Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 maart 2023
Hierbij ontvangt u de signaalrapportage van Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
over het ontbreken van goedkeuringseisen voor velgen en mijn reactie op deze signaalrapportage.
Inhoud Signaalrapportage ILT
De ILT heeft onderzoek gedaan naar aanleiding van een melding dat er velgen aangeboden
worden zonder goedkeuring. Hierbij is specifiek onderzocht of er sprake is van een
veiligheidsrisico bij deze velgen.
Volgens de ILT zijn de eisen aan velgen vastgesteld in VN-regelgeving1. In dit reglement zijn voorschriften opgesteld voor de goedkeuring van wielen, hieronder
vallen velgen en wielschotels. De regelgeving onderscheidt drie soorten wielen: originele
wielen, vervangingswielen en «speciale wielen». Het ILT-onderzoek gaat over de categorie
«speciale wielen» die volgens de ILT buiten de reikwijdte van deze VN-regelgeving
vallen. Dit betreft alle wielen die niet origineel zijn of vervangingswielen volgens
het originele ontwerp. Speciale wielen kunnen bijvoorbeeld afwijken in breedte of
hoogte. Volgens de ILT zou voor deze categorie nationale wet- en regelgeving moeten
gelden.
Het onderzoek concludeert dat er sterke aanwijzingen zijn dat er een behoorlijk veiligheidsrisico
is voor de categorie «speciale wielen». Verder zijn er volgens de ILT geen nationale
eisen vastgesteld voor deze categorie. Dit zorgt ervoor dat het onbekend is voor welke
auto’s de velg geschikt is. Dit brengt extra risico’s met zich mee. Uiteindelijk kan
een velg breken, scheuren of het helemaal begeven. De ILT kan niet handhaven op deze
velgen omdat er geen nationale wet- of regelgeving is.
Beleidsreactie
De veiligheidsrisico’s worden zeer serieus genomen. Samen met stakeholders wil ik
komen tot passende maatregelen.
Korte termijn
Op dit moment wordt onderzocht hoe groot de omvang van de problematiek is en hoe de
veiligheidsrisico’s zoveel mogelijk kunnen worden beperkt. Daarvoor worden de volgende
acties in gang gezet:
-
1. Analyse problematiek
Er wordt een analyse samen met partners uit de sector opgesteld om de omvang van de
problematiek inzichtelijk te krijgen.
Verder wordt in gesprek gegaan met andere EU lidstaten om te onderzoeken of er soortgelijke
veiligheidsrisico’s ook in andere lidstaten bekend zijn.
-
2. Informatie en communicatie
Op basis van de analyse wordt zo spoedig mogelijk daarna in afstemming met de branche-
en ketenorganisaties ingezet op bewustwording en bekendheid van het onderwerp.
Lange termijn
Parallel wordt er onderzocht of er eventueel wetgeving aangepast moet worden zodat
de ILT eventueel kan handhaven op deze speciale wielen vanwege de ontbrekende nationale
wet- of regelgeving.
Ik zal de Kamer informeren over de voortgang medio zomer 2023.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers