29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 1040 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 maart 2023

Hierbij ontvangt u de signaalrapportage van Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over het ontbreken van goedkeuringseisen voor velgen en mijn reactie op deze signaalrapportage.

Inhoud Signaalrapportage ILT

De ILT heeft onderzoek gedaan naar aanleiding van een melding dat er velgen aangeboden worden zonder goedkeuring. Hierbij is specifiek onderzocht of er sprake is van een veiligheidsrisico bij deze velgen.

Volgens de ILT zijn de eisen aan velgen vastgesteld in VN-regelgeving1. In dit reglement zijn voorschriften opgesteld voor de goedkeuring van wielen, hieronder vallen velgen en wielschotels. De regelgeving onderscheidt drie soorten wielen: originele wielen, vervangingswielen en «speciale wielen». Het ILT-onderzoek gaat over de categorie «speciale wielen» die volgens de ILT buiten de reikwijdte van deze VN-regelgeving vallen. Dit betreft alle wielen die niet origineel zijn of vervangingswielen volgens het originele ontwerp. Speciale wielen kunnen bijvoorbeeld afwijken in breedte of hoogte. Volgens de ILT zou voor deze categorie nationale wet- en regelgeving moeten gelden.

Het onderzoek concludeert dat er sterke aanwijzingen zijn dat er een behoorlijk veiligheidsrisico is voor de categorie «speciale wielen». Verder zijn er volgens de ILT geen nationale eisen vastgesteld voor deze categorie. Dit zorgt ervoor dat het onbekend is voor welke auto’s de velg geschikt is. Dit brengt extra risico’s met zich mee. Uiteindelijk kan een velg breken, scheuren of het helemaal begeven. De ILT kan niet handhaven op deze velgen omdat er geen nationale wet- of regelgeving is.

Beleidsreactie

De veiligheidsrisico’s worden zeer serieus genomen. Samen met stakeholders wil ik komen tot passende maatregelen.

Korte termijn

Op dit moment wordt onderzocht hoe groot de omvang van de problematiek is en hoe de veiligheidsrisico’s zoveel mogelijk kunnen worden beperkt. Daarvoor worden de volgende acties in gang gezet:

  • 1. Analyse problematiek

    Er wordt een analyse samen met partners uit de sector opgesteld om de omvang van de problematiek inzichtelijk te krijgen.

    Verder wordt in gesprek gegaan met andere EU lidstaten om te onderzoeken of er soortgelijke veiligheidsrisico’s ook in andere lidstaten bekend zijn.

  • 2. Informatie en communicatie

    Op basis van de analyse wordt zo spoedig mogelijk daarna in afstemming met de branche- en ketenorganisaties ingezet op bewustwording en bekendheid van het onderwerp.

Lange termijn

Parallel wordt er onderzocht of er eventueel wetgeving aangepast moet worden zodat de ILT eventueel kan handhaven op deze speciale wielen vanwege de ontbrekende nationale wet- of regelgeving.

Ik zal de Kamer informeren over de voortgang medio zomer 2023.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Reglement nr. 124 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) – Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van wielen voor personenauto’s en hun aanhangwagens.

Naar boven