Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 juni 2013
Bijgaand bied ik u graag het evaluatiedocument aan van de pilot inzake het Wijzer
in geldzaken Geldloket (hierna: Geldloket)1. Platform Wijzer in geldzaken had in het najaar van 2010 voorgenomen om de behoefte
aan een fysiek loket voor geldvragen te onderzoeken. Deze pilot is vervolgens in Uw
Kamer aangekondigd door de voormalige Minister van Financiën tijdens een Algemeen
Overleg over de evaluatie van de provisieregeling en voorstel provisieverbod2.
Platform Wijzer in geldzaken heeft naar aanleiding van de resultaten van de pilot
besloten om de Geldloketten niet landelijk uit te rollen, en heeft haar betrokkenheid
bij de bestaande loketten met ingang van 1 juni 2013 daarom gestopt. Stadsring51 te
Amersfoort, één van de samenwerkingspartners, heeft besloten het Geldloket te Amersfoort
zelfstandig voort te zetten.
Het platform nam het initiatief tot een fysiek loket vanuit de gedachte dat een loket
vanwege het persoonlijk contact een effectief instrument zou kunnen zijn in het bevorderen
van het bewust en tijdig nemen van financiële beslissingen. De pilot moest uitwijzen
of er inderdaad behoefte is aan een Geldloket. En zo ja, wat dan de juiste structuur
en organisatie is, en of het rendabel en haalbaar is om het landelijk uit te rollen.
In mei 2012 werden voor de duur van één jaar, twee loketten geopend: één loket in
samenwerking met Stadsring51, verantwoordelijk voor de uitvoering van de schuldhulpverlening
en -preventie in gemeente Amersfoort, en een loket in Den Bosch in samenwerking met
Het Juridisch Loket, een onafhankelijke, publieke, landelijke organisatie die gratis
juridische informatie en advies op alle rechtsterreinen geeft.
Bij het Geldloket werden klanten door voorlichting, doorverwijzing naar de geijkte
instantie en/of praktische assistentie klanten geholpen bij te nemen financiële beslissingen
of gewijzigde (gezins)financiën als gevolg van bijvoorbeeld een nieuwe levensfase.
Het Wijzer in geldzaken Geldloket gaf uitdrukkelijk geen vergunningplichtig financieel
advies, en onthield zich ook van belangenbehartiging, juridische adviezen en schuldhulpverlening.
Ten behoeve van de evaluatie van de pilot met het Wijzer in geldzaken Geldloket hebben
medewerkers een registratiesysteem bijgehouden en heeft circa 10% van de bezoekers
meegewerkt aan een klanttevredenheidsonderzoek. Tot slot is in april 2013 een naamsbekendheidsonderzoek
uitgevoerd onder de lokale bevolking.
De resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek zijn positief. Respondenten gaven
onder meer aan het loket weer te zullen bezoeken bij een vraag over geldzaken en het
loket aan te raden bij anderen. De kwantitatieve resultaten echter tonen de behoefte
aan een fysiek loket onvoldoende aan. Er waren gemiddeld slechts 2 à 3 klantcontacten
per dag. Het loket leek daarnaast hoofdzakelijk voor enkel een aantal onderwerpen
erg gewild. Het gaat dan onder andere om sociale voorzieningen, schulden en »uit elkaar
gaan». Deze behoefte zou voor een deel belegd kunnen worden bij bestaande organisaties.
Een landelijk dekkend Geldloket zou jaarlijks vele miljoenen kosten, alleen al aan
personeelskosten. De resultaten van de pilot rechtvaardigen mijn inziens niet een
dergelijk grote investering.
Platform Wijzer in geldzaken zal de ervaringen van het Geldloket voor haar eigen projecten
en activiteiten gebruiken en blijven zoeken naar manieren om zo effectief mogelijk
het financiële inzicht en de financiële vaardigheden van consumenten te vergroten
om daarmee te bevorderen dat consumenten tijdig en bewust financiële beslissingen
nemen. Het platform zal haar huidige activiteiten uiteraard continueren. Het gaat
dan onder meer om de portal www.wijzeringeldzaken.nl
met een bezoekersaantal van ruim één miljoen per jaar en diverse kernprojecten als
de Week van het Geld en de Pensioen3daagse.
De minister van Financiën,
J.R.V.A. Dijsselbloem