Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 juli 2014
Met de introductie van de Dreamliner door ArkeFly is een geheel nieuw toestel op Schiphol
gekomen met aan boord elektronische systemen gebaseerd op de allernieuwste technologie.
De Dreamliner is daarmee lichter, zuiniger en comfortabeler dan de huidige generatie
passagiersvliegtuigen, en maakt bovendien minder lawaai.
ArkeFly heeft aangegeven dat er operationele risico’s zitten aan het verplichte gebruik
van de vaste stroomvoorziening (400 Hz) op Schiphol tijdens de introductieperiode
van dit nieuwe toestel. Dit verplichte gebruik van de stroomvoorziening op Schiphol
is onderdeel van de emissiereductiemaatregelen in het Nationaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit (NSL). Deze risico’s hangen samen met eventuele fluctuaties in de stroomvoorziening.
Deze fluctuaties kunnen tot technische storingen leiden, die gevolgen kunnen hebben
voor de vluchtvoorbereiding. Een goede vluchtvoorbereiding is noodzakelijk voor een
efficiënte vluchtuitvoering en dat komt de vliegveiligheid ten goede. Boeing, de fabrikant
van dit toestel, heeft geadviseerd om gedurende de introductieperiode van het nieuwe
toestel voorlopig de eigen stroomvoorziening (de Auxiliary Power Unit) van het vliegtuig
te gebruiken omdat die een stabiele stroomvoorziening garandeert. Om die reden heeft
ArkeFly mij gevraagd om een tijdelijke ontheffing van de verplichting om de vaste
stroomvoorziening op Schiphol te gebruiken. Gedurende de looptijd van deze ontheffing
wordt door ArkeFly gewerkt aan oplossingen om bovengenoemde operationele risico’s
te elimineren zodat aan de wettelijke verplichting kan worden voldaan en over kan
worden geschakeld op de 400 Hz.
De huidige regelgeving op Schiphol biedt evenwel geen mogelijkheid om van het gebruik
van de 400 Hz af te wijken. In uitzonderlijke gevallen (zoals met de introductie van
een nieuwe generatie vliegtuigen gebaseerd op de allernieuwste technologie, zoals
deze Dreamliner) wil ik die mogelijkheid echter wel kunnen bieden.
Ik wil u dan ook informeren over mijn voornemen om deze ontheffingsmogelijkheid onder
de volgende condities in de regelgeving voor Schiphol op te nemen en uit te werken:
-
1. Er is sprake van introductie van nieuwe toestellen met nieuwe technieken;
-
2. De betrokken luchtvaartmaatschappij toont aan dat sprake is van een situatie waarin
gebruik van de vaste stroomvoorziening operationele risico’s met zich brengt;
-
3. De betrokken luchtvaartmaatschappij toont aan dat de in 2 genoemde risico’s in belangrijke
mate worden verkleind indien sprake is van een stabiele stroomvoorziening;
-
4. Gedurende de periode waarvoor de ontheffing is verleend, toont de maatschappij periodiek
aan welke verbeteracties zijn en worden genomen om de stabiliteit van het nieuwe systeem
te garanderen en te voldoen aan de wettelijke verplichting om gebruik te maken van
de vaste stroomvoorziening.
Tot het moment waarop de wettelijke regeling is gewijzigd, naar verwachting medio
2015, zal de ILT onder deze condities anticiperend handhaven. De voorgenomen wijziging
neem ik mee bij de wijziging van het LVB in het kader van het nieuwe normen- en handhavingstelsel
voor de luchthaven Schiphol. Gezien de specifieke condities en de beperkte duur die
aan de ontheffing zal worden verbonden, zal van een ongewenste precedentwerking geen
sprake zijn, en zal de emissiereductie zoals beoogd in het NSL op peil blijven.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld