tussen de luchtvaartsector, regionale bestuur en bewoners en het Rijk aan de Alderstafel
Schiphol. Dit als uitwerking van het Aldersakkoord 2008 waarin een aantal hoofdprincipes
waren vastgelegd, zoals een volumeplafond van maximaal 510.000 vliegtuigbewegingen
tot en met 2020 en onder een beperkt gebruik van vier startbanen tegelijkertijd.
Bij het ontwerp van het nieuwe stelsel is onder meer twee jaar in de praktijk geëxperimenteerd
met de regels en normen van het nieuwe stelsel en is een toets uitgevoerd op de robuustheid
van de regels en normen bij een ontwikkeling naar 510.000 vliegtuigbewegingen op Schiphol.
Op basis van deze analyse is in het eindadvies van de heer Alders (d.d. 8 oktober
2013) geconstateerd dat «er vanaf een volume van 470.000 bewegingen een serieus knelpunt
kan ontstaan met regel 4 die handelt over het maximaal mogen inzetten van de vierde
baan. Op basis van de beschikbare informatie over het vliegverkeer, de mogelijkheden
in het luchtruim, alsmede de vooruitzichten van verbeteringen in de operatie op Schiphol
kan niet worden uitgesloten dat ofwel de regel zal worden overtreden dan wel dat de
vereiste punctualiteit niet kan worden gehaald». De luchtvaartsector heeft bij de
gemaakte afspraken destijds (oktober 2013) aangegeven «mogelijkheden te zien voor
een oplossing van (een deel van) de gesignaleerde knelpunten in combinatie met de
tijdspanne waarin de verwachte groei zich zou voordoen». Hierover heb ik u op 8 oktober
2013 geïnformeerd (Kamerstuk 29 665, nr. 190).
Op 22 oktober 2014 heeft overleg tussen de delegatieleiders van de partijen aan de
Alderstafel plaatsgevonden, waarin de vertegenwoordigers van de luchtvaartsector hebben
gemeld dat zij er op dit moment in ontoereikende mate in slagen om een substantiële
bijdrage te kunnen leveren aan het oplossen van het knelpunt met de regel voor de
inzet van de vierde baan. Ik heb u op 18 november jl. geïnformeerd (Kamerstuk 31 936, nr. 232) over de gesprekken die op dat moment werden gevoerd aan de Alderstafel over het
oplossen van het knelpunt met betrekking tot een van de regels van het nieuwe normen-
en handhavingsstelsel in relatie tot de ontwikkeling van Schiphol. In het AO Luchtvaart
d.d. 26 november 2014 heb ik tevens toegezegd uw Kamer voor het debat over het inmiddels
ingediende wetsvoorstel over het normen- en handhavingsstelsel Schiphol te informeren
over de uitkomsten van het overleg. Middels deze brief geef in invulling aan deze
toezegging.
De afgelopen weken heeft aan de Alderstafel intensief overleg plaatsgevonden waarin
gezamenlijk een oplossing is verkend die op draagvlak kan rekenen bij alle partijen
aan de Alderstafel. Bijgevoegd vindt u het advies dat ik vandaag heb ontvangen van
de heer Alders1.
Op korte termijn zal u namens het kabinet een reactie op dit advies doen toekomen,
waarbij ik tevens in zal gaan op de gevolgen die dit advies heeft op het traject en
de precieze invulling van het reeds bij uw Kamer ingediende wetsvoorstel inzake net
nieuwe normen- en handhavingstelsel, het onderliggende Luchthavenverkeerbesluit Schiphol
(LVB) en de m.e.r.-procedure.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld