Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 augustus 2014
Op 10 april 2014 heb ik u het eindadvies Omgevingsraad Schiphol (ORS)1 toegestuurd en op 16 juni 2014 mijn reactie daarop2. Dit eindadvies en mijn reactie zijn vervolgens tijdens het Algemeen Overleg van
26 juni jl. met uw Kamer besproken.
In mijn reactie op het eindadvies heb ik aangegeven dat ik graag een voortvarende
start wil maken met de ORS. Om dat mogelijk te maken, heb ik de heer Alders op 17 juli
2014 een vervolgopdracht gegeven waarin ik hem als kwartiermaker vraag die stappen
te zetten die, op basis van het eindadvies en mijn reactie daarop, nodig en wenselijk
zijn om de instelling van de ORS te realiseren. Onder deze vervolgopdracht vallen
onder andere het voorbereiden en organiseren van verkiezingen van bewonersvertegenwoordigers
en de registratie van de hiertoe benodigde achterbanorganisaties, het voorbereiden
van de voordracht van de overige leden van de ORS en de inrichting van de toekomstige
(financiële) organisatie, dit alles in overleg en afstemming met de betrokken partijen.
Vervolgens heb ik in een separate brief d.d. 21 juli aan de heer Alders, mede op grond
van vragen die tijdens het eerdergenoemde AO zijn gesteld, aandacht gevraagd voor
twee onderwerpen. Het eerste onderwerp betreft de wijze waarop bij de komende verkiezingen
van bewonersvertegenwoordigers de privacygegevens van deze vertegenwoordigers en hun
achterbannen geborgd zal worden. Het gaat dan om de registratie van gegevens van de
leden van bewonersorganisaties ofwel achterbanorganisaties. Het tweede onderwerp richt
zich op de definitieve clusterindeling voor de bewonersvertegenwoordiging. Met deze
brief geef ik op beide vragen antwoord.
In de brief van de heer Alders van 25 juli jl. heb ik op beide onderwerpen een reactie
gekregen (zie bijlage)3. In deze brief wordt verwezen naar de totstandkoming van een weloverwogen clusterindeling
die rekening houdt met het baan- en routegebruik op Schiphol, de ervaren hinder in
dat gebied en de balans tussen het binnen- en het buitengebied. U treft de nieuwe
clusterindeling als bijlage bij de brief van de heer Alders aan.
In de brief is ook aangegeven dat er zorgvuldig is gekeken naar de bescherming van
de privacy van de leden van de achterbanorganisaties, waarbij een afweging is gemaakt
tussen de mogelijke inbreuk op de persoonlijke levenssfeer en het belang van een goed
functionerend publiek overleg- en adviesorgaan. Hierin is opgenomen dat leden van
achterbanorganisaties door de achterbanorganisaties in staat moeten worden gesteld
om bezwaar te maken tegen registratie van hun gegevens, dat de verstrekte gegevens
niet zullen worden gedeeld met derden en niet voor andere doeleinden worden gebruikt
dan het controleren van de eisen voor deelname aan de achterbanorganisaties. Bovendien
is toegang tot de gegevens en het houden van een steekproef ter controle voorbehouden
aan de kwartiermaker c.q. voorzitter en secretariaat van de ORS. Ten slotte zullen
de persoonsgegevens één week nadat de verkiezingsuitslag in het cluster is vastgesteld,
worden vernietigd.
Gebleken is, op basis van juridische consultatie ter zake, dat de voorgestelde wijze
van verwerving en verwerking van de persoonsgegevens van de leden van de achterbanorganisaties
conform de Wet bescherming persoonsgegevens is. Genoemde werkwijze zal worden opgenomen
in het bestuursreglement van de Omgevingsraad Schiphol.
Met bovengenoemde informatie is naar mijn mening een solide basis gelegd om te starten
met de voorbereidingen die nodig zijn om de huidige CROS en Alderstafel zo spoedig
mogelijk te kunnen laten werken als ORS. Ik zal de verandering in de wijze waarop
de bewoners vertegenwoordigd zijn in het overleg, opnemen in de wijziging van de Regeling
CROS die ik momenteel voorbereid.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld