Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 29515 nr. 292 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 29515 nr. 292 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 juli 2009
Zoals aangekondigd in de 13 februari 2009 naar u verstuurde kabinetsreactie op het adviesrapport van de Commissie Fundamentele Verkenning Transportbelemmeringen (Commissie Noordzij; kamerstuk 29 515, nr. 283), bieden wij u hierbij het aanvalsplan Top-40 knelpunten aan1.
Bij bedoelde kabinetsreactie had u reeds het actieplan ontvangen voor de top-15 knelpunten, als onderdeel van de top-40 knelpunten. Hierna vond op 19 maart jl. een Algemeen Overleg plaats.
Het aanvalsplan dat wij u nu aanbieden gaat in op de 25 overige knelpunten van de top-40. Zie bijlage 1 voor een overzicht van al deze knelpunten. Evenals het u eerder toegezonden actieplan voor de top-15, is dit aanvalsplan de resultante van een aantal publiek-private bijeenkomsten onder leiding van een onafhankelijke voorzitter. In het Algemeen Overleg van 19 maart 2009 bleek er kamerbreed waardering te bestaan voor deze «pressure cooker»-aanpak.
Van de 25 knelpunten in dit aanvalsplan zijn twee knelpunten door het bedrijfsleven teruggetrokken, omdat deze niet meer actueel zijn. Het betreft de EU-trillingsrichtlijn en de dieselmotoremissies.
Voor de resterende 23 knelpunten zijn afspraken gemaakt. Per knelpunt zijn veelal meerdere oplossingen afgesproken, bijvoorbeeld omdat een knelpunt uit deelknelpunten bestaat of oplossingen voor de korte en de lange termijn zijn afgesproken. De oplossingen zijn als volgt onder te verdelen2:
– Het knelpunt is reeds geheel of gedeeltelijk opgelost. Dit geldt voor circa 1/5 deel van de knelpunten. Een concreet voorbeeld hierbij is de fiscale behandeling van woon-werkverkeer, waarbij een wijziging in de omzetbelasting is doorgevoerd zodat meer wordt aangesloten op de behandeling van woon-werkverkeer in de loon- en inkomstenbelasting. Deze wijziging treedt met terugwerkende kracht in werking.
– Het knelpunt vergt aanpassing van regelgeving binnen Nederland en/of de wijze van uitvoering en handhaving ervan. Dit is aan de orde bij meer dan de helft van de knelpunten. Een voorbeeld hiervan is het gemeentelijk beleid voor afvalinzameling.
– Nadere onderzoeken moeten plaatsvinden voordat een knelpunt kan worden opgelost. Dit geldt voor circa 2/3 deel van de knelpunten. Een concreet voorbeeld hiervan is (de reikwijdte van) de ARIE-regeling. De transportsector is uitgenodigd bij de voorbereiding van het SER-advies. In die evaluatie is ook expliciet aandacht voor vervoersgebonden inrichtingen.
– Bedrijfsleven en overheid gaan internationaal aan de slag met het knelpunt. Bij ongeveer 1/3 deel van de knelpunten is actie op internationaal vlak nodig om een (deel van de) oplossing te kunnen realiseren. Dit is bijvoorbeeld aan de orde bij internationale verschillen in weekendrijverboden, EU-ketensecurity, maar ook bij uniformering van het (nationale) handhavingsbeleid voor het vastzetten van lading.
In het bijgevoegde actieplan treft u op blz. 11 een samenvatting van de acties per knelpunt. Voorts zijn in bijlage II van het actieplan de acties in detail beschreven.1
De actiepunten liggen zowel bij de overheid als het bedrijfsleven en zijn tijdsgebonden. We zullen de stand van zaken bij het oplossen van de knelpunten regelmatig monitoren.
Dit aanvalsplan is in de Overlegorganen Verkeer en Waterstaat afgestemd met de vertegenwoordigers van de diverse brancheorganisaties en kan zodoende rekenen op breed draagvlak.
Over de voortgang van de actiepunten zult u worden geïnformeerd via de rijksbrede voortgangsrapportages regeldruk bedrijven en de reguliere departementale brieven over de reductie van de administratieve lasten.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings
De staatssecretaris van Economische Zaken,
F. Heemskerk
De staatssecretaris van Financiën,
J. C. de Jager
TOP 40 – knelpunten (vet gedrukt de resterende 25 knelpunten waarover nu wordt gerapporteerd)
1. Afval: | Registratie VIHB-lijst* |
2. Afval: | Melding (hergebruikt) asfalt als afval* |
3. Afval: | Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA) |
4. Afval: | Vervoer paardenmest |
5. Afval: | Verplicht gebruik ondergrondse afvalcontainers |
6. Arbeid: | Arbeidstijdenwet naast rust/rijtijden, ATBV* |
7. Arbeid: | Rijbewijs & vakbekwaamheid chauffeurs* |
8. Arbeid: | EU-lidstaatverschillen weekendrijverboden, e.d. |
9. Arbeid: | Formulier EU-101: dekking sociale zekerheid |
10. Arbeid: | Limosa-melding België (buitenlandse werknemers) |
11. Arbeid: | Reikwijdte ARIE-regeling (arbeidsrisico’s) |
12. Arbeid: | Toepassing BRZO-regeling op logistieke dienstverleners |
13. Fiscus: | Fiscale bijtelling bestelauto-van-de-zaak* |
14. Fiscus: | Nieuwe verpakkingsregeling/hergebruikte laadeenheden* |
15. Fiscus: | Invoerrechten kustvaart, afhandelingswijze* |
16. Fiscus: | Milieuheffing inhoud laadbakken kiepauto’s* |
17. Fiscus: | Naheffing LPG-tax heftrucks |
18. Fiscus: | EU-procedures teruggaaf BTW (6de richtlijn) |
19. Fiscus: | Verschillen inkomsten/loonbelasting, woon/werkverkeer |
20. Fiscus: | Oponthoud inklaren containers |
21. Fiscus: | EU-lidstaatverschillen dieselaccijns |
22. Inspecties: | Hoge (weekend)kosten inspecties |
23. Inspecties: | EU-inspectie-eisen veterinaire controles |
24. EU-markt: | Vergunningstelsel wegvervoer en cabotage |
25. Veiligheid: | EU-ketensecurity voor diverse modaliteiten |
26. Statistiek: | CBS-Vervoersenquete, verkeersenquete* |
27. Voertuig: | Digitale tachograaf; 28 dagen bewaartermijn, e.d.* |
28. Voertuig: | Afgiftetermijn bestuurderskaart digitale tachograaf* |
29. Voertuig: | Beperkingen gebruik 45 voet ISO-containers* |
30. Voertuig: | Lengte van vrachtauto/aanhangwagencombinaties* |
31. Voertuig: | Breedte geconditioneerd vervoer/dikwandige voertuigen* |
32. Voertuig: | Mogelijkheid verplichte APK-keuring ook in andere lidstaten |
33. Voertuig: | EU-lidstaatverschillen uitrustingseisen voertuigen |
34. Voertuig: | Aslastendruk, drukverplaatsing lading |
35. Voertuig: | EU-lidstaatverschillen vastzetten lading |
36. Voertuig: | EU-Trilingsrichtlijn |
37. Voertuig: | Roetfilters diesel-uitlaatemissies, DME-lijst |
38. Voertuig: | Aansprakelijkheid van de vervoerder in Nederland |
39. Voertuig: | Vergunningen speciaal vervoer, hijskranen, e.d.* |
40. Voertuig: | Vervoermanagementeisen gemeenten |
* Onderdeel van het eerder toegestuurde actieplan top-15 knelpunten (TK 29 515-283).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29515-292.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.