Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 juli 2020
Bijgaand vindt u, zoals verzocht in de motie van de leden Van Weyenberg en Palland1, uitgewerkte technische beleidsvarianten ter verdere invulling van het advies van
de Commissie Regulering van werk2. Het betreft een ambtelijke uitwerking van de maatregelen die de Commissie noemt
in haar rapport.
De bundel bevat 39 uitgewerkte beleidsvarianten op het terrein van de regulering van
werk. Het betreft uitsluitend varianten die direct volgen uit het eindadvies van de
Commissie Regulering van Werk en/of een invulling vormen van andere moties. Zo wordt
voldaan aan de motie van de leden Palland en Van Weyenberg, die de regering verzoekt
concrete beleidsopties te verkennen op het terrein van driehoeksrelaties.3 En aan de motie van de leden Van Weyenberg en Palland, die de regering verzoekt inkorting
van de loondoorbetalingsplicht bij ziekte naar één jaar uit te werken.4 Zoals toegezegd aan uw Kamer zijn aannames die ten grondslag liggen aan de nadere
uitwerking van de varianten expliciet gemaakt in de tekst van de betreffende variant.
UWV, de Inspectie SZW, VNG, de Raad voor de Rechtspraak en de Raad voor de Rechtsbijstand
hebben meegelezen op conceptversies van varianten die in deze bundel zijn opgenomen.
De Belastingdienst heeft geen voorlopige inschatting kunnen geven van de uitvoerbaarheid
en handhaafbaarheid van de maatregelen. Bij de opgenomen inschattingen over de uitvoerbaarheid
en handhaafbaarheid van maatregelen geldt het voorbehoud dat dit een voorlopig oordeel
betreft dat geen vervanging biedt voor een uitvoeringstoets door de betreffende uitvoeringsorganisatie(s).
De uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid kan pas met precisie worden vastgesteld als
de definitieve vormgeving van de maatregelen bekend is.
De uitwerking van de beleidsvarianten is technisch van aard. Dat betekent dat per
maatregel bekeken in hoeverre deze technisch mogelijk is. Tevens is een inschatting
gemaakt van een realistisch invoeringstijdpad. De inhoud van de beleidsvarianten zijn
het resultaat van een uitsluitend ambtelijk proces. De opties in deze bundel bevatten
nadrukkelijk geen oordeel over de wenselijkheid van de opgenomen maatregelen.
De varianten zijn bovendien overwegend in isolatie uitgewerkt. Dit is van belang omdat
de Commissie Regulering van Werk adviseerde de regels rond werk integraal te herontwerpen,
dat wil zeggen de verschillende beleidsgebieden (arbeidsrecht, sociale zekerheid,
fiscaliteit en (praktijk)scholing en ontwikkeling) bij een herontwerp van de regels
in samenhang te bezien.
Eerder heeft uw Kamer reeds 20 relevante varianten ontvangen als onderdeel van de
Bouwstenen voor een beter belastingstelsel.5 Deze bundel kan tevens gezien worden als een aanvulling op de rapporten van de Brede
Maatschappelijke Heroverwegingen.6 Ten tijde van verzending van deze bundel wordt nog aan 11 technische beleidsvarianten
gewerkt. Deze varianten komen naar verwachting in het najaar van 2020 gereed. Bij
verzending van deze varianten zullen naar verwachting de Belastingdienst en de Raad
voor Rechtsbijstand voorlopige inschattingen van uitvoeringsgevolgen toevoegen aan
de in deze bundel opgenomen uitwerkingen.
Tevens na de zomer zal uw Kamer ontvangen:
-
• de kabinetsreactie op het advies van de Commissie Regulering van werk en het WRR-rapport
«Het betere werk»
-
• de beleidsdoorlichting van SZW- begrotingsartikel 1 (arbeidsmarktbeleid), inclusief
kabinetsreactie.7
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. Koolmees