Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 29398 nr. 274 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 29398 nr. 274 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 april 2011
De afname van het aantal verkeersdoden heeft zich in 2010 in nog sterkere mate voortgezet. Het aantal verkeersdoden liep terug van 720 in 2009 naar 640 in 2010, wat neerkomt op een daling van 11%. Nederland behoudt hiermee zijn positie in de kopgroep van meest verkeersveilige landen in Europa. Qua dalingspercentage loopt Nederland in 2010 in de pas met de andere landen, waarvoor op dit moment cijfers over de verkeersdoden in 2010 bekend zijn (gemiddeld ca. 10% lager dan in 2009). Hierbij moet echter worden aangetekend dat het aantal verkeersdoden per 100 000 inwoners in Nederland op een aanzienlijk lager niveau ligt dan in de meeste andere landen. Dit geeft de afname in 2010 nog extra gewicht.
Eén specifieke oorzaak van de geconstateerde daling in 2010 is niet aan te wijzen. Over de hele linie is op vrijwel alle relevante variabelen een afname te zien, waarbij de dalende trend van de afgelopen jaren doorzet. Als de huidige ontwikkeling wordt vervolgd, komt de doelstelling van maximaal 500 verkeersdoden in 2020 in zicht. Deze boodschap breng ik met gemengde gevoelens. Het doet mij deugd dat er een duidelijk dalende lijn zichtbaar is, maar tegelijkertijd is het een grote uitdaging om die lijn vast te houden en de doelstelling te halen. En belangrijker: 640 verkeersdoden betekent nog steeds veel leed voor iedereen in de omgeving van de slachtoffers.
Natuurlijk is 640 verkeersdoden nog steeds teveel. Maar er is wederom duidelijk geworden dat, als we gezamenlijk alles op alles zetten, het aantal slachtoffers nog steeds omlaag kan. Uiteindelijk is verkeersveiligheid een verantwoordelijkheid van, voor en door iedereen.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
Aantal doden in 2009 | Aantal doden in 2010 | Verandering 2009–2010 | |
---|---|---|---|
NL bevolking totaal | 720 | 640 | – 11% |
12 t/m 15 jaar | 17 | 9 | – 47% |
16 t/m 17 jaar | 23 | 18 | – 22% |
18 t/m 24 jaar | 128 | 98 | – 23% |
65+ | 236 | 209 | – 11%* |
De daling bij de 65-plussers is gelijk aan het gemiddelde percentage, maar gezien de groei van deze leeftijdsgroep door de vergrijzing (3% tegenover 0,5% voor de hele bevolking) is deze daling verhoudingsgewijs opmerkelijk te noemen.
Aantal doden in 2009 | Aantal doden in 2010 | Verandering 2009–2010 | |
---|---|---|---|
Alle vervoerwijzen | 720 | 640 | – 11% |
Voetgangers | 68 | 72 | + 6% |
40 t/m 64 jaar | 16 | 23 | + 44% |
Fietsers* | 185 | 162 | – 12% |
0 t/m 15 jaar | 18 | 9 | – 50% |
65+** | 104 | 93 | – 11% |
Auto-inzittenden | 296 | 246 | – 17% |
18 t/m 24 jaar | 79 | 57 | – 28% |
50 t/m 64 jaar | 39 | 27 | – 31% |
65+ | 67 | 52 | – 22% |
Motorrijders | 70 | 63 | – 10% |
18 t/m 24 jaar | 17 | 11 | – 35% |
50 t/m 64 jaar | 11 | 18 | + 64% |
Brom-snorfietsers/brommobiel | 55 | 35 | – 36% |
16 t/m 17 jaar | 12 | 7 | – 42% |
Gemot. invalidenvoertuigen*** | 12 | 19 | + 58% |
In 2010 kwamen 4 fietsers om het leven door een dodehoek-ongeval met een vrachtauto, tegenover 10 in 2009.
De daling bij de 65-plussers is vrijwel gelijk aan het gemiddelde percentage voor de fietsers, maar gezien de groei van deze leeftijdsgroep door de vergrijzing (3% tegenover 0,5% voor de hele bevolking) is deze daling verhoudingsgewijs opmerkelijk te noemen.
Onder de gemotoriseerde invalidenvoertuigen vallen: scootmobiel, electrische rolstoel en gehandicaptenvoertuigen met gesloten carrosserie (bijvoorbeeld Canta). Alle doden bij deze vervoerwijze vielen in de leeftijdsgroepen vanaf 50 jaar (2010: 6 in de leeftijdsgroep 50–64 jaar en 13 bij de leeftijdsgroep 65+).
Aantal doden in 2009 | Aantal doden in 2010 | Verandering 2009–2010 | |
---|---|---|---|
Alle wegen* | 644 | 537 | – 17% |
50 km/uur | 196 | 162 | – 17% |
60 km/uur | 82 | 56 | – 32% |
80 km/uur | 216 | 174 | – 19% |
120 km/uur | 48 | 33 | – 31% |
Bij de verdeling naar wegtypen is het totaal aantal doden 103 lager dan bij de verdeling naar leeftijd en vervoerwijze. Oorzaak is hiervan is dat voor de cijfers naar wegtype alleen gebruik kan worden gemaakt van de politieregistratie, terwijl voor de cijfers naar leeftijd en vervoerwijze gebruik wordt gemaakt van de zogenaamde Werkelijke Omvang Verkeersdoden (politieregistratie aangevuld met cijfers uit de CBS-doodsoorzakenstatistiek).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29398-274.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.