Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 september 2023
Hierbij bied ik u het rapport «Boetestelsels in balans» van 24 mei 2023 van het Parket
Centrale Verwerking Openbaar Ministerie aan. Dit rapport is het resultaat van het
onderzoek dat door het Openbaar Ministerie op mijn verzoek is uitgevoerd. Aanleiding
hiervoor was het vorig jaar bij de jaarlijkse indexering van de verkeersboetes door
het Openbaar Ministerie afgegeven signaal over het ontstaan van een disbalans tussen
de verschillende sanctiestelsels.
In het rapport wordt dat signaal bevestigd. Het gaat hierbij om de verhouding tussen
de verkeersboetes die worden opgelegd op grond van de Wet administratiefrechtelijke
handhaving verkeersvoorschriften (Wahv) en de verkeersboetes waarvoor een OM-strafbeschikking
wordt opgelegd. Ook gaat het om de verhouding tussen het feitgecodeerde stelsel als
geheel en andere strafrechtelijke boetes buiten het verkeersdomein.
De door het Openbaar Ministerie gedane voorstellen om de balans te herstellen, zouden
grote financiële, beleidsmatige en politieke consequenties hebben. Gezien de demissionaire
status van het kabinet, is het niet mogelijk om hierover op korte termijn een besluit
te nemen. Daarom wordt er nu nog geen beleidsreactie op dit rapport gegeven. Wel vindt
er ambtelijk interdepartementaal overleg plaats over de uitkomsten van dit rapport.
Het rapport hangt samen met het ontwerpbesluit tot wijziging van de bijlage bij de
Wahv en de bijlagen bij het Besluit OM afdoening die ik in het kader van de voorhangprocedure
gelijktijdig naar uw Kamer heb gezonden.
Ik ben me ervan bewust dat de voorgenomen verhoging van de Wahv-boetes met 10% niet
volledig in lijn is met het advies van het Openbaar Ministerie in het bijgevoegde
rapport. De beleidsmatige verhoging is dit jaar nodig om de Rijksbegroting en de taakstelling
van mijn ministerie op orde te krijgen. Als we dat niet zouden doen, zouden er in
plaats daarvan bijvoorbeeld bezuinigingen moeten worden doorgevoerd bij uitvoerende
diensten. Dat laatste wil het kabinet vermijden. Met deze stap komen de lasten voor
verkeersovertreders, die deze kosten kunnen voorkomen door zich aan de verkeersregels
te houden.
Daarbij speelt ook dat in de Voorjaarsnota 2023 (Kamerstuk 36 350) al is besloten om deze boetes met 10% te verhogen en er geen ruimte is om in dit
indexeringsbesluit al rekening te houden met voornoemd rapport uit mei, dat nog nadere
uitwerking en opvolging door een missionair Kabinet vraagt.
Een afschrift van deze brief zend ik aan de Voorzitter van de Eerste Kamer.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
D. Yeşilgöz-Zegerius